هنوز مشکلات اساسي مردم حل نشده است
روزنامه مردمسالاري , 23 اسفند 1388 ساعت 14:06
مهمترين و عمده ترين مشکل مجلس هشتم اين است که در روابط خويش با دولت همواره با احتياط و محافظه کاري فراوان و غيرشفاف برخورد مي کند و هيچ وقت نخواسته است با شفافيت لازم سخن بگويد
دکتر مصطفي کواکبيان عصر روز پنجشنبه درهمايش نقد عملکرد مجلس هشتم که با شرکت تعداد کثيري از دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي واحد تبريز و به دعوت انجمن اسلامي اين دانشگاه و با حضور رئيس، اساتيد و کارکنان اين دانشگاه برگزار شد به تفصيل در مورد عملکرد مجلس هشتم سخن گفت.
نماينده مردم سمنان و مهديشهر در مجلس شوراي اسلامي در ابتدا به سه اشکال عمده نهاد پارلمان در جمهوري اسلامي ايران اشاره کرد و گفت: اشکال اول در نحوه برگزاري انتخابات است که پس از قانون مصوب مجلس چهارم همواره با حاشيه و حرف و حديث فراوان مواجه بوده و به دليل رد صلاحيت هاي گسترده ناشي از همان قانون يعني مبحث نظارت استصوابي عده اي از نخبگان و متخصصان دلسوز از حضور در خانه ملت باز مي مانند که اميدواريم با قانونمند شدن سياست هاي ارجاعي مقام معظم رهبري به مجمع تشخيص مصلحت اين مشکل به صورت کلي حل شود البته در اين سياست ها هيچگاه نظارت شوراي نگهبان بر اجراي انتخابات حذف نمي شود; اما موضوع تائيد صلاحيت ها به کميسيون خاصي واگذار مي شود که قطعا تا حدود زيادي اين اشکال مرتفع خواهد شد.
عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در ادامه افزود: اشکال دوم به وضعيت نابهنجار و مشغول شدن بسياري از نمايندگان به امور حوزه انتخابيه است که آنان را از وظيفه ملي و اصلي مصرح در قانون اساسي باز مي دارد. اين وضعيت را متاسفانه دولت هاي پس از انقلاب هم دامن زده اند و مخصوص دولت کنوني نيست. زيرا به جاي آنکه وزرا به دنبال کسب نظر منتخبان مستقيم مردم باشند; نمايندگان را وادار مي کنند مثلا براي آسفالت فلان روستا حتي پشت در اطاق نه فقط وزير يا معاون وي و نه حتي مديرکل، گاهي نمايندگاني را ديده ام براي ملاقات با معاون مديرکل فلان وزارتخانه هم تحقير شده اند البته من نمي گويم نماينده مجلس نبايد پيگير حل مشکلات حوزه انتخابيه خويش باشد; اما بحث اين است که بايد پيگير امور کلان و مبنايي و اساسي باشد نه امور جزئي و اموري که جزو وظايف دهياري ها و شوراها و ادارات است يعني نماينده مجلس به جاي آن که بخواهد براي مسائل کلان کشور چاره انديشي کند متاسفانه بايد تمام فکر و وقت نمايندگان را همان امور جزيي به خود مشغول سازد و او را از جايگاه اصلي خودش تنزل دهد. البته طرح استاني شدن انتخابات مي تواند تا حدود زيادي اين مشکل را حل کند که اميدواريم هرچه زودتر به تصويب برسد.
وي در ادامه اشکال سوم را در بعد نظارت دانست و گفت: متاسفانه به دليل همان ترس از ردصلاحيت ها و روانداختن ها به مسوولان اجرايي براي پيگيري و حل مشکلات منطقه اي، ناخواسته شجاعت بسياري از نمايندگان در بعد نظارت کاهش مي يابد و البته اين هم خواسته برخي دولتمردان است که هرگز در مقابل عملکرد خويش پاسخگوي مجلس نباشند.
شايد از ده ها تذکر کتبي و شفاهي فقط يکي دو مورد آن هم در مورد برخي امور جزيي شاهد پاسخگويي برخي وزارتخانه ها هستيم و الا مسوولان اجرايي چندان رغبتي به پاسخگويي ندارند. تذکر که بماند; گاهي برخي وزيران حتي در کميسيون ها هم براي پاسخگويي قانوني حاضر نمي شوند و با توجيهات مختلف همواره اين پاسخگوئي به تاخير مي افتد. حال شما مي توانيد وقتي نتيجه تذکر و سوال با چنين وضعيتي روبه روست سرانجام و پيامدهاي استيضاح را خودبه خود حدس بزنيد.
اصلاح آئين نامه در مجلس هشتم هم نتوانست موجب تقويت بعد نظارت مجلس شود که اميدواريم با اصلاحات بعدي انضباط بهتري در اين زمينه ايجاد شود. البته اشکالات سه گانه مذکور اختصاص به مجلس هشتم ندارد بلکه اشکالاتي است که کم کم در طول سه دهه پس از انقلاب نهاد پارلمان را به سمت کاهش نفوذ و تاثيرگذاري سوق داده است.
كواكبيان در ادامه به چهار ويژگي مثبت مجلس هشتم اشاره کرد و گفت: سطح تحصيلات نمايندگان مجلس که بالاي 80 نفر داراي مدرک دکتري هستند و حدود 50 نفر از آنان از اعضاي هيات هاي علمي مي باشند از ويژگي هاي مثبت مجلس هشتم محسوب شده و موجب آن مي گردد که طرح ها و لوايح با پختگي و تخصص مطلوب تر به تصويب برسد. کما اينکه ميزان استقلال مجلس نسبت به دولت در مقايسه با مجلس هفتم به صورت نسبي بيشتر شده است که نمونه آن را در نحوه تصويب مبلغ ناشي از هدفمندسازي يارانه ها در بودجه 89 شاهد بوديم.
