هنری که نه کیفیت دارد نه بسته بندی
نگرانی از خداحافظی با صنایع دستی ایران
میراث فرهنگی , 30 تير 1392 ساعت 20:39
اگر روندی که امروز صنایع دستی ایران پیش گرفته ادامه پیدا کند، به زودی باید با این هنر خداحافظی کرد
این روزها با تغییر دولت٬ از تغییر و تحول در هر عرصهای صحبت میشود، به جز تحول در صنایع دستی؛ هنری که میتواند هم نقش معرفی فرهنگ ایران در جهان را بازی کند و هم برای اهلش درآمدزایی کند. با این وجود کارشناسان صنایع دستی میگویند که اگر روندی که امروز صنایع دستی ایران پیش گرفته ادامه پیدا کند، به زودی باید با این هنر خداحافظی کرد.
هرچند بازار صنایع دستی ایران با بالا رفتن دلار در سالهای اخیر تکان خورد اما کارشناسان صنایع دستی میگویند که این روزها سودجویی هم در این حوزه کم نبوده، کیفیتهای پایین، نبود بستهبندی مناسب و خلاقیت در فروش محصولات باز هم صنایع دستی ایران را چنان دوباره محاق میبرد که دوباره نمیتوان آن را احیا کرد.
"جلیلی"، کارشناس صنایع دستی و راهنمای تور درباره حال این روزهای صنایع دستی به CHN میگوید: «این روزها با اینکه فروش صنایع دستی تا حدودی سودآور شده است اما آنقدر موادی که در تولید صنایعدستی به کار میرود، کیفیت بدی دارد که به نظرم تا چند سال آینده باید برای همیشه با فروش صنایع دستی در ایران خداحافظی کرد. این در حالیاست که بسیاری از کشورها چنان محصولات سنتی دارند که میتوان به مدت طولانی از این محصولات استفاده کرد و آخ نگویند.»
به گفته او، مشکل مهم دیگری که صنایع دستی ایران دارد، نبود بستهبندی مناسب است. گاهی کاری خریداری میشود، ولی فروشنده حتی نمیداند آن را چطور بستهبندی کند و دست خریدار بدهد. این نبود بسته بندی همیشه محصولات ایران را بد جلوه دادهاست. ما خرما در گونیهای بزرگ صادر کردیم که کرم میگذاشت و از بین میرفت. حالا این کار را در مورد محصولات دیگر هم انجام میدهیم.
جلیلی همچنین با بیان اینکه فروشندگان صنایع دستی در ایران دانش لازم را ندارند میگوید: «در ایران کمتر رستوران یا مغازه یا فروشگاهی است که تاریخچه محصولی را نوشته باشد. اینکه مثلا تاریخچه کباب چیست؟ یا اینکه محصولی که فروخته میشود چه ریشه دارد و از کجا آمده است؛ چرا که یک گردشگر بیش از هر چیز علاقمند است که با فرهنگ یک کشور آشنا شود و بهترین راه برای معرفی فرهنگ ارایه تاریخچه مناسب از محصولات صنایع دستی است.»
به گفته او، مغازهدارها باید در این زمینه دوره ببینند، آنها باید بدانند که محصولاتی که میفروشند از کجا آمدهاست.
جلیلی بر اهمیت نقش فرودگاهها در فروش صنایعدستی در ایران تاکید کرده و میگوید: «در هواپیماهای ما اصلا از محصولات داخلی استفاده نمیشود. نه از پردههای ایرانی، نه غذاها و دسرهای ایرانی و نه از ظرفهای ایرانی. به نظرم یکی از مهمترین مکانهایی که میتواند صنایع دستی ایران را متحول کند، فرودگاهها هستند. فرودگاههای ایران در حال حاضر فقط فروشگاه محصولات چینی است. به نظرم باید در این موارد فکر جدی شود و نگذاریم صنایعدستی ما بدون پشتیبان باقی بماند.»
کد مطلب: 5960
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcb.0bsurhb9giupr.html?5960