موتورسيكلتهايي در شهر تردد ميكنند كه نه معاينه فني دارند و نه هويت مشخصي. در حال حاضر ورود موتورسيكلتها به محدودههاي طرح ترافيك و زوج و فرد ممنوعيت ندارد
تاريخ انتشار: سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۵۹
تيترآنلاين - بيشتر اوقات آلودگي هواي شهرمان را به خـودروهايــي نسـبت ميدهيم كه هر روز در خيابانها تردد ميكنند. اينكه خودرو ميتواند منبع آلودگي هوا باشد و دود حاصل از آن ميزان آلايندهها را افزايش دهد تا حدي صحيح است اما در اين ميان نبايد موتورسيكلتها و حتي اتوبوسهاي شهر را از ياد برد.
بيش از سه ميليون خودرو هر روز در شهر تهران تردد ميكنند، به همين ميزان نيز موتورسيكلت در پايتخت وجود دارد كه بدون هيچگونه كنترل و نظارتي در شهر ميچرخند. اتوبوسهاي شهر هم كه به بيش از هزاران دستگاه ميرسد هر روز براي جابهجايي شهروندان فعاليت ميكنند. همه اينها ميتوانند در آلودگي هواي شهر سهيم باشند.
از طرف ديگر اجراي طرح زوج و فرد معمولاً دامن خودروها را ميگيرد. اجراي اين طرح ثابت كرده است كه جلوگيري از تردد خودروها، نقش مؤثر و مفيدي در كاهش آلايندهها داشته و دارد، اما اگر اجراي همين طرح شامل موتورسيكلتها نيز شود كه حتي حاضر به تست موتور خود نيستند تا از سلامت آن مطلع شوند، كاهش آلودگي هواي شهر محسوستر خواهد بود، چرا كه هر موتور ميتواند به تنهايي چندين برابر يك خودرو آلودگي ايجاد كند. پس به همان ميزان كه خودروها در آلودگي هوا نقش دارند، موتوسيكلتها نيز داراي وضعيتي مشابه هستند.
در حال حاضر ورود موتوسيكلتها به محدودههاي طرح ترافيك و زوج و فرد ممنوعيت ندارد و براي تردد آنها در تهران هيچ منع قانوني مداوم و مستمر پيش بيني نشده است.
همچنين براساس آمار موجود تعداد زيادي از اتوبوسهاي شهر از سلامت فني برخوردار نيستند و دود حاصل از اگزوز آنها نيزنقش زيادي در آلودگي هوا دارد.
به طور كل همه وسايل نقليه فعال در شهر به نوعي در وضعيت هواي شهر دخيل هستند اما رفع اين معضلات در شهر نياز به يك نظر كارشناسي و فني دارد كه از سوي تيمهاي كارشناسي و تخصصي قابل بررسي است. هميشه نسبت به برچسب معاينه فني والزام آن براي خودروها تأكيد شده و ميشود اما موتوسيكلتهايي در شهر تردد ميكنند كه نه معاينه فني دارند و نه هويت مشخصي.
به هرحال براي داشتن هواي پاك در شهر نيازمند تدوين و تعريف يك برنامه صحيح و الگوي مناسب براي تردد وسايل نقليه هستيم. تجربه نشان داده است كه محدود شدن تردد خودروها كمك بزرگي به كاهش آلودگي هواي شهر ميكند و ادامه آن ميتواند به صورت يك عادت براي شهروندان در آيد كه به جاي استفاده از خودروهاي شخصي از وسايل نقليه عمومي استفاده كنند. از طرفي بايد تلاش كرد تا وسايل نقليه كه براي رفت وآمد شهروندان استفاده ميشوند از سلامت فني كامل برخوردار باشند تا انگيزهاي باشد براي كساني كه ترجيح ميدهند براي نجات شهرشان از خودروي شخصي خود بگذرند و به اتوبوس و تاكسي روي بياورند.