افزايش شمار دانشجويان دانشگاههاي غيرمجاز خارجي
30 بهمن 1388 ساعت 14:57
گزارشات دقيقي داريم مبني بر اينكه در برخي دانشگاههاي كشورهاي همجوار براي دانشجويان بدون اينكه سر كلاس حاضر شوند با پرداخت پول، نمره قبولي منظور ميشود...
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي گفت: حجم بالاي دانشجوياني كه فارغالتحصيل دانشگاههاي غيراستاندارد خارج از كشور هستند نبايد سبب شود وزارت علوم از موضعش در عدم تاييد مدارك فارغالتحصيلي اين دانشگاهها كوتاه بيايد.
علي عباسپور تهرانيفرد در گفتوگو با ايسنا، روند وزارت علوم در ارزشيابي مدارك تحصيلي فارغالتحصيلان دانشگاههاي خارج از كشور را مورد تاييد قرار داد و گفت: فقط معتقديم كه بايد دقت كافي صورت گيرد چون متاسفانه حجم دانشجويان دانشگاههاي كشورهايي كه آموزش عالي استاندارد ندارند به ميزان زيادي افزايش يافته و ما نگران هستيم كه اين افزايش، وزارت علوم را در موضعي قرار دهد كه ناچار شود اين مدارك غيراستاندارد را تاييد كند.
نماينده مردم تهران تاييد مدارك تحصيلي دانشجوياني كه در دانشگاههاي غيراستاندارد خارج از كشور فارغالتحصيل شدهاند را ضربهي مهلكي به آموزش عالي كشور دانست و تاكيد كرد: وزارت علوم بايد كيفت آموزشي را مدنظر داشته باشد، به خصوص با هزينههاي سنگيني كه تحصيل در خارج از كشور دارد وزارت علوم بايد حداقل مراكزي را مورد تاييد قرار دهد كه از نظر علمي شرايط لازم را داشته باشند.
عباسپور در ادامه خاطرنشان كرد: متاسفانه گزارشات دقيقي داريم مبني بر اينكه در برخي دانشگاههاي كشورهاي همجوار براي دانشجويان بدون اينكه سر كلاس حاضر شوند با پرداخت پول، نمره قبولي منظور ميشود، اينها نكاتي است كه وزارت علوم بايد دقت كند، بدون شك وزارت علوم و وزارت بهداشت دقت لازم را راجع به تاييد مدارك انجام ميدهند.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره عدم پذيرش مدارك تحصيلي دورههاي مجازي و آموزش از راه دور دانشگاههاي خارج از كشور هم گفت: مدارك تحصيلي دورههاي مجازي و تحصيل از راه دور دانشگاههاي خارج از كشور استاندارهاي خاص خودش را دارد كه نميتواند مورد تاييد وزارت علوم قرار گيرد، چرا كه تحصيل دانشجويان ايراني در خارج از كشور آن هم در مقاطع تحصيلات تكميلي و دكترا صرف اخذ مدرك نيست بلكه بايد انتقال علم از خارج به داخل صورت گيرد، اگر انتقال علم از خارج به داخل مدنظر است بايد كيفيت بالا داشته باشد و دانشجو بايد حضورا در آزمايشگاهها حاضر شود و تحقيق كند، اگر صرف گرفتن مدرك باشد براي تحصيلات تكميلي و دكترا قابل قبول نيست.
عباسپور افزود: در مقطع ليسانس در دانشگاههاي كشور به اندازه كافي ظرفيت را افزايش دادهايم، براي تحصيل در مقاطع تحصيلات تكميلي هم بايد دقت صورت گيرد چراكه با تحصيلات تكميلي پايههاي علمي كشور بنا نهاده ميشود لذا نبايد تنها گرفتن مدرك مدنظر باشد، با هزينههاي هنگفتي كه افراد يا دولت براي تحصيل دانشجويان در كشورهاي ديگر ميپردازند حتما بايد انتقال علم از دانشگاه خارج از كشور به داخل كشور صورت گيرد و فرد بايد بتواند به عنوان يك محقق در جامعه مطرح شود كه تحقق اين امر با دانشگاههاي مجازي به سختي صورت ميگيرد.
رييس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس تاكيد كرد: ضمن اينكه دانشگاههاي مجازي براي قشر خاصي از افراد هر جامعهاي مطرح ميشود، كساني كه واقعا نميتوانند از آموزشهاي استاندارد برخوردار شوند.
وي تاكيد كرد: دانشگاههاي مجازي احداث نشدهاند براي هر كسي كه مدرك ندارد تا از اين طريق مدرك بگيرد، اين دانشگاهها براي خانهداران كه نميتوانند آموزشهاي استاندارد دريافت كنند اما علاقه به آموزش عالي دارند و به دنبال مدرك و مزاياي دريافت مدرك نيستند احداث شده است، اين دانشگاهها براي كساني نيست كه بخواهند دكترا بگيرند و به عنوان عضو هيات علمي تدريس كنند.
عباسپور در خاتمه ضمن تاييد عملكرد وزارت علوم در ارزشيابي مدارك تحصيلي دانشجويان دانشگاههاي خارج از كشور، گفت: فقط نگران هستيم كه وزارت علوم در اين خصوص كوتاه بيايد و مسئله را آسانتر بگيرد، چراكه دانشجويان بيشماري در كشورهاي همجوار كه فاقد صلاحيت از نظر علمي هستند فارغالتحصيل شدهاند و درخواستهاي متعددي براي ارزشيابي مدارك تحصيلي خود دارند، قاعدتا وزارت علوم بايد دقت كند و به خاطر اين فشارها از استانداردهاي خودش كوتاه نيايد، كساني كه قصد دارند براي ادامه تحصيل به خارج از كشور بروند بايد با دقت در مراكزي تحصيل كنند كه حداقل صلاحيتهاي علمي را از نظر وزارت علوم داشته باشد.
کد مطلب: 96
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdca1.no449nikk5.html?96