چرا مردان پا در كفشِ جراحيهاي زنانه كردهاند؟!
زهرا چيذري
روزنامه جوان , 26 تير 1392 ساعت 9:33
اگر به دنياي اعداد و ارقام سري بزنيم و دادههاي آماري امروز را با گذشته مقايسه كنيم، آن وقت ارتباط بيني با سبك زندگي اصلاً برايمان عجيب و سؤالبرانگيز نيست
اگر به دنياي اعداد و ارقام سري بزنيم و دادههاي آماري امروز را با گذشته مقايسه كنيم، آن وقت ارتباط بيني با سبك زندگي اصلاً برايمان عجيب و سؤالبرانگيز نيست. تازه حالا بايد لب، چانه، گونه و پيشاني را هم در تساوي سبك زندگي جاي داد، به خصوص آنكه بينيهاي عمل كرده، گونههاي برجسته شده با پروتز و چانههاي فرم گرفته درست شبيه فلان هنرپيشه غربي و پيشانيها و اطراف چشمهايي كه براي فرار از حقيقتي تحت عنوان «پيري» طعم تلخ سم بوتاكس را ميچشند، فقط متعلق به بانوان نيست و اگر سري به مطب پزشكان متخصص جراحيهاي زيبايي بزنيد ميبينيد بسياري از مراجعهكنندگان اين مطبها مرد هستند. هر چند گاهي وقتها براي اين تغييرات و در واقع شبيه شدن به الگوهايي كه در ذهنشان به عنوان الگوي زيبا و برتر شكل گرفته، بهاي گزافي را ميپردازند و هرگز چهرهشان آن چيزي نخواهد شد كه در رؤياهايشان ميديدند و براي رسيدن به آن پايشان به كلينيكهاي جراحي زيبايي باز شده بود. اين گرايش روزافزون به انجام جراحيهاي زيبايي در ميان مردان كشورمان در حالي است كه روزگاري نه چندان دور داشتن بيني بزرگ نه فقط ايرادي براي مردان به حساب نميآمد بلكه به قول قديميها چهرهشان را «مردانهتر» ميكرد. با نگاه كردن در چهره برخي از مردان امروزي اما انگار هيچ اثري از تعريف قديمي چهره مردانه نميبينيد و ابروهاي برداشته شده و بيني عمل كرده برخي آقايان حكايت از آن دارد كه سبك زندگي القا شده به مردم كشورمان ميخواهد مردان را «زنواره» كند.
گنجي كه در زير سم بوتاكس پنهان ميشود
شايد تا همين 5-4 سال پيش انجام عملهاي جراحي زيبايي به خانمها محدود ميشد و دراين بين جراحيهاي زيبايي بيني بود كه بازار جراحان اين رشته را رونق ميداد. در اين ميان باز هم كمتر ميديديم خانمي در سن و سال حدود 40 سالگي اقدام به انجام عمل جراحي زيبايي بيني بكند و چنين عملهايي مختص جوانان بود. حالا اما خيلي وقتها مشتريان پر و پا قرص كلينيكهاي زيبايي دختران جوان نيستند بلكه خانمها و آقايان ميانسالي هستند كه ميخواهند پيري را در پشت نقابي از بوتاكس و اعمال جراحي زيبايي پنهان كنند. اين در حالي است كه در فرهنگ و سبك اصيل زندگي ايراني- اسلامي افراد مسن مانند گنجهاي بيپايان هستند و هر خطي كه روي پيشاني، گوشه چشمها و صورت مينشيند، حكايت از همان چند پيراهني دارد كه افراد مسن بيشتر از جوانها پاره كردهاند و به آنها بصيرت ديدن خيلي چيزها را ميدهد حتي اگر اين حقايق در «خشت خام» باشد. امروز اما برخي از افرادي كه پا به سن گذاشتهاند نيز ترجيح ميدهند هزينه كنند و ريسك اعمال جراحي زيبايي را بپردازند تا وقتي ديگران نگاهشان ميكنند، تصور كنند چند سالي از سن واقعيشان جوانترند.
«زنواره» شدن مردها!
هر چند توجه به ظاهر و آراستگي اصلاً بد نيست و خيلي هم خوب و لازم است اما اين ظاهرگرايي افراطي در ميان برخي از افراد جامعه ما خيلي نشانه خوبي نيست. گرايش افراطي به عملهاي زيبايي و شدت گرفتن اين گرايش در آقايان جامعه ايران نشانهاي است از جنس همان نشانههايي كه نگراني رهبر معظم انقلاب را درباره تغييرات به وجود آمده در سبك زندگي مردم كشورمان در پي داشت. در واقع همانگونه كه بايد نگران «مردواره» شدن زنها با جدايي آنان از نقشهاي اصلي و فطريشان يعني مادري و همسري باشيم، «زن واره» شدن و تغيير شكل و شمايل ظاهري مردان نيز ميتواند نقشهاي يك مرد را چه در محيط خانواده و چه در فضاي جامعه تحت تأثير قرار دهد و حكايت از نفوذ سبك زندگي نادرست در جامعهاي است كه خود مهد و خاستگاه اصيلترين تمدن و سبك زندگي يعني سبك زندگي ايراني- اسلامي است.
