وقتی صرفه و گردش اقتصادی در این کار وجود ندارد، ناشران مجبورند کار نشر را رها کنند و به شغلهای دیگری بپردازند
تاريخ انتشار: چهارشنبه ۵ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۵:۴۵
یک ناشر با گله از نبود صرفهی اقتصادی در کار نشر، میگوید: وقتی صرفه و گردش اقتصادی در این کار وجود ندارد، ناشران مجبورند کار نشر را رها کنند و به شغلهای دیگری بپردازند.
منوچهر ایمانی، مدیر نشر سخنگستر مشهد، در گفتوگو با ایسنا، دربارهی ضرورت تبلیغ کتاب، گفت: کتاب هم یک کالاست و مثل فیلم و همهی کالاهای فرهنگی دیگر به تبلیغ نیاز دارد. حتا ناشران آموزشی، با وجود فروش بالایی که دارند، کارشان بدون تبلیغ مفهومی ندارد. کسانی که میگویند کتاب مقدس است و تبلیغ نمیخواهد، میخواهند کتاب را پشت درهای شیشهیی نگه دارند و بعد هم بگویند ما فداکاری و ایثارگری میکنیم و به کار نشر میپردازیم.
او دربارهی تبلیغ کتاب از طریق رادیو و تلویزیون، عنوان کرد: در صداوسیما، تعرفههای تبلیغ کتاب به قدری بالاست که حتا با تخفیفهای 40 - 50 درصدی هم برای ما ناشران بهصرفه نیست. سود متوسط یک کتاب با تیراژ 2000 نسخه، اگر فروش برود، یک یا دو میلیون تومان است، اما صداوسیما به ازای چند ثانیه تبلیغ، چند میلیون پول دریافت میکند.
ایمانی همچنین گفت: ما چند بار برای تبلیغ کتابهایمان از طریق مطبوعات محلی و سراسری اقدام کردهایم که بیتأثیر نبوده است، اما نمیتوانیم برای تبلیغ یک کتاب در تلویزیون، 10 - 20 میلیون تومان هزینه بپردازیم و منتظر بمانیم ببینیم نتیجهای دارد، یا نه. چون ریسک تبلیغات خیلی بالاست و امید چندانی به بازگشت سرمایه نیست، ما چندان به این کار روی نمیآوریم. صداوسیما و مطبوعات گاهی در بخشها و ستونهای کتاب، خود به معرفی رایگان کتاب میپردازند، اما اینها هم تبلیغات مداوم نیست.
او در ادامه دربارهی نحوهی استفادهی نشر سخنگستر مشهد از کاربرد تبلیغاتی معرفی کتاب در رسانهها، عنوان کرد: انگیزه کار نشر به قدری ضعیف شده که ما بعد از چند سال فعالیت، انگیزهای برای تعامل با رسانهها نداریم. تنها به دلیل اینکه به این کار عادت کردهایم، به فکر حفظ خود در شرایط موجود هستیم، اما شور و شوق همکاری با رسانهها در ما وجود ندارد. بیشتر همکاران ما هم همینطور هستند و روحیهای بدتر از ما دارند. یعنی حتا دو نسخه یا یک نسخه کتاب هم برای رسانهها ارسال نمیکنیم که کتابهایمان را معرفی و نقد کنند، با اینکه ارسال کارهایمان برای رسانهها هزینهای ندارد و تقریبا رایگان است، ما برای این کار رغبتی نداریم.
این ناشر سپس اضافه کرد: کار نشر یک شغل اقتصادی نیست و با توجه به سرمایه و زمانی که نیاز دارد، صرفهی اقتصادی چندانی ندارد. یک ناشر در صورتی میتواند به کار ادامه بدهد که در کارش صرفهی اقتصادی وجود داشته باشد. وقتی صرفه و گردش اقتصادی در این کار وجود ندارد، ناشران مجبورند کار نشر را رها کنند و به شغلهای دیگری بپردازند.