معرفی محصول چینی با عنوان محصول ملی تیر خلاص به اعتماد جامعه است
نرگس نیکضمیر
فارس , 11 آذر 1390 ساعت 15:57
تلاش برای ارتقاء صنعت خودروسازی کشور طی سالهای اخیر مسئله غیر قابل انکاری است،اما باید دید بین ادعای مدیران مبنی بر قرار گرفتن این صنعت در شرایط رقابتی و واقعیتهای موجود چقدر فاصله است.
اعلام خبر تقلبی بودن کامیون کاوه که سال گذشته با لقب پر افتخار "کامیون ملی" رونمایی شد، سوالهای مختلفی را به وجود آورده است از جمله اینکه مرجع تائید محصولاتی که تحت عنوان ملی معرفی میشوند چه کسی است؟چه کسی مسئولیت دروغ سال برخی گروههای خودروسازی را میپذیرد؟وزارت صنعت و سازمان گسترش چه پاسخی برای آن دارند و مدیران گروه سایپا چه توضیحی در این باره میدهند؟
تلاش برای ارتقاء صنعت خودروسازی کشور طی سالهای اخیر مسئله غیر قابل انکاری است،اما باید دید بین ادعای مدیران مبنی بر قرار گرفتن این صنعت در شرایط رقابتی و واقعیتهای موجود چقدر فاصله است.
رونمایی از کامیون «کاوه» تحت عنوان "کامیون ملی" از جمله مواردی است که اگر چه در زمان انجام در آبان سال گذشته توجه فعالان صنعت خودرو و گروهی از مردم را به خود جلب کرد اما بعد از گذشت یکسال، انتشار خبر «چینی بودن این محصول» آن هم از سوی مدیرعامل جدید شرکت و در میان بهت همگان زمینهای برای بیاعتمادی بیشتر خریداران خودروهای داخلی شد.
روز سه شنبه مدیرعامل سایپا دیزل اعلام کرد کامیون ملی کاملا چینی است. بدین معنا محصولی که در زمان مدیریت سابق شرکت سایپا دیزل طی مراسمی باشکوه با حضور مدیرعامل گروه سایپا، رئیس کمیسیون صنایع مجلس و رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع رونمایی و معرفی شد، نه تنها محصول ملی نیست بلکه محصولی مونتاژ شده از قطعات کامیون چینی دانگ فنگ است که ظاهری شبیه به کامیونهای اسکانیا دارد.
علاوه بر این رونمایی از خودروی چینی با عنوان "کامیون ملی" در حالی اتفاق افتاده است که مسئولان شرکت دانگ فنگ کوچکترین اطلاعی از این موضوع نداشتهاند و پس از مدتی که از این مسئله مطلع شدند شکایت و اعتراض خود را به مسئولان سایپا دیزل ابراز کردهاند.
از سویی، مراسم رونمایی این کامیون اصالتاً چینی بدون حضور محرابیان وزیر صنایع سابق انجام شد که غیبت وزیر ذهنها را به سمت احتمال اطلاع وی از موضوع چینی بودن کامیون سوق میدهد، چرا که بومی شدن محصولی به پیچیدگی کامیون اتفاق سادهای نیست که رونمایی آن در غیاب وزیر و حتی مقام بلند پایهتر کشور انجام شود، چنانچه رونمایی موتور ملی نیز دو سال پیش در مراسمی ویژه که از صبح تا بعد از ظهر طول کشید با حضور رئیس جمهور و بسیاری از دیگر نمایندگان ارشد دولت و مجلس برگزار شد.
در عین حال طراحی و تولید یک خودروی ملی یک شبه امکان پذیر نیست و نیازمند گذشت زمان است که قطعاً در این مسیر مسئولان اصلی بخش صنعت از فرآیند کار مطلع شده و باید بر آن نظارت داشته باشند، چنانکه ملک، مدیرعامل سابق سایپادیزل نیز در مراسم رونمایی کامیون به ظاهر "ملی" اعلام کرد برای طراحی و تولید این محصول ۲ سال زمان صرف شده است!
در چنین شرایطی باید دید نظارت وزارت صنایع سابق بر صنعت خودروسازی کشور تا چه حد بوده و اصولاً چطور یک شرکت شبه دولتی اجازه جوسازی و مانور تبلیغاتی در مورد محصولی که به دروغ به آن نام ملی داده است را پیدا میکند.
به نظر میرسد این موضوع نیازمند ارائه توضیحات بیشتر است.معرفی محصول چینی با عنوان محصول ملی تیر خلاص به اعتماد جامعه نسبت به تمام کسانی است که برای بومی و داخلی سازی صنعت تلاش میکنند. گذشته از جرئیات چنین اتفاقی، باید راهکاری در فضای اقتصادی کشور تدوین شود تا با بیان واقعیتها و به دور از هر نوع تبلیغات کاذب، اعتماد خریداران جلب شود و مردم نسبت به محصولات داخلی دیدگاه غیر واقعی نداشته باشند.
در این راستا تعریف «تولید ملی» و الزامات آن از جمله مسائل ضروری به نظر میرسد و اینکه محصول ملی از سوی مراجع ذی صلاح تائید و به جامعه معرفی شوند تا مشخص شود به چه نوع کالایی میتوان لقب «ملی» داد، الزام خودروسازان به طراحی پلت فرم ملی که در سند چشمانداز ملی بدان تصریح شده است نیز اهمیت این موضوع را دو چندان میکند.
این در حالی است که تاکنون حتی یک تعریف ابتدایی از مشخصات «تولید ملی» در اسناد و قوانین مصوب، قید نشده و تنها دیدگاه صنعتگران در مورد تولید «ملی» آن است که طراحی و یا تولید یک کالا در داخل انجام شود اما باز هم مشخص نیست چه میزان داخلیسازی در قطعات و محصول معیار بومی بودن آن است.
از سویی جلوگیری از انتشار مسائل خلاف واقعیت در مورد محصولات قابل عرضه در کشور نیازمند برخورد قضایی با متخلفین است تا با رسیدگی به تخلفهای قبلی زمینه تکرار و جوسازی و سوء استفادههای اینچنینی برچیده شود.
کد مطلب: 3659
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdce.n8xbjh8po9bij.html?3659