یوز ایرانی بدون چنگ و دندان به جام جهانی ۲۰۱۴ میرود
معصومه دیودار
ميراث فرهنگي , 6 دی 1392 ساعت 16:35
این یوز پلنگ ایرانی برخلاف سایر گونههای خود مهربان و دوستداشتنی طراحی شدهاست و براي نشان دادن تصویر ایرانی صلح دوست، بدون چنگ و دندان به جام جهانی ۲۰۱۴ میرود
لوگوی یوز ایرانی که چندیست درخصوص طراحی آن صحبت میشود بالاخره برای تایید راهی فیفا شد. البته این یوز پلنگ ایرانی برخلاف سایر گونههای خود مهربان و دوستداشتنی طراحی شدهاست و براي نشان دادن تصویر ایرانی صلح دوست، بدون چنگ و دندان به جام جهانی ۲۰۱۴ میرود.
«آرش نورآقایی» که میتوان از او به عنوان نخستین شخصی نام برد که ایده استفاده از طرح یوز ایرانی در لباس تیم ملی حاضر در جام جهانی 2014 برزیل را مطرح کرد درخصوص لوگوی انتخاب شده برای چاپ روی لباس تیم ملی به CHN گفت: «از بین حدود 10 اثر ارسال شده، لوگوی «علیرضا(پیمان) آسانلو» انتخاب و برای تایید به فدراسیون فوتبال ارسال شد.»
او با اشاره به روند شکل گیری کارگروه طراحی لوگوی یوز ایرانی ادامه داد: «با حضور نمایندهگانی از سازمان میراث و گردشگری و سازمن محیط زیست و انجمنهای مردم نهاد و چند تن از فعالان میراث و گردشگری و دوستداران محیط زیست این کارگروه تشکیل شد. زیر نظر این کارگروه یک گروه هنری تشکیل شد که طراحی لوگوی یوز ایرانی و طراحی سایت فوتاه زیر نظر این کارگروه انجام شد.»
به گفته نورآقایی، هرچند در ابتدای امر حدود یکماه زمان برای طراحی لوگوی یوز ایرانی در اختیار کارگروه بود اما بعد از گذشت چند روز این فرصت کوتاه و کوتاهتر شد چنانکه نهایتا پس از گذشت دوهفته، لوگوی یوز ایرانی طراحی و برای تایید به فدراسیون فوتبال ارسال شد.
این فعال گردشگری و محیط زیست یادآور شد: «با توجه به آنکه فرصت بسیار کوتاهی برای طراحی لوگوی یوز ایرانی داشتیم بسیاری از طراحان حرفهای و مطرح کشور این کار را قبول نکردند از این رو بنابر فراخوانی که اعلام کردیم از میان طرحهای ارسالی طراحی آسانلو پذیرفته شد.»
یوز ایرانی دوست داشتنی و مهربان
«علیرضا آسانلو» درخصوص لوگویی که طراحی کردهاست به CHN گفت: «هنگامی که طراحی لوگوی یوز ایرانی پیشنهاد شد با توجه به علاقهای که به طبیعت و حیوانات و حفظ محیط زیست داشتم این کار را پذیرفتم. در این میان به نکته بسیار مهمی توجه داشتم که آن نشان دادن هویت ملی بود.»
به گفته او، با توجه به آنکه هویت ملی ما هم به برخی چیزها مانند همنوع دوستی، صلح و کمک به دیگران و زیباپسند بودن معطوف شده نمیتوان به صورت کلیشهای با آن برخورد کرد در واقع برخوردهای ما با جامعه و طبیعت است که هویت ملی ما را تشکیل میدهد.
آسانلو با اشاره به آنکه پس از پیشنهاد طراحی لوگوی یوز ایرانی در صدد تحقیق و دیدن عکسها و فیلمهای متعدد از یوز ایرانی برآمده است تصریح کرد: «با توجه به ماهیت لوگو که بسیار کوچک است، دیدم اگر بخواهم به صورت فیگور کامل کار کنم بیشتر شبیه آرم پوما خواهد شود از این رو روی صورت یوز کار کردم چراکه انتقال حس در این حرکت اهمیت داشت چون یک عنصر ملی بود. اگر می خواستیم دندان نشان دهیم خشم و خشونت را نشان میداد از این رو نیاز نداشتیم این خشونت دیده بشود بنابراین روی نجابت یوز ایرانی کار کردم.»
به گفته این طراح، مظلومیت و دوست داشتنی بودن یوز در لوگوی منتخب هویداست. در این میان خال های روی صورت و یال که از جمله عناصر متمایز کننده یوز ایرانی از سایر گونههاست نیز در این لوگو دیده میشود. در واقع نقشی از صورت یوز که خشن نیست و دوست داشتنی است تصویر شده است چراکه یوز یکی از زیباترین حیوانات ایران است که درخطر انقراض قرار دارد.
به گزارش CHN، «ابراهیم حقیقی» نبر به عنوان تایید کننده طرح یوز در این پروژه حضور داشت. گفته میشود علاقهمندان دیدن لگوی یوز ایرانی باید تا آخر ژانویه که از لباس تیم ملی رونمایی میشود صبر کنند چراکه از این دو همزمان رونمایی خواهد شد.
کد مطلب: 6318
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcj.vemfuqetosfzu.html?6318