تيترآنلاين - آيا ادعاي اول بودن ايران در شمار کشورهاي دارنده جاذبه هاي گردشگري صحت دارد؟ - نسخه قابل چاپ

آيا ادعاي اول بودن ايران در شمار کشورهاي دارنده جاذبه هاي گردشگري صحت دارد؟

خراسان , 24 ارديبهشت 1390 ساعت 10:11

کشور ما تنها ۱۰ اثر ثبتي در دنيا دارد و اين عدد خيلي بزرگ و قابل توجهي نيست. اين يک شاخص است براي رتبه بندي کشورها از نظر جايگاه در گردشگري بين المللي، که بايد روي آن کار کنيم.


گذري بر اقتصاد گردشگري ايران و جهان نشان مي دهد که با وجود جاذبه هاي فراوان متاسفانه در صنعت گردشگري حرفي براي گفتن و رتبه اي قابل توجه نداريم.آن چه مسلم است امروزه صنعت گردشگري يا توريسم، به يک صنعت پررونق براي کشورهايي که داراي جاذبه هاي سياحتي اند تبديل شده است و به گواه آمار سازمان جهاني گردشگري سالانه بيش از ۶۰۰ ميليون نفر از نقاط ديدني کشورهاي مختلف بازديد مي کنند و سهم ايران با اين همه شهرت و آوازه تنها ۲ ميليون نفر است.

آيا ادعاي اول بودن ايران در شمار کشورهاي دارنده جاذبه هاي گردشگري صحت دارد؟ يک صاحب نظر حوزه گردشگري به خبرنگار خراسان مي گويد: بارها در سخنراني مقامات و مسئولان کشور شنيده ايم که «ايران جزو ۱۰ کشور اول دنيا از نظر جاذبه هاي گردشگري است » در حالي که چنين چيزي وجود ندارد واين يک ادعاي غلط است که معلوم نيست منشاء آن چيست؟

در حالي که چنين چيزي نيست متاسفانه اين ادعا فراگير شده در حالي که حقيقت چيز ديگري است. درست است که ما به لحاظ تنوع فرهنگي و تاريخي و يک سري جاذبه هاي سياحتي مشهور هستيم ولي آن چه در دنيا سبب شده کشورهاي مختلف در جذب گردشگر موفق باشند جاذبه هاي گردشگري آن هاست، واقعيت وجودي اين موضوعي است به نام آثار ثبت جهاني شده و آثار به ثبت جهاني رسيده هر کشور مويد جاذبه هاي گردشگري بين المللي آن جاست.«جواهرزاده» مي گويد: کشور ما تنها ۱۰ اثر ثبتي در دنيا دارد و اين عدد خيلي بزرگ و قابل توجهي نيست. اين يک شاخص است براي رتبه بندي کشورها از نظر جايگاه در گردشگري بين المللي، که بايد روي آن کار کنيم.

يک دکتراي گردشگري با اشاره به اهميت گردشگري در ايجاد آثار مثبت اقتصادي در جهان مي گويد: با توجه به افزايش نرخ رشد گردشگري در جهان، توجه کشورها به اين صنعت به عنوان منبعي درآمدزا و اشتغال آفرين معطوف شده است.

«عبدالحسين جمشيدنيا» ، توسعه ماشين هاي جست وجو ، سرعت، شبکه ها، جا به جايي اطلاعات و ... را از عواملي برشمرد که تاثير انکارناپذيري بر ظرفيت هاي گردشگري کشورها و برنامه ريزي افراد براي سفر دارد.وي مي افزايد: با تغيير مسير کسب و کار به سمت بازاريابي، اساسا کارآمدي و روش کار سازمان هاي گردشگري اينترنتي نيز تغيير يافته است.

اين کارشناس گردشگري با بيان اين که پيش بيني مي شود رشدي معادل 4.1درصد را طي سال هاي آينده در حوزه گردشگري در جهان شاهد باشيم، مي گويد اين امر حاکي از اهميت فعاليت هاي گردشگري در بهبود تراز اقتصادي کشورهاست.اهميت گردشگري در اقتصاد يک کشور را مي توان از طريق هزينه هاي گردشگر در قالب افزايش قيمت ها و مخارج مصرفي خانوارها، هزينه فرصت از دست رفته، هزينه فرصت تخصيص منابع به فعاليت هاي گردشگري و برخي هزينه هاي اجتماعي و فرهنگي مورد توجه قرار داد.

به گفته «جمشيدنيا» فناوري اطلاعات و ارتباطات به طور فزاينده اي موجب مي شود مسافران به اطلاعات دقيق و باثباتي دسترسي پيدا کنند و در يک مقطع زماني، رزرو انجام دهند و با روش هاي قراردادي، هزينه و نيازمندي هايشان را در اختيار داشته باشند.


کد مطلب: 2418

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcg.q9xrak9t7pr4a.html?2418

تيترآنلاين
  http://titronline.ir