تيترآنلاين - آيا هر وزارتخانه و هر دستگاهي مي تواند هر چه خواست از مردم باج سبيل بگيرد؟ - نسخه قابل چاپ

آيا هر وزارتخانه و هر دستگاهي مي تواند هر چه خواست از مردم باج سبيل بگيرد؟

2 مرداد 1390 ساعت 13:12

نويسنده : خسرو معتضد

آخر ناگهان 1500 تومان و 4500 تومان چه مبنايي دارد؟ كي و كجا نشسته و اين باج راه را تصويب كرده است؟


وزارت راه و شهرسازي و مضافات كه اگر بخواهيم، نام واقعي آن را مانند وزارتخانه هاي عصر مظفر الدين شاه بنويسيم بايد بنويسيم، «وزارت راه و ترابري و راه آهن و راهداري و بنادر و دريانوردي و هواپيمايي و هواشناسي و مسكن سازي و مسكن مهرسازي و باغ ويلاسازي و شهرسازي جليله» در اين اعياد شعبانيه خواست به مردم شريف كشور هديه و عيدي بدهد. نه گذاشت، نه ور داشت، مبلغ 1500 تومان تا 4500 تومان حق گذر از بزرگراه جديد تهران- بومهن از سواريها، ون ها، وانتها، اتوبوسها و كاميونها باج راهداري ستاند و حال مردم را عصر پنجشنبه 23 تير ماه درست و حسابي گرفت. تاكنون حق گذري كه در بزرگراه هاي تازه تأسيس دريافت مي شد، صد تومان و دويست تومان و سيصد تومان بود، يك دفعه نرخها را افزايش دادند و 1500 تومان از سواري ها و تا 4500 تومان از ساير خودروها گرفتند.
خودروهاي همگاني اين پول را از مردم بيچاره مي گيرند، از خودشان كه نمي دهند. مي ماند سواريها كه رانندگان آنها مات مانده بودند چرا 1500 تومان؟ چه خبر است آقايان؟ نوبرش را آورده ايد؟
بي انصاف ها از ون و وانت و كاميونت و اتوبوس و كاميون هم مي گيرند، يعني بايد مسافران اين پول را بدهند، گردن باريكتر از گردن مردم گير نياورده اند. من فكر كردم شب جمعه كه مردم شمال مي رفتند و خبر نداشتند دكه هاي حق عبور داير شده اند اگر فرض كنيم 200 هزار خودرو از اين بزرگراه گذشته باشند، ميليونها تومان يكشبه به صندوق راهداري جاده ريخته شده است.
اين حق العبور بگيري، لابد تا پنجاه سال آينده ادامه خواهد داشت. آخر ناگهان 1500 تومان و 4500 تومان چه مبنايي دارد؟ كي و كجا نشسته و اين باج راه را تصويب كرده است؟ اول 200 تومان، 300 تومان مي گرفتيد كم كم قيمت را مي برديد بالا ! چگونه شد كه اول دشتي از 1500 تومان آغاز كرديد؟ يعني هر وزارتخانه و هر دستگاهي مي تواند هر چه خواست از مردم باج سبيل بگيرد؟ همه تعجب كرده اند! قانون و قاعده اي ندارد؟ من فكر كردم خانواده اي كه در اين مسير زندگي مي كند اگر يك بار صبح بخواهد به تهران برود و غروب بازگردد 3000 تومان بايد باج راه بپردازد. ماه سي روز است مي شود 90 هزار تومان. خدا را خوش مي آيد خانواده اي براي رفتن به محل كار و بازگشت 90 هزار تومان باج سبيل به وزارت مسكن و شهرسازي و... بپردازد؟
مردم مي گويند، هرگز سابقه ندارد، حق العبوري چنين گران از مردم گرفته شده باشد. گرفتن عوارض راه از جاده هاي ايران در اواخر دوران سلطنت ناصر الدين شاه بوسيله راه سازان روسيه تزاري كه امتياز ساخت راه سراسري تهران- قزوين- رشت- انزلي را از ناصر الدين شاه گرفته بودند، متداول شد. «زاستاو» نام كلبه هايي بود كه به قول روسها در هر چندين «ورست» كنار جاده ساخته شده بود و وظيفه اين «زاستاوها» اين بود كه جلوي خركچي ها و اسب سواران و قاطرسواران و گاريچي ها و كالسكه سوارها و درشكه سوارها و اين اواخر خودروها را مي گرفتند و از آنها چندين سكه پول بابت عوارض راه مي ستاندند.
«زاستاوها» كم كم به تلگراف و تلفن هم مجهز شدند و وظيفه جاسوسي و كسب اطلاع از اوضاع ايران را براي ستاد ارتش روسيه داشتند و در جريان جنگ جهاني اول و سپس انقلاب بلشويكي وظايف خود را به نحو احسن به نفع همسايه شمالي، زورگوي آن روزگار انجام دادند.
مرحوم قطن السلطنه مجد، استاندار گيلان در سال 1320 مي نويسد: وقتي ارتش شوروي، گيلان را (مانند خراسان و گرگان و مازندران و آذربايجان) اشغال كرده بود براي دادن گزارش به تهران مي آمد و كنسول روس هم در اتومبيل او بود ديد كه در بين راه، بيشتر مهمانخانه داران و قهوه چيان از عوامل روسيه شوروي بودند و با كنسول خوش و بش مي كردند و به زبان روسي گزارش به عرض مي رساندند.
خوشبختانه آن بساط برچيده شد. اولين بار در سال 1341 با گشايش اتوبان تهران- كرج، عوارض گرفتن آغاز شد كه گويا حدود چهل سال اخذ عوارض مي شد و حالا هم به گونه اي مي شود.
اميدواريم اخذ عوارض جاده بومهن هم يك قرن ادامه يابد، اما به قول معروف يواش يواش و نه يك مرتبه 1500 تومان و 4500 تومان!


کد مطلب: 2824

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdch.init23n6kftd2.html?2824

تيترآنلاين
  http://titronline.ir