تيترآنلاين - تشكيل وزارت ورزش و جوانان ديدگاه موافقان و مخالفان - نسخه قابل چاپ

تشكيل وزارت ورزش و جوانان ديدگاه موافقان و مخالفان

15 دی 1389 ساعت 22:31

طرح بحث تشكيل وزارت ورزش و جوانان در جلسه علني مجلس با موافقت و مخالفت‌هاي زيادي مواجه شد


تيترآنلاين - نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، چهارشنبه هفته گذشته به كليات طرح تبديل سازمانهاي تربيت بدني و ملي جوانان به «وزارت ورزش و جوانان» راي دادند و يكشنبه اين هفته با 157 راي موافق جزئيات اين طرح را به تصويب نهايي رساندند.

طرح بحث تشكيل وزارت ورزش و جوانان در جلسه علني مجلس با موافقت و مخالفت‌هاي زيادي مواجه شد؛ در حاليكه مخالفان اين طرح تشكيل وزارتخانه جديد را موجب ايجاد بار مالي زيادي مي‌دانستند، موافقان آن معتقد بودند كه اين كار به پاسخگويي، سازمان‌هاي تربيت‌بدني و جوانان كمك مي‌كند.

ديدگاه موافقان و مخالفان

برخي از كارشناسان و نمايندگان موافق مجلس شوراي اسلامي، اجراي طرح وزارت ورزش را راهي براي توسعه بيش از پيش آن در كشور مي‌دانند چرا كه اين مدل در بسياري از كشورها پس از اجرايي شدن باعث پيشرفت و توسعه ورزش شده است.

آنان معتقد هستند با اجراي اين طرح، دستگاه‌هاي موازي در امر ورزش متمركز مي‌شوند و از طرفي مسئولان ورزش به نمايندگان مجلس پاسخگو خواهند بود.

آنان تعامل سازمان تربيت بدني با جوانان ايران را مناسب نمي‌دانند و اعتقاد دارند، الحاق سازمان ملي جوانان با سازمان تربيت بدني و وزارت ورزش موجب افزايش ارتباط اين دو بخش مي‌شود. اما وقتي سازمان جوانان براي جوانان برنامه‌ريزي مي‌كند و يا سازمان تربيت بدني، برنامه‌هايي داشته باشد اين برنامه‌ها بعضا با هم همخواني ندارند ولي وقتي در قالب يك وزارتخانه باشند يك تصميم‌گيري كلي صورت مي‌گيرد.

برخي از موافقان اين طرح بر اين اعتقاد هستند كه با ايجاد وزارت ورزش، شخص اول ورزش كشور فقط با نظر يك نفر (رئيس‌جمهور) انتخاب نشده و نمايندگان مجلس نيز در اين انتخاب نظر مي‌دهند و شخص مسئول بايد به نمايندگان پاسخگو باشد و اين طرح قطعاً به خرد جمعي و هم‌انديشي بيشتر منجر مي‌شود.

آنان تاكيد دارند كه هر ساختاري براي اينكه تابع يك سازماندهي مشخص باشد، نياز به يك تعريف سازماني دارد. اين چارچوب و مشخص كردن ساختار مي‌تواند در ساختار وزارتخانه ورزش شكل بگيرد. موافقان طرح ايجاد وزارت ورزش و جوانان معتقدند، ورزش ايران در دهه‌هاي اخير، غير روشمند اداره شده و به دليل اين است كه سلايق شخصي وارد ورزش شده و برنامه‌هاي ورزش ايران بيشتر شخص محور بوده است تا برنامه محور!

آنان تاكيد دارند كه وقتي وزارتخانه تشكيل شد، اين الزام ايجاد مي‌شود كه فردي كه در رأ‌س تشكيلات ورزشي قرار گرفت، خودش را پاسخگو بداند و طبق برنامه كار كند.

سيدكاظم موسوي، نماينده مردم اردبيل به عنوان نخستين مخالف اين طرح به مصوبه اخير مجلس در برنامه پنجم اشاره كرده و مي‌گويد: در اين مصوبه مقرر كرديم كه تعداد وزارتخانه‌ها از 21 به 17 وزارتخانه كاهش يابد در حالي كه با رأي دادن به اين طرح يك وزارتخانه به جمع وزارتخانه‌ها اضافه مي‌شود و اين در تعارض با مصوبه مجلس در برنامه پنجم است.

