بعضا بيان مي شود پذيرش دانشجو در مقطع دكتري با اعمال نفوذ است
11 خرداد 1389 ساعت 14:03
عيب بزرگ روش فعلي پذيرش دانشجوي دكترا اين است كه معيار انتخاب نهايي دانشجو مشخص نيست و بر اساس سليقه اساتيد انجام ميشود
به گزارش تيترآنلاين عليرضا هاشمي گلپايگاني، مشاور وزير علوم و رئيس حوزه مشاوران جوان در گفتوگو با خبرگزاري فارس با بيان اينكه دوره دكترا به صورت استاد محور است، افزود: در دوره دكترا بايد استاد دانشجو را بخواهد و عملكرد او را بررسي كند در حالي كه در دورههاي كارشناسي و كارشناسي ارشد دانشجو گزينش ميشود و استاد وي را راهنمايي ميكند.
وي با تأكيد بر اينكه ماهيت دوره دكترا با ساير دورههاي تحصيلي متفاوت است، گفت: تا كنون روال اينطور بوده كه بر اساس پتانسيل اساتيد امتحانات دوره دكترا در دانشگاهها برگزار و پس از آزمون كتبي و مصاحبه، دانشجو پذيرش ميشد. در مرحله آزمون كتبي كف معلومات داوطلبان سنجيده ميشد و در مصاحبه علاقمنديها، تجربيات و زمينههاي كاري داوطلبان ارايه و براساس آن اساتيد با توجه به برنامههاي تحقيقاتي خود راهنمايي آنها در دوره دكترا را ميپذيرفتند.
مشاور وزير علوم با بيان اينكه 80 درصد دوره دكترا كار تحقيقاتي است، افزود: در حال حاضر ملاك پذيرش دانشجو اساتيد هستند و اگر داوطلب توان تحقيقاتي كمي داشته باشد هر چه هم از لحاظ علمي قوي باشد، پذيرش نميشود.
وي با بيان اينكه نحوه پذيرش فعلي دانشجوي دكترا ايجاد شبهه كرده و بعضاً بيان ميشود كه پذيرش دانشجو در اين مقطع با اعمال نفوذ است، گفت: عيب بزرگ روش فعلي پذيرش دانشجوي دكترا اين است كه معيار انتخاب نهايي دانشجو مشخص نيست و بر اساس سليقه اساتيد انجام ميشود.
هاشمي گلپايگاني ادامه داد: در مرحله كتبي دوره دكترا دانشگاههاي مختلف متفاوت عمل ميكنند، گاهي امتحانات تداخل پيدا كرده و داوطلبان نميتوانند در تمام امتحانات دانشگاهها شركت كنند، مضافاً آنكه در برخي موارد نيز داوطلبان اعتراضاتي نسبت به پرسشهاي آزمون كتبي داشتند و معتقد بودند اساتيد هر دانشگاه پرسشها را بر اساس مطالب مورد تأكيد خود در كلاسهاي درسي طرح كرده و براي موفقيت در آزمون بايد جزوه دانشجويان كارشناسي ارشد آن دانشگاه را مطالعه كنند يا اينكه اساتيد هر دانشگاه بيشتر تمايل دارند فارغ التحصيلان دانشگاه خود را در مقطع دكترا پذيرش كنند، كه اگر آزمون دكترا در مرحله كتبي سراسري شود اين دسته از مشكلات و ابهامات برطرف ميشود.
وي افزود: با برگزاري آزمون سراسري در مرحله دكترا و گزينش دانشجو به صورت نيمه متمركز مشابه آن چه پيشتر تحت عنوان طرح آ.ت.ت در مقطع كارشناسي ارشد در برخي از دانشگاهها اجرا ميشد، ضمن سنجش دانش نظري تمام داوطلبان با معياري يكسان و استاندارد در آزموني كتبي، در مرحله مصاحبه دانشگاه و گروه آموزشي ميتوانند معيارهاي علمي مدنظر خود را نيز اعمال كرده و دانشجويان را پذيرش كنند. مضافا آن كه قرار است پرسشهاي اين آزمون با مشاركت دانشگاهها و اساتيد برتر هر رشته تهيه شود.
رئيس حوزه مشاوران جوان وزارت علوم با تأكيد بر اينكه با برگزاري آزمون سراسري دوره دكترا احتمال و شبهه اعمال نفوذ در زمينه ورود به اين دوره به حداقل ميرسد، گفت: با آزمون سراسري دوره دكترا ديگر كسي بدون ثبتنام و شركت در آزمون نميتواند در اين دوره پذيرش شود.
وي ادامه داد: به عنوان نمونه چندي پيش برخي رسانهها مطالب و مداركي درباره تحصيل فرزند يكي از كانديداهاي انتخابات رياست جمهوري در دوره دكترا، كه بنا بر ادعاي آنها بدون شركت در آزمون و بدون رعايت ضوابط بوده، منتشر كردند و تا آنجا كه اطلاع دارم تا كنون موضعگيري رسمي در اين خصوص از سوي وزارت علوم و دانشگاه مورد ادعا صورت نپذيرفته است.
هاشمي گفت: علي القاعده بايد به اين گزارشات در دفتر ارزيابي عملكرد و پاسخگويي به شكايات و معاونت آموزشي وزارت علوم رسيدگي شده و در صورتي كه وقوع تخلف محرز شد مورد براي رسيدگي و برخورد با متخلفان به هيئت رسيدگي به تخلفات اداري كاركنان و انتظامي اعضاي هيئت علمي ارجاع شود و اگر سوء تفاهم يا اشتباهي رخ داده باشد، اعلام شود تا خداي ناكرده آبروي كسي ريخته نشده و موجبات تشويش اذهان فراهم نشود.
وي اظهار كرد: در مجموع ميتوان گفت مشكلات و ابهامات مطرح شده در مورد ورود به مقطع دكترا، مسئولان وزارت علوم را بر آن داشته كه در اين زمينه چاره انديشي كنند.
کد مطلب: 350
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcbugbfprhbs.iur.html?350