وي سومين ويژگي مجلس هشتم را تنوع سلايق و آرايش مختلف سياسي در ميان نمايندگان مجلس هشتم دانست. وي علاوه بر فراکسيون اقليت خط امام(ره) و نمايندگان مستقل، فراکسيون اکثريت اصولگرايان با بيش از 200 عضو را داراي 5 بخش راست معتدل نوگرا، راست معتدل سنتي، منتقدان جدي دولت، حاميان جدي احمدي نژاد و حاميان فصلي دولت قلمداد کرد و در مورد هرکدام از آنان توضيحاتي ارائه کرد و گفت اين نوع آرايش سياسي را کمتر در تاريخ مجالس پس از انقلاب شاهد بوديم.
البته شايد فعالتر شدن در ديپلماسي پارلماني را نيز بتوان ويژگي مثبت ديگر مجلس هشتم بدانيم.
کواکبيان در ادامه نيز به سه اشکال عمده مجلس هشتم پرداخت و گفت: مهمترين و عمده ترين مشکل مجلس هشتم اين است که در روابط خويش با دولت همواره با احتياط و محافظه کاري فراوان و غيرشفاف برخورد مي کند و هيچ وقت نخواسته است با شفافيت لازم سخن بگويد.
وي در ادامه تصريح کرد: البته اين موضوع تا حدود زيادي به شخصيت ديپلماتيک و پيچيده رياست مجلس هشتم نيز باز مي گردد و بدون شک مديريت ايشان چنين وضعيتي را براي مجلس هشتم رقم زده است و قطعا اين پيچيدگي را در افرادي همچون ناطق نوري مجلس پنجم و کروبي مجلس ششم و حداد عادل مجلس هفتم نديده بوديم.
عضو فراکسيون خط امام(ره) افزود: اشکال دوم در شرايط فعلي بي توجهي دولت به جايگاه مجلس است نمونه آن را در گزارش تفريغ بودجه مي بينيم. نمونه ديگر آن را در انحلال سازمان برنامه و بودجه و ساير شوراهاي تخصصي مي بينيم و قس عليهذا.
ولي به دليل همان محافظه کاري مذکور، رئيس مجلس هشتم مانع هرگونه برخورد جدي نمايندگان با وزيران هستند و بجز استيضاح مرحوم کردان ايشان هيچگاه اجازه نداده اند هيچ يک از وزيران استيضاح شوند و شما مي دانيد که حتي استيضاح وزيرجهاد کشاورزي را در همان روز خودش از دستور کار خارج ساخت به همين دليل احتمالا وزيران خيالشان از هرگونه استيضاحي راحت است که چندان پاسخگوي مجلس نمي باشند.
ايشان با اشاره به اين که نيمي از عمر مجلس هشتم گذشته است سومين اشکال مجلس کنوني را نپرداختن به طرح هاي ضروري و حل نکردن مشکلات اساسي مردم دانست و گفت: اگر بگوئيم مشکل بيکاري و مشکل تورم اساسي ترين و مهمترين و مبنائي ترين مشکلات مردم تلقي مي شود سخني به گزاف نگفته ايم اما شما ببينيد که ما نمايندگان نشسته ايم تا ببينيم دولت براي ما چه لايحه اي براي حل جدي مشکلات مي آورد. پرسش اکنون اين است آيا ما با تصويب بودجه 89 مي توانيم مدعي باشيم که اين دو مشکل اساسي مردم، با مصوبه ما کمتر مي شود يا متاسفانه تورم بيشتري را در پيش داريم و با نگراني جدي بايد اشتغال کمتري را در حالت رکود تورمي تجربه کنيم; النهايه مي توان گفت در بخش اشتغال همين وضعيت فعلي و نرخ بيکاري موجود حفظ خواهد شد.
شايان ذکر است کواکبيان در پايان به پرسش هاي متعدد دانشجويان پاسخ گفت و در پاسخ دانشجويي که پرسيد چرا فراکسيون اقليت از خودش حرکت جدي و ويژه اي نشان نمي دهد اظهار داشت:
البته ما به قدر استطاعت و به صورت جدي فعاليت داريم اما اگر از ما انتظار اقدامات افراطي مانند مجلس ششم داريد اصلا ما چنين باوري نداريم زيرا ما در برابر کلام الله مجيد سوگند ياد کرده ايم که به قانون اساسي وفادار باشيم. ما به رهنمودهاي مقام معظم رهبري پايبند بوده و هرگز به خزعبلاتي که رسانه هاي ضدانقلاب خارجي منتشر مي کنند اعتقادي نداريم. بنده بارها گفته ام که هيچ آلترناتيوي بهتر از نظام جمهوري اسلامي وجود ندارد و متاسفانه برخي افراط کاري هاي دو جناح ما را به برخي مشکلات کنوني رسانده است.
لذا شما دانشجويان عزيز بايداز افراط کاري ها پرهيز نمائيد و هيچگاه نبايد امثال اکبر گنجي که منکر اساس مهدويت مي شوند الگوي شما باشند هر چند ما معتقديم که بايد در برابر انحرافات ايستاد و مسير اصلاحات صحيح و مردمي را به صورت جدي پيگيري نمائيم.
کد مطلب: 139
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcgry9q4ak9w.pra.html?139