احتمال تعطيلي خودروسازان و قطعهسازان بيكيفيت
24 آبان 1390 ساعت 17:00
اگر هنر بازاريابي، طراحي محصول و كسب رضايت مشتري در صنعت خودروي ايران اجرايي نشود، شركتهاي قطعهسازي و خودروسازي ممكن است به سولههاي خالي تبديل شوند
وزير صنعت، معدن و تجارت در خصوص احتمال تعطيلي واحدهاي خودروسازي و قطعهسازي كشور در صورت عدم ارتقاي كيفيت محصولاتشان هشدار داد.
به گزارش تيترآنلاين به نقل از ايسنا، مهدي غضنفري در مراسم افتتاح خط توليد باكهاي پليمري يورو 4 اظهار كرد: اميد بستن به تعرفهها براي حفظ بازار خودرو داخلي واقعي نخواهد بود، زيرا در حال حاضر همه مدل خودرو در جهان توليد، با هر تعرفهاي نيز وارد كشور شده و مشتري خود را پيدا خواهد كرد.
وي با بيان اينكه اگر هنر بازاريابي، طراحي محصول و كسب رضايت مشتري در صنعت خودروي ايران اجرايي نشود، شركتهاي قطعهسازي و خودروسازي ممكن است به سولههاي خالي تبديل شوند، خاطرنشان كرد: شش خودروساز بزرگ جهاني ملقب به G6 در حال حاضر80 درصد بازار خودرو دنيا را در اختيار دارند؛ بنابراين خودروسازان داخلي بايد براي پيكار با اين خودروسازان و كسب بازارهاي جهاني آماده شوند.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: ايران براي خودروساز شدن بايد سهم خود از بازارهاي جهاني را تعريف كرده و تنها محدود به بازار داخلي نباشند. خودروسازي كه تنها به بازار داخلي دلخوش باشد، خودروساز نبوده و به زودي بازار داخلي را نيز از دست خواهد داد.
غضنفري افزود: در حال حاضر در چند كشور دنيا خط توليد خودروي ايراني نصب شده است. در برخي از اين كشورها مشكلاتي براي خط توليد بروز كرده كه درسآموز و نگرانكننده بوده و ممكن است بازار را در اين كشورها از دست بدهيم.
وي با بيان اينكه اولين شاخص براي صادركننده شدن يك خودروساز آن است كه مشتري داخلي از محصولات آن احساس رضايت كند، تصريح كرد: در اين زمينه ايران خودرو و سايپا كار مشكلي براي از بين بردن پيشينه محصولات بيكيفيت در پيش خواهند داشت.
وزير صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در چشمانداز صنعت خودرو در سال 1404 دستيابي به جايگاه نخست صنعت خودروي منطقه، رتبه پنجم آسيا و يازدهم جهان پيش بيني شده است. در اين زمينه اين وزارتخانه از خودروسازان و قطعهسازان ميخواهد كه برنامه خود را براي رسيدن به اهداف چشمانداز مربوطه اعلام كرده و اظهار كنند كه تاكنون چه قدمهايي در راستاي تحقق اين اهداف برداشتهاند.
به گفته غضنفري در سه دوره پنج ساله منتهي به سال 1404، به ترتيب900 درصد،200 درصد و100 درصد رشد در صادرات خودروي كشور پيشبيني شده كه تحقق اين اهداف كار سنگيني را ميطلبد.
وي تصريح كرد: در دنيا قطعهسازان تيروان برخلاف داخل كشور تنها كاركردشان مجموعهسازي نيست بلكه شركتهايي هستند كه توان مالي بالايي براي طراحي و مشاركت با خودروساز در توليد پلتفرم جديد دارند اما در حال حاضر چند قطعهساز داخلي حائز اين شرايط هستند؟
وزير صنعت، معدن و تجارت افزود: در شرايطي كه گردش مالي صنعت قطعه كشور سالانه حدود 15 ميليارد دلار است، اما صادرات قطعه كشور تنها حدود 120 ميليون دلار بوده و به همين دليل نيز امروز حيات واحدهاي قطعهسازي به عقد قرارداد خودروسازان با آنها وابسته است.
او اظهار كرد: برخي قطعهسازان به من مراجعه ميكنند كه خودروساز را براي عقد قرارداد تامين قطعه تحت فشار قرار بده، اما من اعلام ميكنم كسب و كاري كه تنها وابسته به خودروساز باشد از نظر استراتژيك آينده روشني نخواهد داشت.
کد مطلب: 3534
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcg.w9wrak9ntpr4a.html?3534