ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
جرم نوشتن پارک مساوی با پنچری
نگران این 60 درصد باشیم
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
سازمان جهانی بهداشت یکی از پرطرفدارترین افزودنی‌های خوراک ...
گران قیمت‌ترین بازیکنان فوتبال جهان معرفی شدند
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
ساعات جدید کاری بانکها، ادارات و حمل و نقل عمومی
19 May 2025, دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ , ۲۱ ذو القعدة ۱۴۴۶
پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس خبرنامه RSS
 
صفحه اصلی سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري گزارش تصويری
 
داخلی     آرشيو گفتگو     بانك و بيمه
کد مطلب : 2272
۰
توصيه مطلب 
توسعه یک نرم افزار به معنی ایجاد بانکداری مجازی نیست
بانکداری مجازی در ایران فاقد تعریف استاندارد است
یک کارشناس بانکداری الکترونیک در گفتگو با «بانکداری الکترونیک»
رسیدن به بانکداری مجازی ایده آل نیازمند ایجاد اقتصاد بدون پول نقد است که در ایران متاسفانه با ایجاد بانکداری مجازی حتی به شکل سطحی نیز فاصله داریم
تاريخ انتشار: سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۲۱:۴۸
بانکداری مجازی در ایران فاقد تعریف استاندارد است

تيترآنلاين - ابوالفضل غلامرضایی ،کارشناس بانکداری الکترونیک ، در گفتگو با خبرنگار بانکداری الکترونیک به تشریح تفاوتهای بانکداری مجازی با بانکداری اینترنتی پرداخت و افزود:" بانکداری مجازی نوعی از بانکداری است که در آن کلیه فرایند ها بدون حضور انسان انجام می شود به عبارت دیگر حذف عملیات تراکنشی از شعبه وایجاد بسترهای غیر شعبه ای برای انجام فعالیت های بانکی تعریف پذیرفته شده ای برای بانکداری مجازی محسوب می شود."

غلامرضایی با تاکید بر اینکه بانکداری مجازی عبارت است از همگام سازی تکنولوژی با بانکداری ، افزود:" اینترنت بنکینگ ، موبایل بنکینگ ، تلفن بنکینگ ، خودپردازوپایانه فروشگاهی و... از ابزاری است که نیاز مشتری به شعبه را کاهش می دهد."

وجه تمایز بانکداری اینترنتی با بانکداری مجازی

وی با اشاره به وجه تمایز بانکداری اینترنتی با بانکداری مجازی افزود:" داشتن بانکداری اینترنتی به معنای بانکداری مجازی نیست زیرا اینترنت تنها یکی از بسترهای بانکداری مجازی است وبه عبارت دیگر جزیی از کل محسوب می شود وابزارهای دیگری چون ، موبایل بنکینگ ، تلفن بنکینگ ، خودپرداز،پایانه فروشگاهی و...نیز در تحقق بانکداری مجازی تاثیر گذار است."

این کارشناس بانکداری الکترونیک تاکید کرد :" به صرف داشتن اینترنت بنکینگ نمی توان ادعای بانکداری مجازی داشت بلکه این نوع بانکداری روی تکنولوژی های متعددی خدمات خود را ارایه می دهد."

وی در خصوص چگونگی بانکداری مجازی در ایران افزود:" این سوال مطرح است که آیا بانکداری مجازی در ایران نوع بیزینس را تغییر داده است یا با همان قوانین قبلی اجرا می شود وآیا قادر است خدماتی را ارایه دهد که قبلا امکان پذیر نبوده است؟"

وی معتقد است " هدف استفاده از ابزارهای الکترونیکی صرفا نباید اتوماسیون سیستم های بانکداری باشد بلکه باید ارایه خدماتی باشد که قبلا نبوده است ."

غلامرضایی یکی از چالش های اساسی پیاده سازی بانکداری مجازی در ایران را نبودن تعریف مشخص واستاندارد دانست.

