تيترآنلاين - آيا جداسازي جنسيتي باعث جذب جوانان به دين مي شود يا باعث گسترش دين گريزي و دين ستيزي؟ - نسخه قابل چاپ

آيا جداسازي جنسيتي باعث جذب جوانان به دين مي شود يا باعث گسترش دين گريزي و دين ستيزي؟

احمد خرم

شرق , 16 تير 1390 ساعت 12:49

چه شده است كه وزير محترم علوم دولت با سكوتش در مقابل اين تصميم، كاتوليك‌تر از پاپ شده‌اند. مسلمان‌تر و براي اسلام دلسوزتر از امام (ره) شده‌اند؟


وقتي تصميم وزير علوم مبني بر جداسازي جنسيتي دانشگاه‌ها را شنيدم، متاثر شدم و بر آن شدم يادداشتي بنگارم. نمي‌دانم اين تصميم در شوراي انقلاب فرهنگي مطرح و مصوب شده، اگر طي طريق نكرده كه ايراد بر وزير علوم وارد است كه از مراجع به شكل ابزار و از حساسيت‌هاي فرهنگي و ارزش اين بزرگواران بهره مي‌جويند و واپسگرايي را حاكم مي‌كنند. چنانچه در شوراي انقلاب فرهنگي مطرح شده است چرا شوراي انقلاب فرهنگي كه در جريان برخورد امام (ره) در سال 62 با جداسازي جنسيتي بودند، در مقابل اين رفتار وزير محترم علوم عكس‌العملي نكردند؟ چرا آنها كه از ابتدا و در زمان امام هم عضو شوراي انقلاب فرهنگي بودند، سكوت كردند؟ و چراهاي ديگر. البته بعضي از نمايندگان مجلس و رييس كميسيون آموزش عالي مخالفت خود را با اين طرح اعلام كردند. نمي‌دانم نظر امام (ره) را بر مخالفت با جداسازي كلاس‌ها به لحاظ جنسيتي و پارتيشن و پرده زدن در كلاس‌ها شنيده‌ايد. 

من باب يادآوري و تذكر براي خودم و نيز شما خواننده محترم داستان و واقعه تاريخي‌اي كه اتفاق افتاد را نقل مي‌كنم. من آن‌ زمان، سال‌هاي 61 و 62 و بخشي از سال 63 را در مشاغل ستاد اجرايي و دبير شوراي انقلاب فرهنگي بودم. با جناب آقاي دكتر رحيمي كه سال‌هاي طولاني معاون وزير علوم و رييس سازمان سنجش بود، كار مي‌كردم. در سال 62 جناب آقاي دكتر رحيمي به من گفت: حاج‌احمد آقاي خميني تماس گرفته‌اند كه امروز در دانشگاه تهران كلاس‌ها را جدا‌سازي جنسيتي كردند. سريع پارتيشن‌ها و پرده‌ها را امام (ره) فرمودند جمع كنيد. تا آخر شب كار تمام شود. بعدا در موقعيتي حاج‌احمد آقاي خميني را ديدم و حضوري از ايشان داستان و ماموريتي را كه پيدا كرديم كه پرده‌ها و پارتيشن‌ها را سريع جمع كنيم جويا شدم. حاج‌احمد آقا گفت: داستان از اين قرار بود كه همان روز كه من با ستاد انقلاب فرهنگي تماس گرفتم، عصر هنگام بود. همسر من سركار خانم فاطمه طباطبايي از دانشگاه آمد و به امام (ره) گفت: امروز يك نماد و حركت در راستاي اسلامي كردن دانشگاه تحقق پيدا كرد. امام با حساسيت پرسيدند چه اقدامي شد. همسر من توضيح دادند كه امروز وسط كلاس‌ها پرده كشيدند و بعضي‌ها را هم پارتيشن چوبي زدند و دختر و پسر را جدا كردند. امام (ره) با لحني تند مرا صدا زدند؛ احمد، احمد، بيا، با سرعت رفتم. امام گفتند: همين الان بگوييد پرده‌ها و موانعي را كه براي جداسازي دختران و پسران دانشجو زده‌اند، جمع كنند، اينها نمي‌فهمند، اينها قصد دارند چهره اسلام را خراب كنند و با اين كار ضربه به اسلام مي‌زنند. بلادرنگ جمع كنيد به فردا نرسد. ما از طرف ستاد اجرايي انقلاب فرهنگي مامور شديم، جمع‌آوري كرديم و ساعت 12 شب حاج‌احمد‌آقا همراه با هياتي آمدند دانشگاه و مشاهده كردند كه جمع‌آوري شده رفتند، به امام (ره) گزارش كردند. حاج‌احمد آقاي خميني گفت: امام خواب نرفته بودند تا من رفتم گزارش دادم، با شنيدن گزارش آن‌شب خواب راحتي رفتند. داستان دستور امام براي جمع كردن جداسازي، به فردا نرسد، شتاب كنيد.

