هم اکنون ایران 500 میلیون تن دی اکسید کربن وارد جو می کند تا دهمین کشور آلوده کننده دنیا لقب گیرد.
تاريخ انتشار: جمعه ۵ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۵۴
تيترآنلاين - فصل پائيز برای دوستداران محیط زیست فصل تضادهاست؛ زیبایی و برگریزان از یک سو و آلودگی هوا و وارونگی دما از سوی دیگر.
به گزارش تيترآنلاين، خبرگزاري محيط زيست ايران در مطلبي با عنوان "روش فرسوده برای خروج خودروهای فرسوده" نوشته است: درحالت عادی که درجه حرارت جوی مجاور زمین برحسب ارتفاع کاهش می یابد، وجود حرارت بیشتر و هوای سبکتر در ارتفاع پایین و حرارت کمتر و هوای سنگین تر در طبقات بالا باعث می شود که هوای سبک از طبقات پایین به طرف بالا صعود کرده، عوامل آلوده کننده را با خود به طبقات فوقانی ببرد. به این طریق عوامل آلوده کننده در فضا پراکنده شده و یک تهویه طبیعی انجام می پذیرد.
ولی وقوع پدیده وارونگی دما باعث پایداری هوا شده و موجب می شود توده هوا همراه با تمام ناخالصی ها و عوامل آلوده کننده آن در زیر سطح وارونگی دما محبوس شود. در چنین شرایطی میزان اکسیژن هوا به علت مصرف تدریجی آن کاهش و میزان آلوده کننده های هوا به علت تولید تدریجی آنها افزایش می یابد. به این ترتیب هوای منطقه به شدت آلوده می شود.
این وضعیت تا زمانی که وارونگی دما محو نشود، ادامه می یابد و اگر مدت وقوع آن با ارتفاع کم، طولانی شود و با بالا رفتن میزان رطوبت نسبی هوا، به حد اشباع برسد، پدیده خطرناکی با نام ابر مسموم پدیدار خواهد شد.
آغاز پاییز اما اغاز نگرانی هاست؛ نگرانی کهنه آلودگی هوا و وارونگی دما. در این فصل است که با بازگشایی مدارس همگان یادشان می آید که تولید خودروهای بی کیفیت متوقف نشده ، گسترش سیستم حمل ونقل عمومی در حد شعار باقی مانده، خروج خودروهای فرسوده در حد حرف بوده و افزایش کیفیت سوخت خودروها رویایی بیش نیست.
آمار شوخی ندارد
هم اکنون 2/5 میلیون خودروی فرسوده در سراسر کشور می رانند که در هر صد کیلومتر بین 17 تا 43 لیتر بنزین مصرف می کنند. طرح خروج خودروهای فرسوده با کندی هر چه تمام تر پیش می رود و حتی 10 درصد از اهداف طرح محقق نشده است.
هم اکنون 4 میلیون خودرو و 4 میلیون موتورسیکلت در سطح پایتخت تردد می کنند و خروجی اگزوز آنها بر الودگی هوا می افزاید.
هم اکنون خودروسازان با اسودگی خاطر در انتظار وزارت نفت نشسته اند تا ببینند که ایا سوخت استاندارد می رسد یا نه؛ تا ان زمان انها با یورو 3 و یور 4 كاری ندارند و نصفه و نیمه یورو2 را پاس می کنند و روزگار می گذرانند.
هم اکنون کارشناسانی هستند نگران ؛ که مدام هشدار می دهند و مرگ ناشی از الودگی هوا را، چه مستقیم و چه غیر مستقیم ، 54 هزار مورد در سال عنوان می کنند و می گویند که 70 درصد مرگ و میر پایتخت به خاطر این قاتل خاموش است ؛ و مسئولاني هستند ، آسوده خاطر که کارشان تکذیب امار است و می گویند این گونه امار دادن هیچ گونه مبنایی ندارد و آلودگی هوا به مرگ نمی انجامد و تنها عمر را کم می کند.
هم اکنون خودروهای قبل از سال 1380 در سطح شهر تردد می کنند که همگی ، بدون استثنا، فاقد هر گونه استاندارد زیست محیطی اند و 20 درصد بیشتر هوا را می آلایند.
هم اکنون برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ، اعتباری جهت توسعه مترو نیست و سیاست بر هر چیز دیگر چربیده است. ...و هم اکنون ایران 500 میلیون تن دی اکسید کربن وارد جو می کند تا دهمین کشور آلوده کننده دنیا لقب گیرد.
در شرایطی که الزامی به توقف تولید خودروهای بی کیفیت نیست و خروج فرسوده ها بسیار کند صورت می گیرد و گسترش سیستم حمل ونقل عمومی چندان جدی گرفته نمی شود ، بحث بر سر اینکه متوسط فضای سبز برای هر نفر در ایران یک شانزدهم استاندارد جهانی است ، به خاکی زدن است!