او با بيان اينكه نوع فعاليت سازمان ملي جوانان با سازمان تربيت‌بدني متفاوت است و اين دو سازمان از يك سنخ نيستند، معتقد است: ماهيت كار اين دو سازمان قابل جمع‌ نيست، چرا كه سازمان تربيت‌بدني فعاليت اجرايي و سازمان ملي جوانان فعاليت ستادي و سياست‌گذاري دارد؛ ضمن اينكه ادغام سازمان ملي جوانان در سازمان تربيت‌بدني جمعيت 25 ميليون نفر جوان كشور را كه سرمايه و ذخيره بزرگ انقلاب هستند با مشكلات متعدد مواجه مي‌كند.

نماينده مردم اردبيل در خانه ملت، اعتقاد دارد كه نبايد ورزش را سياسي كرد. او در اين باره مي‌گويد: چه لزومي دارد ما بخواهيم قدرت را از دست رئيس جمهور بگيريم و آن را تعديل كنيم؛ آقاي سعيدلو چه بي‌مهري‌ كرده است؟ ما بايد توجه كنيم در اين برهه از زمان كه آقاي احمدي‌نژاد، انقلاب اقتصادي به راه انداخته است، اين كار به صلاح نيست.

اوليا، نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس شوراي اسلامي به عنوان موافق تصويب اين طرح، معتقد است: اكنون كوچكترين مسأله ورزشي كه در شهرستاني اتفاق مي‌افتد به رياست جمهوري مرتبط مي‌شود در حالي كه اگر وزارت ورزش وجود داشته باشد، امور آن مستقيماً زير نظارت مجلس خواهد بود؛ ضمن اينكه پاسخگو بودن يك مجموعه به مجلس و رأي گرفتن مسئول تشكيلات آن از مجلس شوراي اسلامي به قوت آن مجموعه كمك مي‌كند و براي تقويت مجموعه جديد و كمك به فعاليت بهتر آن خواهد بود.

او مي‌افزايد: تشكيل وزارت ورزش به معني گسترش تشكيلات نيست، چرا كه اين سازمان‌ها در مركز و شهرستان‌ها داراي دفاتر و ستاد هستند؛ علاوه بر اين بحث كاهش وزارتخانه‌ها از 21 به 17 وزارتخانه كه در برنامه پنجم آمده، مربوط به وزارتخانه‌هاي موجود بود و تعارضي با اين طرح ندارد.

احمدي بيغش به عنوان مخالف ديگر اين طرح، مي‌گويد: درست است كه هنوز شوراي نگهبان نتيجه مصوبه مجلس در برنامه پنجم كه مربوط به كاهش تعداد وزارتخانه‌ها بود را اعلام نكرده است، ولي مردم در جريان اين مصوبه قرار گرفتند و ما با گذشت بيش از يك ماه از آن مصوبه مي‌خواهيم يك مصوبه ديگر اضافه كنيم.

نماينده مردم شازند در خانه ملت، تاكيد دارد: در داخل كشور، كسي منكر تشكيل وزارتخانه ورزش و نظارت برآن نيست؛ مشكلي كه ما داريم با خارج از كشور است، چرا كه مقررات بين‌المللي ورزش نظارت و ورود دستگاه‌هاي دولتي را به ورزش نمي‌پذيرد.

جعفر قادري، از ديگر موافقان تصويب طرح وزارت ورزش، مي‌گويد: عده‌اي مي‌گويند تصويب اين طرح براي كاهش اختيارات رياست جمهوري است در حالي كه اگر توجه كنيد، حجم تذكرات به رياست جمهوري، بخش عمده‌اي به ورزش مربوط است و اگر تربيت‌بدني به وزارت تبديل شود، بيشترين كمك به ارتقا جايگاه رياست جمهوري است.

نماينده مردم شيراز در خانه ملت، معتقد است: تربيت بدني از سازمان‌هايي است كه بايد از ظرفيت بخش‌هاي مردمي استفاده كند و اگر وزارتخانه باشد تعامل آن با مردم از طريق نمايندگان بيشتر مي‌شود، چرا كه پاسخگويي‌اش بيشتر خواهد شد.

او مي‌گويد: بحث تحقيق و تفحص را كمتر در وزارتخانه‌ها شاهد هستيم، ولي از تربيت‌بدني و سازمان‌هايي كه مجلس برآن نظارت ندارد، تحقيق و تفحص صورت مي‌گيرد در حالي كه اگر تربيت بدني به وزارتخانه تبديل شود، اين اتفاق نمي‌افتد.

علي ادياني‌راد به عنوان مخالف تشكيل وزارت ورزش، مي‌گويد: دغدغه‌هاي موافقان براي ايجاد وزارت ورزش بعضاً درست و قابل اعتناست؛ اما به نظر مي‌رسد براي برون‌رفت از اين حالت، بايد مسير درست قانوني را طي كرد.

او مي‌افزايد: در سال 83 وزارت رفاه تشكيل شد كه ما به ازاي آن، يك وزارتخانه حذف مي‌شد، ما آن را حذف نكرده و بيش از اجراي برنامه پنجم يك وزارتخانه اضافه مي‌كنيم كه اين تغاير رفتار در برنامه‌ريزي از سوي مجلس شوراي اسلامي به حساب مي‌آيد.

ادياني‌راد، اين طرح را مغاير اصل 75 قانون اساسي و داراي بار مالي دانسته و معتقد است: نمي‌توان منكر اين شد كه مجموعه هزينه‌هاي تشكيل وزارتخانه نياز به يك سلسله اعتبار دارد، پس جايگاه تامين منابع اين اعتبار كجاست؟

او اين طرح را مغاير برنامه چهارم توسعه مي‌داند و با متفاوت خواندن جنس فعاليت سازمان ملي جوانان و سازمان تربيت‌بدني، مي‌گويد: اساساً وظايف اين دو سازمان با يكديگر متفاوت است. مجموعه ورزش و فدراسيون‌ها تابع قوانين بين‌المللي است و ما خيلي به آن ورود نداريم و اين تلفيق نامتجانسي است.

مصطفي كواكبيان به عنوان يكي از نمايندگان موافق تصويب اين طرح، مي‌گويد: استدلال مخالفان اين طرح، عموماً شكلي است و هيچكس استدلال محتوايي در مخالفت ارائه نكرده است؛ همه از ته‌دل با تشكيل وزارت ورزش راضي هستند.

او مي‌افزايد: تنها راه براي اينكه نمايندگان اقتدار خود را در نظارت، پاسخگويي و انتقال مشكلات مردم نشان دهند، داشتن وزارتخانه است.

نماينده مردم سمنان در خانه ملت، با اشاره به ارائه گزارش هيات تحقيق و تفحص از سازمان تربيت بدني تا 15 روز ديگر، مي‌گويد: خواهيد ديد كه چه تخلفاتي در سازمان تربيت بدني انجام شده است، پس اگر مـــا بخواهيم نظارت دقيق‌تري داشته باشيم، مطمئنا اين كار با تشكيل وزارتخانه ميسر خواهد شد و جلوي تخلفات گرفته مي‌شود.

كواكبيان مي‌افزايد: مسائل ورزش با مسائل جوانان بسيار تنگاتنگ است و تصويب اين طرح جزء باقيات صالحات نمايندگان خواهد بود كه اثربخشي و كارآمدي زيادي دارد، چراكه اگر سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان به وزارتخانه تبديل شوند شفاف، واضح و تحت نظارت مجلس خواهند بود.

مخالفت دولت

ابراهيمي، نماينده دولت در مخالفت با تصويب طرح تشكيل وزارت ورزش مي‌گويد: همه فدراسيون‌هاي ورزشي ما عضو كنفدراسيون‌هاي جهاني هستند و با اين ادغام شائبه دولتي كردن ورزش پيش مي‌آيد در حالي كه همه بنا دارند، ورزش را به بخش خصوصي واگذار كنند.

