تيترآنلاين - اميرمؤمنان حضرت علي (ع) در خطبه 32 نهج البلاغه در تحليل ويژگي هاي مردم ، آنها را به پنج دسته تقسيم مي كند كه در هر عصر و زماني قابل تطبيق است هر فردي براساس ويژگيهاي اين پنج گروه مي تواند به اين سوال كه داراي چه شخصيتي است و منطبق با كدام گروه شخصيتي ورفتاري است يكي از گزينه ها را انتخاب كند مطلبي را كه پيش رو داريد، براساس خطبه يادشده با شرحي از آيت الله العظمي مكارم شيرازي تنظيم شده است. حضرت علي (ع) در آغاز اين خطبه به ويژگيهاي زمان وبه پنج نكته اساسي مي پردازند و سپس مردم را در پنج دسته تقسيم بندي مي كنند:
1. فاسدان بي كفايت، 2. ظالمان زورمدار، 3 . دنيا پرستان رياكار 4. زاهدان دروغين و 5 . مردان خدا
فاسدان بي كفايت كساني هستند كه اگر دست به فساد نمي زدنند، به علت ناتواني روح و كندي شمشير و اندك بودن مالشان است (آب نمي بينند وگرنه شناگر خوبي هستند) درواقع از غم بي آلتي افسرده اند و گرنه درون وجودشان از شر و فساد و ظلم و تباهي مالامال است. اينان فقط منتظر فرصت هستند.
ظالمان زورمدار گروهي هستند كه شمشير كشيده و فساد و شرارت خود را آشكار ساخته و لشگر سواره و پياده خود را گردآوري كرده اند اينان مي خواهند چيزي از متاع دنيا را به چنگ آورند و يا براي خود فرماندهي بر گروهي را فراهم سازند يا بر منبري صعود و لباس پيشوايي مردم را به تن كنند و براي آنها خطبه هاي دروغين بخوانند.
دنياپرستان رياكار، صاحبان تزويرند، گروهي كه دنيا را با كارهاي آخرت طلب مي كنند نه اين كه آخرت را با عمل دنيا طلب كنند. اگرچه هدف ظالمان زورمدار و دنياپرستان رياكار يكسان است و يكي دنيا را با زور و ظلم به چنگ مي آورد و ديگري با تزوير و رياكاري و رياكاري و فريب و خودنمايي ، اما هر دو گروه گمراهند و حتي از پاره اي جهات از گروه اول هم بدترند، چرا كه دين الهي را سرمايه دنياي خود مي سازند وبا اين عمل هم دنياي مردم را ويران مي كنند و هم دينشان را. دنياپرستان ريا كار خود را متواضع نشان مي دهند گام ها را كوتاه برمي دارند. دامن خودرا (ظاهراً از آلودگي به دنيا) جمع مي كنند و خويشتن را به زيور امانت داران مي آرايند و پوشش خدايي را وسيله معصيت قرار ميدهند.
پارسايان دروغين يا زاهدان ريايي گروهي هستند كه حقارت و ناتواني و نداشتن وسيله كافي ، آنان را از رسيدن به جاه و مقام بازداشته و دستشان را از همه جا كوتاه كرده است، به همين دليل آنان خود به زيور قناعت آراسته و به لباس زاهدان درآمده اند.
اينها بر دو قسم اند گاه براي فريب مردم و سرپوش گذاشتن بر ضعفهاي خود به چنين لباسي درمي آيند و گاه حتي خود را فريب مي دهند كم كم باور مي كنند كه پارسا و زاهد هستند. اين چهار گروه به 2 دسته قابل تقسيم اند: 1. آنان كه به مقاصد نامشروع خود مي رسند: الف: گروهي با زور ب: گروهي با تزوير و رياكاري 2. آنان كه به مقاصد نمي رسند: الف گروهي اين ناكامي را در چهره زهد وقناعت نشان ميدهند ب: اقدامي در اين زمينه انجام نمي دهند
اما گروه پنجم، مردان خدا هستند اينها گروهي هستند كه ياد قيامت، چشم هايشان را فرو افكنده و ترس دادگاه محشر اشك هايشان را جاري ساخته است و زماني كه زمام امور و حكومت و مديريت در اختيار چهار گروه اول است اينان به دليل خق گويي و حق جويي به يكي از پنج سرنوشت زير دچار خواهند شد: 1. از جامعه رانده و آواره مي شوند. 2. ترسان به گوشه تنهايي مي روند. 3. خاموشند و مهر سكوت بر دهان زده اند. 4. مخلصانه به اميد تاثير در بعضي دلها مردم را به سوي خدا دعوت ميكنند. 5. با چشم گريان و پر درد به صحنه هاي پر فساد كه قادر به تغيير آن نيستند، مي نگرند. شما عضو كدام گروه هستيد؟
نظرات بينندگان: ۱ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار