تيترآنلاين - برخورد نامطلوب و پاسخگویی ضعیف؛ مهم‌ترین گلایه مردم از جامعه پزشکی - نسخه قابل چاپ

برخورد نامطلوب و پاسخگویی ضعیف؛ مهم‌ترین گلایه مردم از جامعه پزشکی

25 آذر 1390 ساعت 21:21

در حال حاضر بیشترین شکایت و گلایه‌های مردم از جامعه پزشکی مربوط به برخوردهای نامطلوب، و پاسخگو نبودن برخی از همکاران به بیماران و مراجعان است


رئیس هیئت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی گفت: در حال حاضر بیشترین شکایت و گلایه‌های مردم از جامعه پزشکی مربوط به برخوردهای نامطلوب، و پاسخگو نبودن برخی از همکاران به بیماران و مراجعان است.
به فارس به نقل از روابط عمومی صندوق تعاون و رفاه سازمان نظام پزشکی کشور، محمد حسین بدخش رییس هیئت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی کشور در حاشیه برگزاری همایش پزشکان عمومی سراسر کشور گفت: متأسفانه برخی مواقع در کنار کوتاهی‌ها، مصامحه و قصور پزشکان زیاده خواهی و توقعات تعدادی از بیماران یا خانواده‌هایشان نیز موجب بروز مشکلات و تشکیل پرونده برای اعضای جامعه پزشکی می‌‌شود.

وی در ادامه بیان داشت: در این میان سازمان نظام پزشکی طبق قانون خود را مدافع و حافظ منافع و حقوق بیماران و مردم می‌داند اما طبق یک قانون یا دستورالعمل نانوشته چنانچه بیمار به هر دلیلی به طور دایم از پزشک شکایت کند و پزشک هم تبرئه شود متأسفانه برخی بیماران یا خانواده‌هایشان همچنان بر شکایت شان پافشاری می‌کنند و پزشک ماهها و حتی سال‌ها در محاکم قضایی مختلف سرگردان و بلاتکلیف خواهد بود که این روند عوارض جدی نیز به دنبال دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه برای پیشگیری از چنین معضلاتی باید به فکر انتظام بخشیدن به این قبیل مسائل بود گفت: بنابراین بیماری که حق و حقوقی دارد باید به حق و حقوقش برسد اما افرادی که فاقد حق هستند نباید از سوی برخی افراد به خصوص حرفه‌ای‌ها برای آزار پزشکان تحریک شوند، ضمن اینکه می‌بایست با فرهنگ سازی قوی رسانه‌ای به سوی اهداف مورد نظر گام برداشت تا ارتباط معنوی و مطلوب حکیم گونه میان طبیب و بیمار خدشه‌دار نشود.

بدخش خاطرنشان کرد: بیشترین شکایت‌های مطرح شده علیه جامعه پزشکی مربوط به گروه‌های جراحی است، علت این موضوع نیز به طور کامل روشن است زیرا همه بیماران و خانواده‌هایشان انتظار بهبود و درمان قطعی دارند، این توقع شاید منطقی باشد اما باید پذیرفت که این روند درباره همه بیماران امکان‌پذیر نیست چرا که همیشه یکسری از بیماری‌ها غیر قابل درمان بوده و یا ریسک بالایی دارند بنابراین توقعات باید منطقی باشد.

رئیس هیئت عالی انتظامی سازمان نظام پزشکی در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: برای رسیدن به چنین اهدافی به طور قطع باید رابطه بین پزشک و بیمار را برای همیشه قطع کرد، این فرایند نیز فقط با حضور جدی، چشمگیر، کارآمد و به روز بیمه‌ها امکان پذیر خواهد شد اما متأسفانه در حال حاضر خدمات بیمه‌ها به دلیل وجود سهم سرانه پایین از درآمد ناخالص ملی مطلوب نیست به همین خاطر ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان با کاستی‌های قابل توجهی روبرو است.

وی در پایان گفت: البته بیمه‌ها نیز با مشکلات جدی بودجه‌ای و مطالبات خدمات ارائه نموده مواجه هستند که باید به مشکلات آنها نیز توجه و رسیدگی ویژه داشت تا شاهد بهبود شرایط حوزه درمان و سلامت آحاد جامعه و رضایت مردم بود.


کد مطلب: 3752

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdci.wapct1ayrbc2t.html?3752

تيترآنلاين
  http://titronline.ir