او، فعاليت‌هاي سازمان ملي جوانان و سازمان تربيت بدني را از نظر ماهوي متفاوت دانسته و مي‌گويد: سازمان تربيت بدني، فعاليت عملياتي و اجرايي دارد در حالي كه سازمان ملي جوانان فعاليت ستادي و برنامه‌ريزي انجام مي‌دهد و اين دو با هم سنخيتي ندارند.

اتفاق مفيد

نماينده مردم ايلام در خانه ملت، تصويب طرح تشكيل وزارت ورزش را اتفاق خوب و مفيدي براي كشور دانست.

داريوش قنبري با اشاره به تصويب كليات طرح تشكيل وزارت ورزش،‌مي‌گويد: با طرحي كه به تصويب رسيد، اين اميدواري وجود دارد كه مجلس در آينده، از ابزارهاي نظارتي خود درخصوص دو سازمان تربيت‌بدني و جوانان ـ كه سازمان مهمي هستند ـ بهتر استفاده كند.

او با تاكيد بر نظارت مجلس شوراي اسلامي براي دو سازمان، معتقد است: راهي هم جز اين نبود كه اين دو سازمان تبديل به يك وزارتخانه شوند و وزير مربوطه آن در قبال مجلس پاسخگو باشد. در واقع با اين كاري كه مجلس انجام داد، زمينه تقويت مجلس در اين سازمان‌ها بيشتر شد و مجلس به راحتي از اهرم‌هاي نظارتي خود در ارتباط با مسائل و مشكلاتي كه در اين سازمان‌ها وجود دارد، استفاده خواهد كرد.

نماينده مردم ايلام در مجلس شوراي اسلامي به عنوان نمونه به سازمان ملي جوانان اشاره كرد و گفت: اين سازمان با وجود اعتبارات ميلياردي، واقعاً گم بود و اگر از جوانان نظرخواهي منسجمي صورت گيرد، طيف وسيعي از آنان اساساً با اين سازمان و فعاليت‌هاي آن بيگانه هستند. اين نشان مي‌دهد كه سازمان ملي جوانان، سازمان چندان موفقي نبوده و كارآمدي چنداني نداشته است.

عضو كميسيون اجتماعي مجلس با اشاره به منافات نداشتن تشكيل وزارت ورزش با برنامه دولت براي كم كردن يا ادغام چند وزارتخانه در هم،‌مي‌گويد: آنچه در صحن مجلس اتفاق افتاد تا حدود زيادي در راستاي كاستن از حجم دولت بود؛ چرا كه سازمان تربيت بدني و سازمان ملي جوانان هرچند عنوان سازمان دارند، ولي هر كدام به اندازه يك وزارتخانه تشكيلات دارند.

قنبري مي‌افزايد: در واقع سازمان‌هاي موجود ادغام مي‌شوند، منتهي با صرفه‌جويي بيشتر و تشكيلات و هزينه‌هاي كمتر.

نخست كارشناسي، بعد اجرا

عليرضا دهقان نماينده مردم ايذه و باغملك در مجلس شوراي اسلامي در باره طرح تبديل سازمان‌هاي تربيت بدني و ملي جوانان به وزارت ورزش و جوانان معتقد است: يكي از موافقان تصويب اين طرح بودم، ولي اعتقاد دارم كه اجراي آن بايد با كار كارشناسي صورت بپذيرد.

او با تاكيد بر اين كه نبايد به وزارتخانه ورزش و جوانان به چشم يك وزارتخانه «سرراهي» نگاه شود، تاكيد مي‌كند: با راي بيشتر نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، طرح تشكيل وزارت ورزش و جوانان به تصويب رسيد، حال كه قرار است اين وزارتخانه تشكيل شود، بايد همه دست به دست هم دهيم و يك وزارتخانه قوي و كارا را تشكيل داده و سازماندهي كنيم، وزارتخانه‌اي كه در سطح ديگر وزارتخانه‌هاي دولت باشد.

