برخی بازیگران حتی یک کتاب هم درباره بازیگری نخواندهاند
شبكه ايران , 15 شهريور 1389 ساعت 9:31
آموزش که جای خود دارد، بسیاری از هنرجویان و بازیگران جوان هیچگونه مطالعهای در زمینه سینما و بازیگری ندارند، کم فیلم میبینند و کم به تئاتر میروند.
تيترآنلاين - امین تارخ یکی از معدود بازیگرانی است که علاوه بر توانایی و مهارت در بازیگری از دانش و سواد نظری این حرفه نیز برخوردار است و در رشته بازیگری صاحبنظر و اندیشه است.
وی به تازگی در گفتوگویی ضمن گلایه از شیوه غالب تجربی در امر بازیگری و شناخت نداشتن بازیگران از مباحث نظری سینما گفته است: هیچکدام از متدهای بازیگری در ایران به شکل آگاهانه و روشمند مورداستفاده قرار نمیگیرند. من بازیگرانی را سراغ دارم که حتی اسم استانیسلاوسکی به گوششان نخورده است. بازیگرانی را میشناسم که اصلا نمیدانند که استنبرگ آدم است یا نام شهر.
مطالعه نمیکنند، کم فیلم میبینند و کم به تئاتر میروند
تارخ در ادامه دانش سینمایی نسل جدید بازیگران را در سطح نازل ارزیابی کرده و ادامه داده است: میتوانم قسم بخورم برخی بازیگران حتی یک کتاب هم درباره بازیگری نخواندهاند. جز چند بازیگر که تعدادشان به انگشتان دو دست هم نمیرسد، بقیه بازیگران ما به شکل تجربی و حسی بازی میکنند. حتی برخی از این بازیگران ممکن است بر اساس یک متد شناخته شده بازیگری، نقشآفرینی کنند اما نسبت به آن آگاهی ندارند.
او در بخش دیگر این مصاحبه با انتقاد از نداشتن صبر تجربهاندوزی و تحمل آموزش بازیگران جوان عنوان کرده است: آموزش که جای خود دارد، بسیاری از هنرجویان و بازیگران جوان هیچگونه مطالعهای در زمینه سینما و بازیگری ندارند، کم فیلم میبینند و کم به تئاتر میروند.
بازیگران کمیاب 40 و 50 ساله
این بازیگر که این روزها مجموعه تلویزیونی "جراحت" را روی آنتن شبکه 3 سیما دارد با اعلام این نکته که ما هنوز در چینش و انتخاب بازیگران دچار مشکل هستیم، میگوید: الان در رده سنی چهل تا پنجاه سال خیلی بازیگر کم داریم و در نهایت به پنج نفر میرسیم که در همه سریالها حضور دارند.
بخند یا گریه کن ببینیم میتوانی بازی کنی یا نه!
تارخ معتقد است که گرایش به این حرفه به انگیزه و شوق چهره شدن عیبی ندارد به شرط آنکه برای دیده شدن زحمت بکشند و آموزشگاههای بازیگری را پله آخر ندانند.
وی که جزو اولین موسسان آموزشگاههای آزاد بازیگری است در ادامه با انتقاد از شرایط و معیار ثبتنام هنرجویان در برخی از این آموزشگاهها میگوید: جالب است که شنیدم در برخی آموزشگاهها به داوطلبان میگویند بخند یا گریه کن ببینیم میتوانی بازی کنی یا نه! این فهم اندک یا بیدانشی را میرساند که چنین آزمونی میگیرند. مثل این میماند که به کسی که میخواهد جراح قلب شود بگوییم یک بیماری را جراحی کن ببینیم میتوانی این کار را انجام دهی یا نه؟
شانس حرفهای لازمه تبدیل شدن به بازیگری تمام عیار
او در بخش دیگر این مصاحبه میگوید: بازیگری یک بخش خلاقه دارد که به وجوه هنری قضیه برمیگردد و یک بخش علمی دارد که به آموزش و یادگیری وابسته است. به نظر من بازیگری یک تخصص است که ترکیبی از علم و هنر است.
تارخ در عین حال تقدیر و شانس حرفهای را از مهمترین عوامل موفقیت بازیگری دانسته و اظهار میدارد: به نظر من یک بازیگر باید استعداد، دانش و اطلاعات، اعتماد به نفس، تمرکز و خلاقیت به علاوه شانس داشته باشد تا به یک بازیگر تمام عیار تبدیل شود.
دانش و سواد،رمز ماندگاری یک بازیگر
این بازیگر در ادامه گفتگوی خود با هفته نامه سروش، داشتن دانش و سواد را رمز ماندگاری یک بازیگر عنوان میکند: آل پاچینو، مارلون براندو، رابرت دنیرو و داستین هافمن کسانی هستند که از طریق تحصیلات آکادمیک بازیگری و سینما به این حرفه وارد شدن و به شهرت جهانی رسیدند. زمانی که پذیرفتیم بازیگری ترکیبی از علم و هنر است و زمانی که پذیرفتیم که تخصص است به شکل آکادمیک باید آن را آموخت.
بازیگر پول و پارتی، زود فراموش میشود
تارخ در پایان بنیان کارافرادی که از طریق رابطه وارد این حرفه شدهاند را سست عنوان کرده و در خصوص تاثیر پول و پارتی در این حرفه میگوید: هیچکس از طریق پول و پارتی نتوانسته است بازیگر شود یا دستکم بازیگر بماند. چه بسیار آدمهایی از جمله هنرجویان خودم را میشناسم که به واسطه پول یا پارتی وارد عرصه بازیگری شدند اما به سرعت فراموش شده و نتوانستند جایگاه خود را در این حرفه حفظ کنند.
کد مطلب: 880
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcjfyeozuqeo.sfu.html?880