التهاب تورمی بازار خودرو در پی کاهش تولید
گزارش از نسترن تقی پور
23 خرداد 1392 ساعت 11:32
خودروسازان با توجه به پافشاری بر مواضع خود و اینکه به سود کم قانع نیستند تولید خود را کاهش داده اند.
اگرچه با توجه به دیدگاه بسیاری از فعالان بازار خودرو تصور می شد پس از اعلام بانک مرکزی مبنی بر تخصیص یا عدم تخصیص ارز مبادله ای به خودورسازان محصولات داخلی با رشد قیمت رو به رو شود اما بازار خودرو منتظر خبرهای جدید بانک مرکزی نشد.
به گزارش پانا، اگر چه تصور می شد که شیب ملایم افزایش قیمت خودرو تا زمان اعلام بانک مرکزی مبنی بر استفاده خودروسازان از ارز مبادله ای ادامه داشته باشد اما معاملات اخیر در کف این بازار نشانگر سرعت رشد قیمت ها است.
تند شدن ریتم رشد قیمت ها
امیر یوسفی - مدیر اجرایی اتحادیه فروشندگان خودرو- در گفت و گو با پانا با تایید رشد قیمت ها در بازار خودرو می گوید: ریتم افزایش قیمت در بازار به گونه ای است که شب گذشته «ال 90» 31 میلیون تومان بود اما امروز اخبار معامله 35 میلیونی آن منتشر می شود.
کاهش تولید محصولات پرتیراژ بازار را ملتهب کرده است
مدیر اجرایی اتحادیه فروشندگان خودرو در خصوص دلیل افزایش قیمت خودرو توضیح می دهد: کاهش تولید محصولات پرتیراژ داخلی مهم ترین دلیل گرانی خودرو است، اکنون معادله عرضه و تقاضا در خصوص این محصولات به ریخته و این کاهش عرضه افزایش تقاضا و رشد قیمت ها را در پی داشته است.
کمبود ارز برای تولید خودرو
یوسفی ادامه می دهد: به هر حال تصمیمات مختلف اقتصادی با توجه به کمبود ارز بر این بازار اثرگذار است، نکته دیگر مشکل تامین قطعات از سوی خودروسازان برای تولید است که فرایند تولید را کند کرده است.
فاصله قیمت میان حاشیه و کف بازار
مدیر اجرایی اتحادیه فروشندگان خودرو ادامه می دهد: البته باید توجه داشت که اکنون اختلاف قیمت بین کف و حاشیه بازار وجود دارد به این معنی که در حال حاضر قیمت خودرو در کارخانه هنوز تغییری نکرده چرا که خودروسازن در انتظار تصمیم بانک مرکزی هستند اما قیمت در کف بازار رشد پیدا کرده چون تقاضا برای خرید خودرو افزایش پیدا کرده است.
وی تصریح می کند: برای کنترل بازار خودرو باید میان حاشیه و کف بازار تعادل بر قرار کرد و فاصله تولید تا مصرف را کم کرد در غیر اینصورت زمینه رانت خواری و رشد بیشتر قیمت ها فراهم می شود.
اگرچه تصور می شد با پا در میانی شورای رقابت و ارایه فرمول تعیین قیمت قائله قیمت گذاری خودرو ختم به خیر شود اما پس از چند روز فریاد اعتراض خودورسازان نسبت به فرمول یاد شده و همچنین نرخ تورم بخشی خودروهایی که برخی از قطعات آنها ورداتی است و ارزبری بالایی دارند بلند شد.
فرمول توسط شورای رقابت تصحیح شد اما هنوز از اعلام بانک مرکزی در خصوص نرخ تورم بخشی و تخصیص ارز مبادله ای به خودروسازان خبری نیست.
در پس اتفاق یاد شده تولید خودروهای پرتیراژ کاهش و بازار در یک انتظار تورمی فرو رفت اما روند رشد قیمت ها چند روزی است که ریتم سریع تری پیدا کرده است.
کنترل نامحسوس قیمت کف بازار توسط خودروسازان
یکی از فعالان حوزه خودرو اظهار می کند: به طور حتم کاهش تولید و افزایش تقاضا در آغاز فصل تعطیلات مهمترین عامل افزایش قیمت هاست اما می توان انیگونه نتیجه گیری کرد که خودروسازان برای احاطه بر کف بازار و کنترل قیمت ها ابتدا با کاهش تولید در بازار التهاب ایجاد کرده قیمت ها را به صورت غیر مستقیم بالا می برند و بعد از آن برای از بین بردن فاصله نرخ درکارخانه و کف بازار قیمت های خود را افزایش می دهند.
خودروسازان به سود کم قانع نیستند
الیاس طاهری-دبیر اول کمیسیون صنایع ومعادن – در گفت و گو با پانا درباره افزایش قیمت خودرو می گوید: به طور حتم بازار با افزیش تقاضا رو به رو است اما خودروسازان با توجه به پافشاری بر مواضع خود و اینکه به سود کم قانع نیستند تولید خود را کاهش داده اند.
خودروسازان نیازی به ارز مبادله ای ندارند
دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه خودروسازان اصرار به کرسی نشان دادن حرف خود دارند می افزاید: اگرچه خودروسازان اعلام کردند در زمینه تولید برخی از محصولات به خودکفایی رسیده اند و نیازی به واردات قطعه ندارند پس نباید توقه تخصیص ارز مبادله ای داشته باشند.
طاهری با تاکید بر سردرگمی بازار خودرو اظهار می کند طی یکسال گذشته تعلل در تصمیم گیری و تصمیمات ناصواب موجبات آشفتگی این بازار را فراهم کرده است از سوی دیگر خودرو به یکی از نیازهای مردم تبدیل شده آنهایی که توانایی خرید محصولات خارجی را ندارند مجبور به خرید ماشین های گران اما بی کیفیت داخلی هستند.
کاهش تعرف واردات برای کنترل خودروسازان
این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه می دهد: به نظر می رسد کاهش تعرفه واردات خودرو می تواند به نفع مصرف کننده باشد شاید واردات بتواند نقش محرک برای ارتقاء کیفیت محصولات و کاهش قیمت را در مقابل نمونه های خارجی را در پی داشته باشد.
طاهری در پاسخ به اینکه آیا مجلس می تواند درباره کنترل بازار خودرو دخالت کند؟ توضیح می دهد: خیر؛ چرا که مجلس یک نهاد قانون گذار است البته کمیته تحقیق و تفحص درخصوص خودروسازان تشکیل شده اما بررسی بودجه 92 رسیدگی به آن را به تعویق انداخت.
کد مطلب: 5813
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdci.zawct1avpbc2t.html?5813