عضو فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي، يكي از محسنات تشكيل وزارتخانه ورزش و جوانان را پاسخگويي وزير اين وزارتخانه به سؤالات و خواسته‌هاي نمايندگان مردم درباره دو مقوله مهم «ورزش» و «جوانان» دانسته و مي‌گويد: از جامعه ورزش،‌ دانشگاهيان، رسانه‌ها و همه افرادي كه به نوعي با ورزش سر و كار دارند، مي‌خواهم كه دست به دست هم دهند تا يك وزارتخانه‌ قوي تشكيل شود. از اين به بعد، اين موضوع مهم است و اهميت آن بيش از تصويب طرح تشكيل وزارت ورزش و جوانان است.

او با ابراز اميدواري نسبت به اينكه وزارت ورزش و جوانان يك وزارتخانه قوي و كارا باشد، در پاسخ به اين پرسش كه اولويت وزارت ورزش و جوانان دروهله نخست بايد «ورزش» باشد يا «جوانان» مي‌گويد: با توجه به سمت و سويي كه ورزش در دنيا دارد و اهميت آن، بالطبع بايد اولويت اين وزارتخانه ورزش باشد. در شرايط فعلي زير مجموعه ورزش به اين بزرگي فدراسيون فوتبال است. فوتبالي كه ما تا پيش از اين آن را صنعت مي‌دانستيم، امروز به صنعت رقابت تبديل شده است و رقابت در اين رشته ورزشي، بيداد مي‌كند.

نماينده مردم ايذه و باغملك در مجلس شوراي اسلامي، مي‌افزايد: ورزش سواي جوانان كل اقشار جامعه را در برمي‌گيرد و همه مردم با آن سروكار دارند. ورزش يك چيز عام و گسترده و لازم است و همه جوامع به آن محتاج هستند؛ با اين شرايط صددرصد وزارت ورزش و جوانان، اولويت خود را ورزش قرار خواهد داد.

قانونمندي ورزش

عضوي فراكسيون ورزش مجلس شوراي اسلامي، معتقد است كه با تشكيل وزارت ورزش، كار ورزش قانونمند و قابل نظارت مي‌شود.

حشمت‌اله فلاحت‌پيشه، از طراحان تشكيل وزارت ورزش در ارزيابي از راي بالاي نمايندگان به كليات طرح تشكيل اين وزارتخانه مي‌گويد: جزئيات اين طرح هم راي خوبي خواهد آورد، چرا كه معقتديم اين مساله به سود ورزش كشور است.

نماينده مردم اسلام‌‌آباد غرب در خانه ملت، تشكيل وزارت ورزش را در ساماندهي ورزش بسيار اثرگذار دانست و تصريح كرد: بعد نظارتي موضوع از نظر برنامه‌ريزي و بودجه تقويت خواهند شد. بايد منتظر ماند تا بحث جزئيات تشكيل وزارت ورزش آغاز شود.

البته اين مساله خلاف قانون اساسي و قانون برنامه نيست. در واقع براي تشكيل وزارت ورزش منعي وجود ندارد.

فلاحت‌پيشه در ارزيابي از اضافه شدن اين وزارتخانه به ساير وزارتخانه با توجه به نظر دولت براي كاهش وزارتخانه‌ها، مي‌گويد: با توجه به اطلاعاتي كه داريم دولت در حال تعديل يا ادغام پنج وزارتخانه به دو وزارتخانه است. يعني خيلي از وزارتخانه‌ها قابليت تعديل را دارند. همچنين بخشي از اين وظايف مي‌تواند در اين قالب شكل بگيرد.

عضو فراكسيون ورزش مجلس با بيان اينكه مصوبه جديد، يك حكم قانوني برنامه پنجمي است، مي‌افزايد: وزارتخانه‌اي كه ما تصويب كرديم، وزارتخانه مورد نياز است.

او درباره اهداف تشكيل وزارت ورزش، مي‌گويد: وقتي ورزش وزارتخانه‌اي شود، سامان مي‌گيرد و كار ورزش در كشور قانونمند و قابل نظارت و پيگيري خواهد شد و حتي مي‌توان در قالب قوانين برنامه، اهداف آن را بررسي كرد.


کد مطلب: 1647

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcj.xevfuqemasfzu.html?1647

تيترآنلاين
  http://titronline.ir