افزايش 40 تا 50 درصدي تزريق بوتاكس در مردان
اما اگر ميخواهيد دليل نوشته شدن اين گزارش و طرح اين نگراني را بدانيد بايد با ما به دنياي آمار و ارقام سفر كنيد. براساس آمارهايي كه پزشكان و متخصصان زيبايي و رينوپلاستي ميدهند، اعمال زيبايي در حوزه مردان سالانه 10 تا 20 درصد افزايش مييابد. هرچند انگار در اين حوزه هم آمار و ارقام خيلي دقيقي وجود ندارد و با يك بررسي جامعتر به طور يقين مشاهده خواهد شد كه مراجعات آقايان متقاضي زيباتر به نظر رسيدن، از اين هم بيشتر است. در اين بين ظاهراً بيشترين اعمال جراحي زيبايي مردان مربوط به تزريق بوتاكس است كه به گفته دكتر سيدكمال فروتن حدود 40 تا 50 درصد هم رشد داشته است. جراحي بيني و رينوپلاستي اما در اين بين رتبه دوم جراحي زيبايي مردان را به خود اختصاص ميدهد و گذاشتن گونه و ساكشن به ويژه ساكشن چربيهاي شكم از جمله اعمال جراحي زيبايي است كه در بين آقايان رشد محسوسي داشته است. پس اگرچه انكار نميكنيم كه پرداختن به جراحيهاي زيبايي در آقايان وسعت چنداني ندارد و هنوز هم درصد قابل توجهي از مردان جامعه چه جوانان و چه ميانسالان خود را همانگونه كه هستند، ميپذيرند و باور دارند اما صرفنظر از آمار و اطلاعات ذكر شده اگر در ميان دوستان، اقوام و آشنايان خودتان هم نگاهي بيندازيد، يقيناً ميتوانيد مردهايي را ببينيد كه چهره خود را به تيغ جراحان سپردهاند. با اين تفاسير بدون شك شما هم قبول داريد كه اين تغييرات اساسي در چهره برخي زنان و صد البته برخي مردان جامعه ما يك نشانه است؛ نشانهاي از تغييرات نرم و خزندهاي كه در ارزشها، باورها، نگاه و معيارهاي مردم كشورمان روي داده است.
القاي نياز به زيبايي و پاسخ به آنها با جراحي
اما ببينيم نگاه يك روانشناس به چنين موضوعي چيست؟ دكتر شهرام وزيري ضمن اشاره به تأكيد دين مبين اسلام به نظافت ميافزايد: اما وقتي توجه به ظاهر از حد و حدود تميزي و نظم فراتر برود، ديگر اين موضوع قابل بحث و بررسي است. به باور اين روانشناس ارزشها دائماً در حال تغيير هستند و گاهي وقتها دستهايي پنهان يا حتي آشكار ارزشهاي جديد را براي ما تعريف ميكنند.
وي با اشاره به القاي نياز به كمك تبليغات ميافزايد: براي مهندسي افكار مردم بايد ايجاد نياز كرد و در مرحله بعد براي اين نياز پاسخ داشت و اين رويكردي است كه در مسئلهاي مانند جراحيهاي زيبايي هم ورود مييابد. وزيري به شخصيتهاي اصلي فيلمهاي هاليوودي اشاره ميكند و ميافزايد: چهره و ظاهر شخصيتهاي اول اين فيلمها به نوعي به بيننده القا ميكند كه معيار زيبايي چهره شبيه بودن به بازيگر نقشهاي مهم و تأثيرگذار فيلم است و از همينرو ما شاهد آن هستيم كه خيلي وقتها افراد زير تيغ جراح پلاستيك ميروند تا چهرهشان شبيه الگوهاي ارائه شده در اين رسانهها باشد زيرا با گذشت زمان و تكرار و تلقين اين چهرهها، مخاطب آنها را به عنوان الگو در ذهن خود ميپذيرد و تلاش ميكند تا به اين الگوها نزديك شود. اين استاد دانشگاه گرايش افراطي و انجام جراحيهاي زيبايي براي زيباتر شدن را نوعي از دغلبازي قلمداد ميكند و ميافزايد: اين دغلبازيها را گاهي در رفتارهاي اجتماعي افراد هم مشاهده ميكنيم. وي در عين حال به يك اختلال شخصيتي كه در برخي افراد وجود دارد و آنها را به انجام چنين كارهايي ترغيب ميكند هم اشاره دارد. اختلال «بد ريخت انگاري» در برخي افراد موجب ميشود تا آنها تصور نامناسبي از چهره و ظاهر خود داشته باشند و تلاش كنند از هر راهي كه شده اين ظاهر را تغيير دهند، هر چند اين افراد معمولاً پس از اعمال جراحي زيبايي هم از ظاهر جديد خود راضي نخواهند بود. وزيري نيز ظاهرپسندشدن مردم در سبك زندگي تازهاي كه در جامعه ما جا افتاده است را به عنوان يك عامل مهم در بحث افزايش گرايش افراد جامعه به سمت و سوي جراحيهاي زيبايي ميداند. اين روانشناس هم كارشناسان، سياستگذاران و برنامهريزان جامعه را مسئول بازبيني و اصلاح انحرافات سبك زندگي جامعه امروز ميداند و معتقد است بايد براي اين پديده اجتماعي چارهاي انديشيد.
