تيترآنلاين - بازيهاي رايانه اي دغدغه اي جديد براي خانواده ها - نسخه قابل چاپ

بازيهاي رايانه اي دغدغه اي جديد براي خانواده ها

2 ارديبهشت 1390 ساعت 8:34

متأسفانه اغلب، اين بازيها منجر به تداخل بين خيال و واقعيت مي‌شود كه براي كودك خطرناك است


استفاده از رايانه‌ براي آموزش و يا در قالب بازيهاي رايانه‌اي دغدغه‌هاي جديد و جدي براي پدران و مادران و كارشناسان علوم اجتماعي پديد آورده است.
نگراني دائمي از اثرات مخرب اين تكنولوژي بر روح و جسم كودكان و دور افتادن آنها از نيازها و تكاليف ديگر مانند درس خواندن، غذا خوردن، استراحت كردن، مشكلات شديدي را ايجاد نموده است.
كودكان در ايام نه چندان دور گذشته و تا همين 20 سال پيش اكثر بازيهايشان به الك و دولك يا يك قل دو قل و بازي با توپ در كوچه ها و غيره ختم مي‌شد، اگر هم كمي پولدارتر بودند دوچرخه‌سواري مي كردند، به شهربازي مي رفتند و چيزهايي از اين باب را تجربه مي‌نمودند.
امروزه اكثر وقت بسياري از كودكان صرف بازيهاي رايانه اي مي شود و پدر مادرهاي نگرانتر و حساس تر نيز وقت زيادي را صرف انتخاب بازيهاي رايانه‌اي مناسب تر براي بچه‌ها مي‌كنند.
كودكان گاه بيش از هشت ساعت پشت ميز مي‌نشينند و با انواع بازيهاي رايانه‌اي سرگرمند.
به گفته پزشكان و روانشناسان، آشنايي كودكان با كامپيوتر و فناوري اطلاعات امري مثبت است و نداشتن اين اطلاعات در بعضي مواقع كم سوادي محسوب مي‌شود پس در گام نخست آشنايي با فناوري‌هاي قابل ارائه توسط رايانه قابل توجه و تأمل است.
'رضا پورحيدري' متخصص روانشناسي كودك در گفتگو با ايرنا اظهار داشت: علاوه بر اين رايانه مي‌تواند باعث بهتر ياد گرفتن كودكان، تمرين منطق و حل مسائل، تقويت مهارت‌هاي فضايي (فضاهاي سه بعدي)، ارتباط عاطفي بيشتر بچه‌ها با پدر و مادر از طريق بازيهاي مشترك و كسب مهارتهاي ديگر زندگي شود.
وي گفت: اين جنبه‌هاي مثبت استفاده از رايانه است اما استفاده بيش از اندازه از رايانه مي‌تواند باعث انزوا و تنهايي كودك، ترويج رفتارهاي خشن و الگوبرداري از بعضي بازيهاي خشونت‌بار رايانه‌اي و ارائه شخصيت ضعيف از زنان كه در بيشتر بازيهاي رايانه‌اي ضعيف قلمداد مي‌شوند، شود.
اين متخصص روانشناسي كودك،‌ پرورش تخيل آني كودك را از جنبه هاي مثبت ديگر بازيهاي رايانه اي ذكر و اضافه كرد: متأسفانه اغلب، اين بازيها منجر به تداخل بين خيال و واقعيت مي‌شود كه براي كودك خطرناك است.
وي افزود: اگر توسط رايانه آموزش‌هاي تخصصي صورت مي‌گرفت براي تقويت درسي دانش آموزان نيز مثبت بود اما عمدتا تنها اين بازيها جنبه وقت گذراني و ايجاد شرايط منفي دارد.
وي گفت: بنابراين با وجود آنكه براي توسعه و پيشرفت جامعه بايد كودكان به سرعت وارد مسائل كاربردي رايانه شوند و در كوتاه مدت استفاده از آن را بياموزند اما اگر استفاده از رايانه صرفا براي بازي باشد باعث آسيب به جنبه‌هاي ديگر رشد مغز و فعاليتهاي جسمي كودك مي شود از اين رو خانواده‌ها بايد بيشتر مراقب كودكانشان باشند و از استفاده بيش از اندازه كودك از رايانه ممانعت كنند.


کد مطلب: 2288

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcb.wb5urhb5wiupr.html?2288

تيترآنلاين
  http://titronline.ir