خودروهای داخلی در پیله گرانی
15 اسفند 1390 ساعت 19:46
افزایش ناگهانی برخی خودروهای ساخت داخل کشور نیز مانند پراید که در هفته گذشته دو رقمی شد و به ۱۰ میلیون تومان رسید، شوک بزرگی را به بازار خودرو داخلی وارد کرد
بسیاری از نمایندگان مجلس هشتم، معتقدند که تشکیلاتی مافیایی بازار خودرو را تحت کنترل خود دارند و این موضوع را مهمترین عامل افزایش قیمت خودرو میدانند. افزایش ناگهانی برخی خودروهای ساخت داخل کشور نیز مانند پراید که در هفته گذشته دو رقمی شد و به ۱۰ میلیون تومان رسید، شوک بزرگی را به بازار خودرو داخلی وارد کرد، افزایش قیمتی که بدون هر گونه افزایش کیفیت انجام گردیده است. به گزارش خانه ملت، در حالی که مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت از ممنوعیت افزایش سر خود قیمت انواع خودروهای وارداتی و تولید داخل خبر داده و اعلام کرده بود که افزایش قیمت خودروهای داخلی تا پایان سال بعید است. پرایدی که همواره به عنوان یکی از خودروهای ارزان قیمت شناخته میشد به ۱۰ میلیون تومان رسید. از سوی دیگر بسیاری از کارشناسان با سابقه اقتصادی بر این باورند که با راهکارهای دستوری گرهای از مشکلات صنعت و اقتصاد باز نخواهد شد.
برخی از تولیدکنندگان نیز افزایش قیمت ارز را دلیل افزایش قیمت خودرو اعلام میکنند؛ در حالی که همین تولیدکنندگان پیش از التهاب بازار ارز همواره بیان میکردند که ما در تولید انواع قطعات خودرو خودکفا شدهایم. حتی اگر صنعت خودرو از قطعات وارداتی استفاده کند،در حالیکه واضح است که خودروهایی که وارد بازار شدهاند پیش از افزایش قیمت ارز تولید شده اند بنابراین هیچ توجیهی در اینباره منطقی به نظر نمیرسد.
در حال حاضر به گفته خودروسازان هزینه تولید افزایش یافته و سال آینده نیز بیشتر خواهد شد و همچنین استاندارد کیسه هوا هم برای پراید به اجرا در خواهد آمد، که مجموع اینها نشان میدهد سایپا کار بسیار سختی برای تثبیت قیمت پراید در محدوده زیر ۱۰ میلیون تومان دارد. اما سئوالی که اینجا مطرح میشود این است که وظیفه و جایگاه سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در این آشفته بازار قیمت خودروهای داخلی کجاست.
تشکیلاتی مافیایی بازار خودرو را تحت کنترل خود دارد
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم در این باره میگوید: برخی افراد از تحریمها سوءاستفاده میکنند و موجب بروز تشنج در بازار خودرو میشوند؛ بنابراین دولت باید با افزایش نظارت، اجازه شکلگیری گروههای مافیایی و به دست گرفتن بازار کالا را به آنها ندهد.
شهریار طاهرپور با تشریح علتهای گران شدن قیمت خودرو معتقد است که عواملی همچون تحریمها، عدم نظارت و مدیریت صحیح و هدفمندی یارانهها در گران شدن قیمت خودرو در شب عید دخیل هستند؛ ولی مهمترین عامل گرانی خودرو، واسطههایی هستند که برای منفعت خود، بازار خودرو را متشنج میکنند.
به گفته نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی، برخی دلالان برای دور زدن تحریمها، قطعات خودرو را از طریق شرکتهای واسطه وارد بازار میکنند که موجب گران شدن ۱۰ تا ۱۲ درصدی قیمت خودرو میشود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم گفت: البته برخی کالاها بهطور طبیعی و واقعی گران شدهاند، ولی گران شدن بیپایه و اساس خودرو، این نگرانی را به دنبال دارد که در پی بالا رفتن قیمت خودرو، قیمت سایر کالاها نیز افزایش یابد.
وی تاکید کرد که برخی افراد از تحریمها سوءاستفاده میکنند و موجب بروز تشنج در بازار میشوند؛ بنابراین دولت باید با افزایش نظارت، اجازه شکلگیری گروههای مافیایی و به دست گرفتن بازار کالاها را به آنها ندهد.
افزایش قیمت خودرو در بزنگاه کیفیت
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛ اما با تاکید بر لزوم مدیریت و سازماندهی افزایش قیمت خودروهای داخلی بر این باور است که با وجود این که تولید کننده داخلی تا اندازه ای برای افزایش قیمت با توجه به اجرای قانون هدفمندی و افزایش قیمت مواد حق دارد، اما هر افزایش قیمتی باید مبنای علمی و اقتصادی داشته باشد.
علی اصغر یوسف نژاد میگوید: افزایش قیمت خودروهای داخلی به دلیل افزایش قیمت عواملی است که در تولید خودرو تاثیر داشته است و با توجه به اجرای قانون هدفمندی یارانهها و افزایش قیمت مواد اولیه، به هر حال تا اندازهای تولیدکنندگان دولتی برای جبران هزینههای تولیدی مجبور هستند که قیمت خودرو را افزایش دهند.
نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی یوسف نژاد در پاسخ به این سوال که آیا این افزایش قیمتها با افزایش کیفیت نیز همراه است ، گفت: بحث کیفیت زیر نظر موسسه استاندارد است و این موسسه مسئول نظارت بر کیفیت خودرو می باشد که بحث استاندارد خودروها در کشور نیازمند بازبینی و دقت بیشتری است.
دولت باید در قبال افزایش قیمت خودروهای داخلی پاسخگو باشد
عضو کمیسیون صنایع و معادن افزایش قیمت خودروهای داخلی را خلاف مصوبه مجلس اعلام و تاکید کرد که مجلس به افزایش قیمت خودروهای داخلی رسیدگی میکند.
مصطفی رضاقطبآبادیحسینی معتقد است که اگر صنعت کشور را از مباحث سیاسی و جناحی دور نگه داریم و مانع از اعمال بازیهای سیاسی در این عرصه شویم، بی تردید با حضور کارشناسان قوی که داریم، شاهد رشد و شکوفایی صنعت کشور خواهیم بود.
نماینده مردم شهر بابک در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر مصوبه مجلس مبنی بر این که در ماه های پایانی سال دولت حق افزایش قیمت را ندارد افزود: مجلس تاکید کرده بود که دولت در ماه های پایانی سال نباید قیمتها را افزایش دهد و افزایش قیمت خودروهای داخلی از نگاه مجلس دور نمانده و بیتردید در اولین فرصت در کمیسیون صنایع و معادن بررسی می شود.
به گفته او، با توجه به این که خودروسازان ما دولتی هستند، افزایش قیمت موضوعی است که باید دولت در قبال آن پاسخگو باشد.
رضا قطب آبادی حسینی در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که اقدامات محدودی در ارتباط با افزایش کیفیت خودروهای داخلی انجام شده است، میگوید: خودروسازان داخلی باید اقدامات جدی در جهت به روز رساندن خودروهای داخلی بردارند و بی تردید این به روز رسانی به نفع خود خودروسازان داخلی نیز هست چرا که عرضه خودرو با کیفیت بالا تر بدون شک متقاضی بیش تری برای آنها به دنبال دارد.
نظر کمیسیون صنایع در مورد افزایش قیمت خودرو
عضو دیگر کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان این که خودروسازان ارز خود را برای واردات قطعات، ماهها قبل و در زمان دلار ۱۲۰۰ تومان دریافت کردهاند، معتقد است که افزایش قیمت خودرو از نظر کمیسیون صنایع و معادن قابل قبول نیست وزارت صنعت باید وارد عمل شود.
نادر قاضیپور درباره افزایش قیمت خوردو در هفته گذشته، میگوید: نوسانات نرخ ارز در هفته گذشته مقطعی و کوتاه مدت بود و افزایش قیمت به بهانه نوسانهای نرخ ارز به هیچ وجه توجیه پذیر نیست.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: نوسانات نرخ ارز در ماه گذشته هیچ تأثیری بر اجناسی که ۶ ماه قبل وارد شدهاند، ندارد و حتی در شرایط کنونی نیز، طبق اعلام مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت برای واردات قطعات خودرو ارز مرجع به واردکنندگان پرداخت میشود.
وی وزارت صنعت، سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی کل کشور را مسئول نظارت بر افزایش قیمتها برشمرد و ادامه داد: دستگاههای نظارتی برای کنترل قیمت بازار باید وارد عمل شود.
قاضیپور تأکید کرد: کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزایش قیمت خودرو را برنمیتابد و این مسئله را محکوم میکند.
به گفته قاضیپور، نوسانات نرخ ارز موجب شد، سودجویان از این فرصت سوء استفاده کنند و در بخشهای گوناگون افزایش قیمتهایی را اعمال کنند.
قیمتهای نجومی خودروهای داخلی
هم اکنون هر دستگاه پژو ۲۰۶ معمولی با ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان افزایش نسبت به سه هفته پیش، با قیمت ۱۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در مدل ۹۰ و ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در مدل ۹۱ معامله میشود.
همچنین نوع صندوقدار این خودرو با افزایش یک میلیون تومانی طی ۳ هفته اخیر، در مدل ۹۰ با قیمت ۲۲ میلیون تومان و در مدل ۹۱ با قیمت ۲۴.۵ تا ۲۵ میلیون تومان به مشتریان عرضه میشود.
تندر ۹۰ نیز از جمله خودروهای داخلی است که این روزها با افزایش قیمت چشمگیری روبرو بوده به طوری که قیمت هر دستگاه از این خودرو در مدل ۹۱ از ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
بررسی بازار نشان میدهد هر دستگاه مگان در مدل ۹۰ با قیمت ۳۲ میلیون تومان و در مدل ۹۱ با قیمت ۳۴.۵ میلیون تومان در بازار عرضه میشود.
در مورد پژو ۲۰۷ نیز میتوان به افزایش ۴ میلیون تومانی قیمت این خودرو در بازار اشاره کرد به طوری که در حال حاضر هر دستگاه پژو ۲۰۷ مدل ۹۱ در بازار با قیمت ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش میشود. این در حالی است که حدود دو هفته پیش قیمت این خودرو ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بود
کد مطلب: 4273
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdch.qnkt23nixftd2.html?4273