اصالت ظاهر در سبك زندگي ماديگرا
بينيهاي عمل شده، ابروهاي برداشته و چهرههاي زنانه برخي از مردان جامعه بيترديد يك پديده اجتماعي است كه ميتوان آن را از زاويه نگاه جامعهشناسانه مورد بررسي قرار داد.
محسن نصري، جامعهشناس ريشه چنين حركتهايي را در اصالت قائل شدن براي جسم و ظاهر ميداند؛ امري كه با مبنا و پايه فرهنگ قرآن و اسلام در منافات است. وي در گفتوگو با «جوان» ميافزايد: برخلاف مكتب اسلام و قرآن كه اصالت وجود انسان را بر روح او قرار ميدهد، مكاتب ماديگراي غرب براي بعد مادي انسان اصالت قائلند، بنابراين در سبك زندگي غربي هر چيز دنيايي، مادي و جسماني اهميت مييابد. به باور اين جامعهشناس وقتي در جامعهاي اين فرهنگ و سبك زندگي راه يابد، زن، مرد، كوچك و بزرگ تحت تأثير نفوذ ابزار قدرتمند و تأثيرگذار رسانه قرار ميگيرند و شاهد تغييراتي در شيوههاي زندگي در تمام ابعاد آن خواهيم بود.
نصري ميافزايد: پس از انقلاب اسلامي نيز هجمهها و شبيخون فرهنگي روي تبليغات براي اصالت دادن به جسم و ماديات متمركز شد بر همين اساس است كه ميبينيم غرب براي ايجاد تغييرات در سبك زندگي مردم كشورمان تلاش ميكند تا هر روز به شكلي ورود يابد، بنابراين شاهد شكلگيري مدهاي اجتماعي در زمينههاي گوناگون هستيم كه يك روز در بحث لباس تجلي مييابد و روز ديگر خود را به صورت گرايش به جراحيهاي زيبايي نشان ميدهد. وي افزايش گرايش به سمت و سوي جراحيهاي زيبايي را نشانهاي از نفوذ سبك زندگي غربي با همان تفكرات اصالت ماده و ظاهر در وجود انسان ميداند كه با كنار زدن گروههاي مرجع و شخصيتها و الگوهاي جامعه اسلامي در تلاشند تا ارزشها و نگرش موجود در جامعه ما را از بين ببرند و ارزشها و شخصيتها و الگوهاي خود را جايگزين كنند. از همين روست كه ميبينيم فرمهاي خاصي از چهره به عنوان چهره زيبا و جذاب معرفي ميشود و افراد جامعه را با راهكارهاي گوناگون ترغيب ميكنند تا خود را شبيه آنها نمايند. بنا به تأكيد اين جامعهشناس خوشبختانه دامنه نفوذ چنين تفكراتي در جامعه ما چندان قابل توجه نيست اما اگر ما نتوانيم سبك زندگي اصيل ايراني - اسلامي را براي مردم جامعه خودمان به خوبي تبيين و تفسير نماييم، برخي از افراد جامعه در خلأ فكري فرو ميروند و بديهي است در اين ميان هجمه رسانهاي غرب از طريق ماهوارهها و فضاي مجازي به بار مينشيند و ما شاهد تغييرات ظاهري و عمقي سبك زندگي در جامعه خودمان خواهيم بود. به باور وي با تلاش غرب و كوتاهي خودمان در اين مسير بايد نگران نفوذ و حاكميت فرهنگ، انديشهها، ارزشها، باورها و در يك كلام سبك زندگي غربي در جامعه خود باشيم. بنا به تأكيد اين جامعهشناس نظام تربيتي ما از مهد كودك و پيشدبستاني گرفته تا دانشگاه بايد در تبيين ارزشهاي سبك زندگي ايراني - اسلامي تلاش كند و كليد مهندسي فرهنگي جامعه در ستون آموزش و همين طور سيستم رسانهاي هر جامعهاي است.
کد مطلب: 5941
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdca.ynmk49no65k14.html?5941