ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
جرم نوشتن پارک مساوی با پنچری
نگران این 60 درصد باشیم
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
سازمان جهانی بهداشت یکی از پرطرفدارترین افزودنی‌های خوراک ...
گران قیمت‌ترین بازیکنان فوتبال جهان معرفی شدند
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
ساعات جدید کاری بانکها، ادارات و حمل و نقل عمومی
19 May 2025, دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ , ۲۱ ذو القعدة ۱۴۴۶
پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس خبرنامه RSS
 
صفحه اصلی سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري گزارش تصويری
درس انشاء بايد پا برجا بماند
داخلی     آرشيو گفتگو     كتاب و ادبيات
کد مطلب : 6268
۰
توصيه مطلب 
وقتی ساعت انشا در مدرسه نباشد...
خیلی از دبیران ادبیات ما این ذهنیت را دارند که ادبیات در قرن نهم به پایان رسیده است
تاريخ انتشار: يکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۵۲
وقتی ساعت انشا در مدرسه نباشد...
یک شاعر گفت: زمانی که ساعت انشا در مدرسه نباشد، طبیعتا به نگارش و نویسندگی هم پرداخته نخواهد شد. در دوران دبیرستان دانش‌آموز فارغ از هر فرم و سبک اداری و ادبی باید بیاموزد، چگونه بنویسد.

حمیدرضا وطن‌خواه به ایسنا، گفت: بحث انشا در مدرسه‌ها جدی نیست. قسمت نگارش کتاب‌های ادبیات مدرسه‌ها از انشانویسی دور است و بیش‌تر به مسائل تحقیقی بها داده شده است. همچنین نگارش دانش‌آموز، تنها به دنبال علاقه معلم به ادبیات و پرورش استعداد دانش‌آموزان اتفاق می‌افتد.

این دبیر ادبیات با بیان این‌که بحث انشا آن‌چنان که در زمان گذشته اهمیت داشت، امروز اهمیت ندارد، تصریح کرد: زمانی که ساعت انشا در مدرسه نباشد، طبیعتا به نگارش و نویسندگی هم پرداخته نخواهد شد. در دوران دبیرستان دانش‌آموز فارغ از هر فرم و سبک اداری و ادبی باید بیاموزد چگونه بنویسد.

وطن‌خواه درباره محتوای کتاب‌های درسی بیان کرد: ما در ادبیات معاصر از جایی جلوتر نمی‌آییم. اگر حرکت می‌کنیم، تنها در بخش خاصی است. در شعر معاصر بعد از پرداختن به افرادی همچون نیما و سهراب سپهری وارد جریان‌هایی خاص همچون ادبیات آیینی، ادبیات مقاومت یا ادبیات انقلاب می‌شویم که این یک ضعف است و وجهی از ادبیات نادیده گرفته می‌شود.

این شاعر با بیان این‌که فکر نمی‌کنم کتاب‌های درسی کمکی به شاعر یا نویسنده شدن کسی بکند، افزود: دانش‌آموز زمانی که کار ادبیات را آغاز می‌کند، الگوهایش کتاب‌های درسی امروز می‌شود؛ در صورتی که محتوای شعر و نثر کتاب‌های ما می‌تواند محتوای امروز نباشد. افراد برای یادگیری باید به بیرون از مدرسه مراجعه کند و ما باید تلاش زیادی کنیم تا زبان امروز را به آن‌ها دهیم.

وطن‌خواه ادامه داد: خیلی از دبیران ادبیات ما این ذهنیت را دارند که ادبیات در قرن نهم به پایان رسیده است. آن‌ها ادبیات معاصر را نادیده می‌گیرند. شاید خیلی از معلم‌ها شعر سپید را به عنوان شعر قبول نداشته باشند و این معضلی است که ما داریم و در مورد داستان هم خیلی‌ها اطلاعی از داستان ندارند و بیش‌تر حکایت و قصه را می‌شناسند. 

او تصریح کرد: کانون‌های مدرسه‌ها باید فعال‌تر عمل کنند. در گذشته کانون‌های مدرسه‌ها به موضوعات نویسندگی و ادبیات توجه می‌کردند، اما امروز به خاطر درآمدزا نبودن این کانون‌ها فعالیت‌های خود را در زمینه ادبیات کم کرده و به سمت کانون‌های کامپیوتر و زبان که درآمدزا تر است، حرکت کرده‌اند.
Share/Save/Bookmark
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
روش‌های برخورد با کشف حجاب عوض می‌شود
ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
تغییر در حوزه‌ کتاب خیلی هم واقعیت ندارد
جهان ادبیات یکی از نابغه‌هایش را از دست داد
ترجمه منطق الطیر عطار در فرانسه، 21 هزار نسخه فروش رفته است
سرانه‌ی پایین مطالعه و خلاء مدیریت فرهنگی
تنهایی مترجم صدسال تنهایی
اداره کتاب مسوولیت‌های متعددی جز ممیزی دارد
 
صفحه اصلی پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس نسخه موبايل RSS
سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذکر منبع بلامانع است.

Copyright©2009- Titronline.ir, All Rights Reserved. info@Titronline.ir

توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“