غلامرضایی افزود:" به اتکا توسعه یک ابزار مانند نرم افزار کر بنکینگ نمی توان ادعای بانکداری مجازی داشت بلکه تفکر مدیریتی وتوانایی ابزار های مختلف در ارایه خدمات مختص بانکداری مجازی اهمیت دارد."

وی تاکید کرد ، عدم وجود برخی زیر ساخت های اساسی همچون احراز هویت الکترونیکی وامضا دیجیتال نیزعملا پیاده سازی بانکداری مجازی را درایران با چالش روبرو می کند.

وی با بیان اینکه در حال بین 65 تا 85 درصد تراکنش در برخی بانکهای ایران به صورت الکترنیکی صورت می گیرد، عنوان کرد:"اما اینکه پوشش خدمات بانک جدا از میزان تراکنش ها روی بسترالکترونیکی چه میزان است بحث مهمی است واینکه چه میزان فرایند ارایه تسهیلات واعتبار به مشتری از فضای شعب مستقل شده وبه صورت الکترونیکی انجام می شود نیز مساله ای است که در پیاده سازی بانکداری مجازی اهمیت دارد."

وی در ادامه بسترهای حقوقی وتجاری رانیزاز پارامترهای اساسی دیگر در پیاده سازی بانکداری مجازی دانست واظهار داشت:" سوال دیگری که مطرح می شود این است که چه میزان از خدمات ارایه شده بر روی بستر موبایل موثر بوده ومشتری به خوبی از آن استفاده کرده است ویا خدمات اینترنتی تا چه میزان از نیاز مشتریان را پوشش داده است ."

وی با بیان اینکه ما با بانکداری مجازی فاصله بسیاری داریم گفت:" علاوه براین هزینه ای که برای پیاده سازی بانکداری مجازی نیاز است و همچنین مهیا بودن بسترهای فرهنگی وپشتیبانی نهادهای حاکمیتی وقانونی نیز در تحقق بانکداری مجازی تاثیر گذار خواهد بود."

وی همچنین گفت درحال حاضر حتی در اجرای بانکداری اینترنتی نیز توسعه لازم را پیدا نکرده ایم چراکه اغلب خدمات ارائه شده این نوع بانکداری در ایران همچنان نیاز به حضور در شعبه دارد و نیمه اینترنتی است.

تاثیر سوء دخالت نهاد های حاکمیتی در انحراف طرح های نوین

به گفته این کارشناس بانکداری الکترونیک دخالت نهاد های حاکمیتی در بازار وسیاست گذاری های دستوری روند بسیاری از طرح هارا متوقف وچه بسا با انحراف روبرو می کند وپس از گذشت چندین سال وبا از سر گذراندن آزمون وخطاهای بسیار نهاد ناظربه این تنتیجه می رسد که باید این طرح اجرا می شد .

تحقق بانکداری مجازی نیازمند ایجاد اقتصاد بدون پول نقد

غلامرضایی اظهار داشت :" رسیدن به بانکداری مجازی ایده آل نیازمند ایجاد اقتصاد بدون پول نقد است که در ایران متاسفانه با ایجاد بانکداری مجازی حتی به شکل سطحی نیز فاصله داریم.

وی افزود:"البته تلاش های که طی سال های اخیر صورت گرفته وگام هایی که برداشته شده تاثیر گذار بوده است ."

Share/Save/Bookmark
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
روش‌های برخورد با کشف حجاب عوض می‌شود
ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
ساعات جدید کاری بانکها، ادارات و حمل و نقل عمومی
امکان سرمایه گذاری مردم در بازار طلا
علت مصوبه حذف سپرده هاي بلندمدت بانک ها،مشخص نيست بر چه اساسي است
با چه سرمایه‌ای باید وارد بورس شویم؟
بدهکارترین بانک های کشور کدامند؟
سابقه بیمه «فروشی» شد
 
صفحه اصلی پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس نسخه موبايل RSS
سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذکر منبع بلامانع است.

Copyright©2009- Titronline.ir, All Rights Reserved. info@Titronline.ir

توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“