اينها نمي‌فهمند، مي‌خواهند چهره اسلام را خراب كنند و با اين كار ضربه به اسلام مي‌زنند و عصبانيت و خروش بر جداسازي جنسيتي در دانشگاه‌ها كه به ظاهر اسلامي و نماد اسلامي كردن فضاي دانشگاه است، حكايت عجيب و غريبي است كه بايد براي دلسوزان نظام و اسلام تامل‌برانگيز و عبرت‌آموز باشد. چه اتفاقي افتاده است كه پس از گذشت 28 سال، دولت بازگشت به 50 سال پيش كرده است. چه شده است كه وزير محترم علوم دولت با سكوتش در مقابل اين تصميم، كاتوليك‌تر از پاپ شده‌اند. مسلمان‌تر و براي اسلام دلسوزتر از امام (ره) شده‌اند؟ اين خروش امام (ره) و برخوردش منشاء فقهي دارد و برخاسته از ديدگاه و انديشه فقهي امام است.
قابل توجه است كه نقطه نظر امام (ره) در مورد جداسازي جنسيتي پنج، شش سال پيشتر از نقطه نظرات امام در مورد موسيقي و بازي زن در سريال‌هاي تلويزيوني و... بود. هرچه زمان به پيش مي‌رود، فتوا و نظرات و احكام حكومتي بازتر مي‌شود، دولت دارد مسير را بالعكس مي‌رود. دارند به عقب برمي‌گردند. آن هم نه عقبگرد به پنج سال و 10 سال قبل يا عقبگرد به 28 سال قبل كه برچيدن بساط جداسازي دختر و پسر اتفاق افتاد، بلكه به 50 سال قبل. نقطه نظرات در مورد شركت زنان در انتخابات، مباح بودن موسيقي و نيز سريال‌هاي تلويزيوني و بازيگري زنان در سريال‌ها كه 24 تا 28 سال پيش در قالب فتوا يا حكم صادر شده است. اين نقطه نظرات متعلق به امامي است كه قبل از انقلاب در تحريرالوسيله و آثار ديگرش فتوا داده بودند كه خريد و فروش و نگهداري، استفاده، استماع موسيقي در سازهاي بادي مطلقا حرام و در سازهاي زهي حرام است. مطلقا حرام يعني حتي در مجلس عروسي‌اي كه امام (ره) ساز و آواز را مباح مي‌دانستند، از سازهاي بادي اجازه نمي‌دادند استفاده شود. 

فتواها از آن مرجعي است كه قبل از 15 خرداد سال 42 به ورود زنان به عرصه انتخابات معترض بود و حرام مي‌دانست. وقتي با واقعيت‌هاي جامعه و حكومت‌مداري روبه‌رو شدند، فتوايشان و نظرات سياسي، فرهنگي، اجتماعي، اقتصاديشان تغيير كرد و بعضا 180 درجه مخالف نظرات قبل خود را با شجاعت بيان كردند و درون نظام و جامعه فتوا و ديدگاه‌هاي جديد را جا انداختند.چه اتفاقي افتاده است كه فتواي امام (ره)، احكام حكومتي امام، ديدگاه‌هاي امام، ناديده گرفته مي‌شود، برای این جریان نه آثار و نه تبعات داخلی این اقدام مهم است و نه آثار و تبعات بين‌المللي آنكه بهانه به دست مسلمان و غيرمسلمان در كشورهاي ديگر بيفتد و چهره جمهوري اسلامي و چهره شيعه، بي‌منطق ديده شود و انگ طالبان بر چهره جمهوري اسلامي و اسلام بخورد.
 
در مسايل ديني و شرعي اگر اجبار و الزام از دري وارد شود، از در ديگر ايمان و وجدان ديني بيرون خواهد رفت. بايد از طريق كار فرهنگي در بيداري و آگاهي‌بخشي جامعه و به ويژه آگاهي‌بخشي به وجدان ديني نسل جوان به اين اهداف دست یافت. خلاصه اينكه دانشگاه و دانشگاهيان از دوران قبل انقلاب و همچنين پس از پيروزي انقلاب همواره پيشتاز مسايل و بخش‌هاي فرهنگي و ارزش‌هاي اخلاقي بوده و هستند.
جداسازي جنسيتي با اهداف بهبود روابط دختر و پسر و كنترل اخلاقي دختران و پسران دانشجو و ايجاد محدوديت در روابط آنها را بايد با مطالعه، پژوهش و نشست و راهكار كارشناسي از نتايج مطالعات به دست آيد. اينكه خداوند مي‌فرمايد: لااكراه في‌الدين قدتبين الرشد من‌الغي ناظر بر چيست؟ ناظر بر اعتقادات دين است؟ ناظر بر تكاليف و وظايف عملي است؟ ناظر بر روابط اخلاقي و انساني است؟ به‌نظر مي‌رسد ناظر برتمامي اين مقولات است. دارند اقدامي مي‌كنند كه در مورد نتيجه آن ابهام وجود دارد. خودشان هم نمي‌دانند كه نتيجه مثبت است يا منفي؛ يعني اين اقدام باعث جذب جوانان و دانشگاهيان و دانشجويان به دين مي‌شود يا باعث گسترش دين‌گريزي و دين‌ستيزي. كلام گوهربار پيامبر اكرم‌(ص) را فراموش نكنيد كه فرمودند:
ملاك و الامرخاتمه ملاك، هر كاري يا ملاك درست و غلط بودن هر امري و كاري به نتيجه يا نتايج آن است. اگر نتيجه بالعكس شد كه خواهد شد، يك‌بار ديگر تير در تاريكي زده‌ايد و بدون مطالعه و بررسي كارشناسي اقدام نادرستي را انجام داده‌ايد.
*وزير پيشين راه و ترابري دولت


کد مطلب: 2727

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcj.8e8fuqeaasfzu.html?2727

تيترآنلاين
  http://titronline.ir