تيترآنلاين - ۱۰ پیش بینی در مورد رسانه‌ها در سال ۲۰۱۱ - نسخه قابل چاپ

۱۰ پیش بینی در مورد رسانه‌ها در سال ۲۰۱۱

يك پزشك , 2 دی 1389 ساعت 20:35

شاید خواندن ۱۰ پیشبینی زیر بتواند نمایی از روزنامه‌نگاری و رسانه در سال آینده به شما بدهد


تيترآنلاين - سال ۲۰۱۰ سالی بود که موبایل در عرصه رسانه، نمود چشم‌گیری پیدا کرد. آی‌پد شرکت اپل یکی از عواملی بود که به این مسئله دامن زد، طوری که بسیاری از رسانه‌ها از جمله واشگتن پست و CNN یک سیستم رسانه‌ای اجتماعی را به کمک اپلیکیشن‌های موبایل راه انداختند.

در سال ۲۰۱۱ هم به احتمال فروان شاهد رشد این مسئله خواهیم بود و محصولات رسانه‌ای را خواهمین دید که منحصرا ویژه موبایل و آیپد ساخته شده‌اند. اما اگر بخواهیم از منظر وسیع‌تری به رسانه‌های در سال ۲۰۱۱ بنگریم، باید بگوییم که رسانه‌های به سمت یک وب اجتماعی باز حرکت خواهند کرد.

شاید خواندن ۱۰ پیشبینی زیر بتواند نمایی از روزنامه‌نگاری و رسانه در سال آینده به شما بدهد:

۱- رسانه‌های درز دهنده اسناد و روزنامه‌نگاری: در سال ۲۰۱۰، ویکی‌لیکس را با نشت‌های اسناد محرمانه‌اش دیدیم. این سازمان بعد هر نشت خبری با بررسی میزان تأثیر اخبار منتشر شده، خود را تکامل می‌داد و مطرح‌تر می‌کرد. در سال ۲۰۱۱ بی‌شک چندین دولت جولیان آسانگ را به بهانه‌های مختلف تحت تعقیب قرار خواهند داد. اما حتی اگر ویکی‌لیکس کاملا خفه شود، ما شاهد طلوع پدیده «درز» یا «نشت» در روزنامه‌نگاری خواهیم بود. ما رسانه‌هایی را شاهد خواهمیم بود که از مدل ویکی‌لیکس تقلید و پیروی کنند.

حتی حالا هم سایت‌هایی مثل Openleaks، Brusselsleaks و Tradeleaks را داریم که هر یک می‌کوشند کاری شبیه ویکی‌لیکس بکنند. ما حتی سایت‌های درزدهنده خبر اختصاصی را خواهیم دید که به صورت اختصاصی روی یک حوزه خبری تمرکز خواهند کرد.

در چنین فضایی، رقابتی بین رسانه‌های درزدهنده، ایجاد خواهد شد و طبیعتا هر رسانه‌ای که بتواند بیشتر خبر درز بدهد، اخبارش اهمیت بیشتر داشته باشند و بتواند با رسانه‌های دیگر تعامل کند، برنده میدان خواهد بود.

۲- ادغام رسانه‌ها با هم و یا خرید آنها توسط شرکت‌های بزرگ: در سال ۲۰۱۰ یکی از مشهورترین وبلاگ‌های فناوری یعنی TechCrunch توسط AOL خریده شد، نیوزویک هم با Daily Beast ادغام شد. در سال ‌آینده هم احتمال خرید وبلاگ‌ها و رسانه‌هایی که مخاطب زیادی پیدا کرده باشند یا از حیث اقتصادی موفق باشند، توسط رسانه‌های بزرگ‌تر وجود دارد.

۳- رسانه‌هایی که منحصرا مبتنی بر تبلت و موبایل باشند: کاربران کثیر موبایل، باعث شده بود که بسیاری از روزنامه‌های و مجلات، نسخه موبایلی نشریه و همچنین اپلیکیشن خود را در اختیار خوانندگان خود بگذارند تا آنها بتوانند راحت‌تر مقالات و خبرها را مرور کنند و همچنین خود رسانه‌های هم از محل تبلیغات آنلاین، منتقع شوند.

اما در سال ۲۰۱۰، سالی که اخبار تبلت در رأس اخبار فناوری بود، ۱۵٫۷ میلیون عدد تبلت فروخته شد که ۸۵ درصد آنها، آیپد بودند. تخمین زده می‌شود که در سال ۲۰۱۱، میزان فروش تبلت دو برابر شود. چنین آماری، بعضی از شرکت‌های رسانه‌ای را متقاعد کرده است که نشریات الکترونیکی ویژه‌ای را منحصرا برای آیپد، منتشر کنند. سال آینده اخبار بیشتری در این زمینه، خواهیم شنید.

