تيترآنلاين - با فيلترينگ بيش از اندازه نبايد مخاطب از اطلاعات محروم شود - نسخه قابل چاپ

با فيلترينگ بيش از اندازه نبايد مخاطب از اطلاعات محروم شود

29 شهريور 1390 ساعت 15:09

چون راديو و تلويزيون ما مخاطب‌شناسي اصولي ندارند در نتيجه همپوشاني در برنامه‌هاي آنها بسيار بوده و اين عاملي است كه بسياري از مخاطبان اين رسانه به سمت راديو و تلويزيون بيگانه مي‌روند



مخاطب نبايد از اطلاعات محروم شود


دكتر مسعودي، كارشناس رسانه و رئيس دانشكده ارتباطات دانشگاه سوره هم با تأكيد بر اينكه فيلترينگ بايد براساس قاعده و قانون و با توجه به نياز مخاطب صورت گيرد، مي‌گويد: اين اقدام نبايد منجر به محروميت دسترسي مخاطبان به اطلاعات مورد علاقه‌‌شان شود. با مخاطب‌شناسي، به جاي قفل كليد واژه‌ها براي عموم و مخاطبان، مي‌توان كاري كرد تا خود افراد اصل فيلترينگ را بپذيرند و به جاي اين كه نظارت از بالا به پائين باشد، از سوي مخاطبان نظارت اصلي انجام خواهد شد كما اين كه بسياري از افراد در جامعه به دسترسي بسياري از سايت‌ها تمايلي ندارند. 

وي به نحوه مديريت رسانه ملي در كشور اشاره كرده و مي‌گويد: چون راديو و تلويزيون ما مخاطب‌شناسي اصولي ندارند در نتيجه همپوشاني در برنامه‌هاي آنها بسيار بوده و اين عاملي است كه بسياري از مخاطبان اين رسانه به سمت راديو و تلويزيون بيگانه مي‌روند. 

پس سؤال اساسي اين است كه چرا نبايد دو استاد دانشگاه يا مديران سرويس‌هاي خدمت‌دهنده اينترنت در كميته فيلترينگ حاضر باشند و تصميمات جامع‌الاطرافي براي آن اتخاذ شود. مسعودي با بيان اين كه در قانون اساسي و كلاً در كشور همواره به حضور خبرگان اهميت زيادي داده شده است، مي‌گويد: بنابراين حضور اساتيد و خبرگان در كميته فيلترينگ ضروري است. البته شايد برخي مسائل امنيتي در اين كميته مطرح شود و ضرورتي نباشد تا كارشناسان از اين مسائل مطلع شوند، اما دست كم مي‌توان كميته تخصصي و مشورتي براي پائين آمدن ضريب خطا در فيلترينگ براي اين كميته در نظر گرفت.


کد مطلب: 3167

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdci.qapct1azybc2t.html?3167

تيترآنلاين
  http://titronline.ir