آوازه خوانی زنان در مجالس مولودی، جشن و شادی، عقد و عروسی، در صورتی که نامحرم صدای زن را نشنود و آلات لهو هم استعمال نشود، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟
تاريخ انتشار: پنجشنبه ۱ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۰۸
سوال: آوازه خوانی زنان در مجالس مولودی، جشن و شادی، عقد و عروسی، در صورتی که نامحرم صدای زن را نشنود و آلات لهو هم استعمال نشود، در موارد ذیل چه حکمی دارد؟
الف) به صورت تک خوانی و جمع خوانی ب) خواندن متن برخی ترانه ها بدون موسیقی
امام خمینی (ره) الف و ب) آوازه خوانی اگر به نحو غنایی (طرب انگیز) باشد، اشکال دارد مگر غنای در عروسی ها که استثناء شده است و این بعید نیست و احتیاط واجب آن است که به هنگام شب زفاف (عروسی) و مجلسی که قبل از آن تدارک شده اکتفا شود، نه هر مجلسی بلکه احتیاط این است که مطلقاً و به طور کلی اجتناب شود.
تحریرالوسیله، ج1، ص497، با استفاده از م13
آیت الله اراکی (ره) احوط (احتیاط بیشتر) ترک است.
استفتائات، ص 256، س 13
آیت الله بهجت (ره) الف و ب) اگر به حد غناء باشد حرام است مگر غناء مغنیّات (زنان خواننده) در عروسی ها اشکال ندارد به شرط آن که به کلام باطل تعلّق نگیرد.
استفتائات، ج4، ص 530، با استفاده از س 6351 وسیله النجاه، ج1، ص416، م16 (1449)
آیت الله تبریزی (ره) الف) آوازه خوانی مناسب با مجالس خوشگذرانی که در مضمون باطل باشد حرام است و بنابر احتیاط واجب باید از مطلق خواندنی که با ترجیع صوت (چهچهه) و کیفیت لهوی است- هر چند در مضمون باطل نباشد- اجتناب نمود. البته غناء در خصوص عروسی در صورتی که مشتمل بر موسیقی لهوی نباشد استثناء شده است.
ب) سوال: خواندن بعضی اشعار بدون موسیقی (متن بعضی ترانه ها) در مجالس عقد و عروسی چه حکمی دارد؟
اگر مشتمل بر کذب و افتراء و امثال آن نباشد مانعی ندارد. والله العالم.
استفتائات جدید، ج2، ص208، با استفاده از س944 (قسمت ب) و ص 212، با استفاده از س 916 و ص 216، س 984 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات
آیت الله خامنه ای (دام ظله) الف و ب) اگر به نحو غنائی باشد حرام است مگر خوانندگی در مجلس زفاف عروس اشکال ندارد، ولی نوازندگی مطرب لهوی در هر صورت حرام است.
اجوبه الاستفتائات، ص 270 و 271، با استفاده از س 1143 و 1149 استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات
آیت الله خویی (ره) الف و ب) اگر به نحو غنای لهو و باطن باشد حرام است. ولی غنا زنان در مجالس عروسی اشکال ندارد به شرط این که محرّم دیگری مانند زدن طبل، سخنان باطل، داخل مردان بر زنان و شنیدن صدای آنان به نحوی که موجب تهییج شهوت شود، همراه آن نباشد، در غیر این صورت غنا در عروسی ها هم حرام است.
منهاج الصالحین، ج3، ص7، با استفاده از م 17
آیت الله فاضل لنکرانی (ره) الف) سوال: حکم تک خوانی و جمع خوانی در مجالس عروسی چیست؟ بسم الله الرحمن الرحیم. سلام علیکم. در صورتی که مقارن چیز حرامی نشود مثل موسیقی لهوی و اختلاط زن و مرد، اشکال ندارد بلی در مردان باید غنا هم نشود.
ب) سوال: خواندن بعضی اشعار بدون موسیقی (متن بعضی ترانه ها) در مجالس عقد و عروسی چه حکمی دارد؟ ج- خواندن اشعار سبک و بی مغز و مهیّج مناسب نیست.
ب) سوال: با توجه به سوال 976 جامع المسائل، ج1، مبنی بر اینکه خواندن شعر در مجالس عروسی اگر غنا نباشد و ... مانعی ندارد و سوال 997 تنها غنا و آواز در مجالس عروسی زنانه مستثنی است و در بقیه موارد حرام است. لطفاً بفرمایید: چگونه می توان بین این دو مساله را جمع نمود؟
باسمه تعالی. غنا مطلقاً حرام است مگر در شب عروسی که توسط زن در مجلس زنانه خوانده شود. البته مشروط بر اینکه همراه حرام دیگری مثل موسیقی مطرب یا در حضور مردان نباشد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات
آیت الله نوری همدانی (دام ظله) الف و ب) در صورتی که غناء باشد یا موجب فساد یا انحراف گردد اشکال دارد ولی غناء در عروسی جایز است به شرط اینکه با محرّمات توأم نباشد.
هزار و یک مسأله فقهی، ج2، ص163، با استفاده از ص542 و ج1، ص 125، س 442
آیت الله وحید خراسانی (دام ظله) الف و ب) اگر به نحو غنای لهو و باطل باشد حرام است. ولی غنا زنان در مجالس عروسی اشکال ندارد به شرط این که محرّم دیگری مانند زدن طبل، سخنان باطل، داخل شدن مردان بر زنان و شنیدن صدای آنان به نحوی که موجب تهییج شهوت شود، همراه آن نباشد، در غیر این صور غنا در عروسی ها هم حرام است.