تيترآنلاين 26 خرداد 1392 ساعت 7:00 http://titronline.ir/vdci.pawct1avzbc2t.html?5831 -------------------------------------------------- عنوان : صنعتي که براي آلوده کردن محيط زيست لابي مي کند! -------------------------------------------------- شايد يکي از قانون گريز ترين صنايع کشور که اتفاقا براي دولت سود و براي مرد... است صنعت خودروسازي است متن : در کشورهاي مختلف، صنايعي وجود دارند که به علت اهميت اقتصادي و سود کلاني که براي دولت دارند، مورد توجه دولت خودشان قرار گرفته و در برخي موارد اين توجه زياد باعث قلدر شدن و فراقانوني عمل کردن اين صنايع مي شود. در کشور ما نيز چنين صنايعي وجود دارند، اما شايد يکي از قانون گريز ترين صنايع کشور که اتفاقا براي دولت سود و براي مرد... است صنعت خودروسازي است. صنعتي با ادعاهاي فراوان والبته بعضا کاذب! صنعتي که به دليل سرپيچي هاي مداوم از قوانين کشور، ضررهاي فراواني را به اقتصاد و سلامت کشور وارد کرده است. اين صنعت هر از گاهي مورد خطاب سازمان محيط زيست و پليس قرار مي گيرد اما انگار که نه انگار! صنعتي با قدمت بيش از نيم قرن که هنوز توان ساخت قطعات خودروهائي که بيش از 10 سال است در کشور مونتاژ مي شود را نداشته و حتي خودروي به ظاهر ملي اين صنعت هر از گاهي به علتي نامعلوم ناقص به مردم تحويل داده مي شود. مثلا بدون سپر! البته يکي از مديران اين صنعت که اتفاقا علاقه زيادي به مصاحبه دارد، اساسا اين مطالب را قبول ندارد و هر از گاهي آنچنان در باب زيان بار بودن اين صنعت سخنراني مي کند که انسان دلش به حال صنعت بي نواي خودرو سوخته و تصميم مي گيرد خودروي 8 ميليوني را 20 ميليون خريده و دم نزند! ايشان صنعت خودروسازي را مهمترين صنعت کشور مي دانند؟! البته احتمالا اين بزرگوار يادش رفته است که کشور داراي صنايع مختلف و البته با ارزشي همانند فولاد، ذوب آهن، مس، نفت، گاز و پتروشيمي مي باشد. و باز شايد يادش رفته است که اين صنعت تنها يک مونتاژکار بزرگ است و حتي تا آخرين لحظه تمام قطعات پيکان را نتوانست توليد کند! از نظر نگارنده، صنعتي براي کشور مفيد است که اولا نوآوري داشته باشد.( نوآوري جدا از ايجاد سيستم ضد قفل و ايربگ مي باشد) و ثانيا بايد براي کشور ارز آوري داشته باشد که مطمئنا اين از خصوصيات صنعت خودرو نيست. خلاقيت و نوآوري اين نيست که بعد از گذشت 10 سال از توليد يک مدل خودرو، هنوز هم در تامين قطعات آن با مشکل روبرو شده و دست به دامان چيني ها شويم. اين بزرگوار يادش رفته که اگر ماليات عجيب و غريب بر خودروهاي وارداتي اعمال نمي شد و ورود خودرو به کشور آزاد مي شد، (همانطور که رئيس جمهور وعده داد) ديگر کسي براي خودروي پ... 16 ميليون، و براي خودروي به ظاهر ملي 26 ميليون پرداخت نمي کرد. خودروهائي که هم کيفيت ندارند و هم به علت دور بودن از استانداردهاي بين المللي، سلامت جامعه را به خطر مي اندازند. آقاي...، در سال 88 قرار بود استاندارد خودروها بعد از يکسال به يورو 3 افزايش يابد، که البته با يک سفر زيارتي شما و يکي از مسئولان سازمان....اين زمان يک سال تمديد و البته قرار بر اين شد که استاندارد خودروها يورو 4 شود. يادتان آمد؟ جالب است بدانيد که حال دوباره اين دو مسئول ( سفر زيارتي...) باز مقابل هم قرار گرفته و دست به کار شده اند تا باز هم خودروها را استاندارد کنند! يکي از مديران سازمان محيط زيست به تازگي اعلام کرده است که از ابتداي تيرماه سمند، پرايد و خانواده پژو اگر استاندارد يورو 4 را کسب نکنند، پلاک بي پلاک! البته اين مقام مسئول گفته اند که قرار سازمان محيط زيست و خودروسازان، ابتداي سال 92 بوده است که در اين زمان تنها 30 درصد از خودروها به استاندارد يورو4 دست پيدا کرده و مابقي در شرف انجام است. اين قول قرارهاي دو مجموعه دولتي در حالي باز تکرار مي شود که 5 سال از اولين توافق و اولين بد قولي خودروسازان مي گذرد. جالب آنکه اين مدير محيط زيستي ابتدا از عدم تمديد مهلت خودروسازان براي رسيدن به استاندارد مورد نظر سخن گفته اما در ادامه به اين زمان شک کرده و فرمودند: ممکن است خودروسازان «بازهم» «لابي» کنند و با روش هاي خاص خود، قانون را دور بزنند! واقعا دست گلتون درد نکنه به خاطر اين همه قاطع بودن. بي دليل نيست که در عرض کمتر از 1 ماه، يک خودروي رد شده ازنظر کيفيت توسط کارشناسان پليس( اصلا منظورمان پرايد نيست) به جاي فروش به مبلغ 8 ميليون، با افزايشي 2 برابري 16 ميليون فروخته مي شود و هيچ کس نيز از اين مسئله متعجب نمي شود. محيط زيست طبيعي اگر تخريب شود به اين سادگي قابل چشم پوشي نيست اما اگر سود خودروسازان کمي کم شود قابل چشم پوشي خواهد بود. اميدواريم دولت يازدهم با قاطعيت بيشتري جلوي ناقضين قوانين زيستي ايستاده و سلامت جامعه را فداي...ن