تيترآنلاين - دولت الكترونیك در شكل ناقص آن با معایبی روبروست - نسخه قابل چاپ

دولت الكترونیك در شكل ناقص آن با معایبی روبروست

9 مرداد 1389 ساعت 9:26

بزرگترین رهاورد دولت الكترونیك، دموکراسی است آنهم وقتی امكان سوء استفاده و رانت‌خواری و رشوه در سایه دولت الكترونیك به حداقل می‌رسد.


دولت الکترونیک، دولت دیجیتالی، دولت آنلاین ... همه این اسامی زائیده پنج یا شش سال اخیر بود تا از طراحی تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات( تکنولوژی آی.‌تی) برای افزایش توانایی‌های قوای سه‌گانه مقننه‌، قضاییه و مجریه به كار گرفته شود. 

قرار بود در سایه این دولت پرسرعت، از طریق افزایش كارآیی این قوا یا تغییر نحوه‌ی ارتباط آنها با شهروندان؛ الگویی برای برقراری ارتباط دوسویه میان دولت و شهروندان مورد استفاده قرار گیرد تا با ارتباط دولت با مصرف‌کننده، بنگاه‌های اقتصادی و دیگر بخش‌های دولت؛ هم كارآیی‌ها افزایش یابد و هم امور هماهنگ باشد و هم صرف زمان‌ها به حداقل برسد.

از آنجا كه یکی از مهم‌ترین وظایف هر دولت تحویل خدمات عمومی به شهروندان‌، بنگاه‌های اقتصادی و سایر سازمان‌ها و موسسات موجود در جامعه است، اگر دولتی مداوم این سلسه مراتب را بازسازی و اصلاح نکند‌، تحویل خدمات هم روز به روز سخت‌تر می‌شود. اما عدم اصلاح ساختارهای ارتباطی دولت در ارایه خدمات فقط به سختی محدود نمی‌شود بلكه هزینه‌ها كاهش می‌یابد، فساد مالی در ساختار دولت از طریق پرداخت رشوه كاهش می‌یابد و انجام کارها سرعت می‌‌گیرد.

اگر كشور ما چندسالی است كه این الگوی جهانی را سرلوحه خود قرار داده، کشورهای پیشرفته مدت‌هاست با كمك این ابزار ارتباطی جدید راه‌ها را برای خود كوتاه‌تر كرده است. این دولت‌ها اول به اصلاح و ساده‌سازی ارائه خدمات عمومی دست زدند تا آن را با سرعت‌، اطمینان و شفافیت بیشتری دراختیار مردم قرار دهند. بگیرد. ارائه خدمات به شیوه الکترونیک روشی است که بیشتر دولت‌ها به آن به‌عنوان راه‌حلی برای بهبود کیفیت ارائه خدمات عمومی می‌نگرند. با استفاده از این شیوه دیگر لازم نیست که شهروندان خود شخصا در ادارات دولتی حاضر شوند و یا این خدمات را از طریق واسطه‌ها و عاملان دولتی مختلف دریافت دارند.

اما دولت الكترونیك در شكل ناقص آن با معایبی هم روبروست: وقتی زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات شکل نگرفته؛ ارایه خدمات الکترونیک هم تنها شامل بخشی از اطلاعات می‌شود. وقتی اینترنت و وسایل الکترونیکی تعامل و ارتباط كامل نیست؛ شهروندان کماکان برای دریافت خدمات به ادارات باید مراجعه كنند و وقتی امکان ارائه خدمات در تمام نقاط کشور نباشد؛ تنها شهرهای بزرگ امكان برخورداری از این خدمات را دارند. اما بزرگترین رهاورد دولت الكترونیك، دموکراسی است آنهم وقتی امكان سوء استفاده و رانت‌خواری و رشوه در سایه دولت الكترونیك به حداقل می‌رسد.

اگر استقرار دولت الكترونیك در ایران در سایه عمر كوتاه خود؛ هنوز نتوانسته به فرآیندی كامل تبدیل شود و اگر سیستم‌های ارتباطی شهروندان و دولتی‌ها بسیار نارسا و پیچیده است، اگر برخی فسادهای موجود در سیستم اداری كشور چندان الكترونیك شدن را نمی‌پسندد، اما این تجربه در بخش‌های مختلفی سعی به ورود داشته است. بیمه، قوه قضائیه، ادارات و سازمان‌ها، بهداشت و درمان... همه و همه سعی در استفاده از ابزار الكترونیك دارند اما شاید از نگاه خوشان.


کد مطلب: 664

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcjfxemzuqem.sfu.html?664

تيترآنلاين
  http://titronline.ir