تيترآنلاين - در دنیای امروز، قدرت نرم حرف اول و آخر را می‌زند - نسخه قابل چاپ

در دنیای امروز، قدرت نرم حرف اول و آخر را می‌زند

7 مرداد 1389 ساعت 21:04

دنیای كنونی وارد یك جنگ رسانه‌ای تمام عیار شده و هر كس بتواند مدیریت گردش این اطلاعات را به دست بگیرد، به دنیا حاكمیت می‌كند و در حقیقت در دنیای امروز، قدرت نرم حرف اول و آخر را می‌زند


تيترآنلاين - می‌گویند افكار عمومی‌ در فضایی شكل می‌گیرد كه آگاهی وجود داشته باشد. نقد و تبادل افكار نیز از تضاد بین عقاید، كه به شكل‌گیری افكار عمومی ‌منجر می‌شود.

به گزارش تيترآنلاين به نقل از راديو تهران، كارشناسان معتقدند كه دنیای كنونی وارد یك جنگ رسانه‌ای تمام عیار شده و سرعت گردش اطلاعات در آن بسیار سرسام‌آور است و هر كس بتواند مدیریت گردش این اطلاعات را به دست بگیرد، به دنیا حاكمیت می‌كند و در حقیقت در دنیای امروز، قدرت نرم حرف اول و آخر را می‌زند. در چنین فضایی؛ ‌تبلیغات با ارایه‌ اطلاعات جدید به مخاطب برای ایجاد باورهای تازه و حتی تغییر رفتار مخاطب کاربرد زیادی دارد.

باز به عقیده‌ی كارشناسان، تبلیغات رسانه‌یی در كشور در سال‌های اخیر پا را از سطح تجاری فراتر گذاشته البته نه به اندازه تاثیرگذاری آن در کشورهای غربی زیرا در این کشورها تبلیغات لجام گسیخته چنان پرقدرت پیش می‌تازد که صاحبان صنایع هرگز نگران تامین بازار مصرف نیستند؛ با این وجود شاید ایران نیز به زودی به فهرست تاثیرگذاری گسترده و بی قید و شرط تبلیغات غربی وارد شده و بر میزان مصرف گرایی آن بیش از آنچه تا امروز تجربه شده است، افزوده شود.

نبود هدف‌گذاری تبلیغاتی و مدیریت تبلیغات موجب شده مخاطبان ایرانی خود را به آسانی دراختیار بسته‌های تبلیغاتی در درون یا بیرون از مرزهای کشور قرار دهند بی آنکه از یکسو معیار دقیقی برای بررسی دامنه نیازهای خود تعریف کرده باشند و ازسوی دیگر به درستی یا نادرستی بسته‌های تبلیغاتی اطمینان یافته باشند. گرایش به انواع بنگاه‌های شغلی کاذب و گرایش به مصرف کالاهایی که از صحت و سلامتی آن اطمینانی حاصل نشده است؛ در میان جوانان یکی از عوامل مخرب گرایش به بازار تبلیغاتی جهان در ایران است.

ماهواره که بزرگترین و غیرقابل کنترل‌ترین ابزار رسانه‌ای است که نه تنها جامعه ایرانی را به عنوان یک کل؛ که خانه‌های ایرانی را هدف گذاری کرده است؛ در سال‌های اخیر مشتریان پروپاقرصی درمیان دختران و پسران ایران برای کالاهای فرهنگی و تجاری خود یافته است. گرایش به مصرف انواع لوازم آرایشی در میان دختران و پسران، تمایل به استفاده از انواع راه‌های درمانی برای دستیابی به اندام و زیبایی صورت و بدن، گرایش به استفاده از انواع محصولات فرهنگی و تجاری و خانگی در خانه‌ها ... همه و همه از توفیق دستگاه رسانه‌ای ماهواره در به دام انداختن نسل جوان و جوانی پشت سرگذاشته ایرانی دارد.

اگر مدیران کشور در موسسات خود دایم نگران گسترش نفوذ ماهواره در خانه‌های ایرانیان هستند و برای کاهش این گرایش برنامه‌ریزی می‌کنند اما خانواده‌های ایرانی در سراسر نقاط کشور به آسانی در فضایی تبلیغاتی به نفع مدیران کارخانجات و بنگاه‌های تجاری و فرهنگی و سیاسی و اقتصادی به دام افتاده‌اند و نتیجه این جنگ نابرابر تنها ناهماهنگی میان تبلیغات رسانه‌ای داخلی - چه قصد ایجاد بازار مصرف برای محصولات داخل کشور را داشته باشد یا درصدد تصاحب دل‌ها برای گرایش به مذهب بوده باشد- با بازار خارجی و درنهایت شکست مدیران کشور و پیروزی قدرتمندانه بنگاه‌های فرهنگی و تجاری خارجی است. زیرا آنجا که ما باید از تجارب غرب در زمینه فراهم کردن ابزار و امكانات لازم و آموزش جامعه برای پایان دادن به عقب ماندگی‌ها و ضعف‌هایمان استفاده کنیم، تمام توان خود را بر سر قدرت نمایی سیاسی و حزبی خود معطوف کرده‌ایم.


کد مطلب: 661

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcgrq934ak93.pra.html?661

تيترآنلاين
  http://titronline.ir