رکود در بازار خودرو بعد از افزایش قیمتها
دنیای اقتصاد , 3 اسفند 1391 ساعت 11:02
وقتی قیمتها یکباره ۲ تا ۳ برابر میشوند مدتها زمان میبرد تا بازار دوباره رونق بگیرد، این زمان را کارشناسان حتی تا دو سال تخمین میزنند
بعد از آزادسازی قیمت خودرو، هرچند برخی محصولات کاهش قیمتهای جزئی را به خود دیدهاند، اما به نظر میرسد که حرکت بازار همچنان کند است. گویی بازار به خوابی عمیق و گران فرو رفته است و مشتریان بازار هم قصد بیدار کردن این بازار را از خواب زمستانی ندارند. کارشناسان اقتصادی در این رابطه عقیده دارند که حرکت دوباره بازار به زمان نیاز دارد، زیرا وقتی قیمتها یکباره ۲ تا ۳ برابر میشوند مدتها زمان میبرد تا بازار دوباره رونق بگیرد، این زمان را کارشناسان حتی تا دو سال تخمین میزنند.
بر همین اساس از بازار خودرو خبر میرسد که مشتریها تمایلی به خرید ندارند و با وجود اینکه تنها یک ماه به تعطیلات نوروزی باقیمانده است جنب و جوش در بازار جای خود را به رکود داده است. به عقیده کارشناسان یکی از مهمترین دلایل این رکود وعدههایی است که مسوولان و خودروسازان به مردم میدهند. زیرا بر اساس این وعدهها، مردم انتظار کاهش قیمتها را دارند و سعی میکنند خرید خود را عقب بیندازند تا ببینند چه اتفاقی برای بازار رخ میدهد. در واقع مسیری که مسوولین و خودروسازان برای کاهش التهاب بازار در نظر گرفتهاند، از نظر کارشناسان مسیر اشتباهی است، زیرا افزایش قیمت یک محصول و سپس وعده کاهش قیمت دادن با هیچ فرمول اقتصادی همخوانی ندارد، زیرا مردم را به انتظار و عدم خرید وا میدارد و این اتفاق هم پیامدی ندارد جز رکود. هرچند این رکود تا کنون کاهش قیمت چشمگیری را به همراه نداشته و تنها قیمت برخی از محصولات داخلی را کمی کاهش داده است، کارشناسان عقیده دارند که انتظار برای کاهش قیمتی بیش از این، انتظاری بیهوده خواهد بود.
کد مطلب: 5543
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdci.5awct1awpbc2t.html?5543