۴- رسانه‌های مبتنی بر موقعیت: ما اخبار مربوط به شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر موقعیت را از سال ۲۰۰۹ شنیدیم، این روند در سال ۲۰۱۰ ادامه پیدا کرد، دیگر نام‌های Foursquare و Gowalla برای دوست‌داران فناوری ناآشنا نیستند. در سال ۲۰۱۰، گوگل هم سرویس جالب HotPot را راه‌اندازی کرد که بر اساس موقعیت کاربر، نزدیک‌ترین رستوران، سینما، فروشگاه، پمپ‌بنزین و … را معرفی می‌کند.

حالا تصور کنید که سایت‌های راه‌اندازی شوند که وقتی کاربر با مرورگر موبایل خود وارد آنها می‌شود، با استفاده از اطلاعات GPS ، متوجه موقعیت او شوند و اخبار متناسب با محل جغرافیایی او را به خوردش بدهند.
۵- بهینه‌سازی رسانه‌های خبری برای کشاندن هر چه بیشتر خواننده از رسانه‌های اجتماعی: شبکه‌های اجتماعی مثل فیس‌بوک ترافیک بسیار بالایی دارند. بر طیق آمار جالبی که در سال ۲۰۱۰ منتشر شد، ۲۵ درصد کل مرور صفحه‌ها توسط کاربران آمریکایی را فیس‌بوک به خود اختصاص داده بود!

گرچه بیش از ۱۰ تا ۱۵ درصد ترافیک سایت‌های بزرگ خبری، از فیس‌بوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی تأمین نمی‌شود، اما باید توجه داشت که آمار ارجاع بازدیدکننده از این شبکه‌ها، در حال افزایش است. به علاوه در مورد رسانه‌های خبری نوپا، بهنیه‌سازی سایت برای جلب بیشتر خواننده از شبکه‌های اجتماعی اهمیت بیشتری دارد.

۶- روزنامه‌نگاری شهروندی و کم‌رنگ کردن نقش خبرنگاران مقیم درکشورهای دوردست: شهروندان روزنامه‌نگار با تکیه بر فناوری، نقش روزافزونی در خبرسازی بازی می‌کنند و رسانه‌های معتبر هم به صورت روز افزونی اعتماد بیشتری به اخبار تولیدشده توسط آنها پیدا می‌کنند.
در چنین شرایطی نقش خبرنگاران مقیم در کشورهای دیگر برای تأمین و پوشش خبری کم‌رنگ می‌شود.

۷- تعامل رسانه‌های بزرگ و کوچک با هم: رسانه‌های بزرگ خبر همیشه در فشار هستند که حجم زیادی خبر موثق و اوریجینال تولید کنند. پیداست که در جهان امروز و درشرایطی که محدودیت‌های مالی، دست رسانه‌ها را از نظر تأمین پرسنل مورد نیاز می‌بنند، آنها گاهی مجبور می‌شوند که اخبار تولیدی رسانه‌های دیگر را بازنشر کنند، مثلا CNN و نیویورک تایمز در بخش فناوری به رسانه‌های کوچک‌تر وابسته هستند.

چنین نیازی به اخبار باکیفیت و اوریجینال باعث می‌شود که رسانه‌های تأمین‌کننده خبر هم متعهد به افزایش کیفیت کار خود وتخصصی کردن بیشتر حرفه خود شوند.

۸- پوشش خبری جوامع آنلاین به عنوان خبر: هم‌اکنون بعضی از رسانه‌های خارجی که دسترسی عینی به جامعه ایران ندارند، با بازتاب دادن نظرات و عکس‌العمل مردم در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ‌ها، اخبار خود را تکمیل می‌کنند. با تکمیل ابزارهای پایش اجتماعی، چنین نقشی در سال آینده پررنگ‌تر خواهد شد و از حاشیه به مرکز خواهد آمد.

بنابراین می‌توان انتظار داشت که به صورت واضح‌تری در ذیل هر خبر ، عکس‌العمل آنلاین مردم در شبکه‌های اجتماعی، بازتاب پیدا کند.

۹- برخورد هوشمندانه‌تر رسانه‌های خبری با شبکه‌های اجتماعی: تا به حال رسم بر این بود که فرد یا افراد خاصی مسئولیت تعامل رسانه را با شبکه‌های اجتماعی داشته باشند. اما در راهبرد جدید، تک‌تک اعضای یک رسانه خبری به عنوان یک وظیفه، مسئولیت دارند که تعامل با شبکه‌های اجتماعی را در فهرست کاری خود بگنجانند.

۱۰- تلویزیون تعاملی: بر اساس آخرین برآوردها، آمریکایی‌ها، مدت زمان بیشتری را صرف اینترنت می‌کنند تا تلویزیون. به علاوه نیمی از آنها هم، در آن واحد هم وب‌گردی می‌کنند و هم گوشه چشمی به تلویزیون دارند.

سال ۲۰۱۰ را در حالی به پایان می‌بریم که مرتب اخبار مربوط به تلویزیون گوگل یا iTV و Boxee Box را می‌خواندیم، در سال‌ آینده نقش تلویزیون‌های اینترنتی تعاملی پررنگ‌تر خواهد شد. 

منبع اصلي: mashable.com


کد مطلب: 1560

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcd.90f2yt0kza26y.html?1560

تيترآنلاين
  http://titronline.ir