تيترآنلاين - احمدي نژاد در همايش همانديشي تخصصي 10 محور برنامه تحول در نظام اداري در بخشهايي از سخنان خود گفت:
- خاصيت اين سيستم اين است كه ميخواهد خود را گسترش دهد و از خود صيانت كند و در برابر تغييرات مقاوم است، حتي ميبينيم كه در اين سيستم بعضا جابجايي يك ساختمان تبديل به يك مشكل ميشود. وقتي ميخواهيم يك اتاق را جابجا كنيم يا يك واحد را ادغام و كسي را جابجا كنيم، سيستم اداري مقاومت ميكند
- مثلا در وزارت جهاد كشاورزي 60 الي 70 درصد كارمندان متخصص كشاورزي هستند، ولي چه تعداد آنها بر سر زمينهاي كشاورزي حضور دارند. كشاورزي كشور در بلوار كشاورز انجام نميشود . متخصصان كشاورزي در يك ساختمان 25 طبقه نشستهاند، چند نفر ميخواهند فكر كنند؟ چند نفر ميخواهند عمل كنند؟ نميشود كه 200 نفر فرمانده باشد و يك سرباز.
- ما چقدر خرج ميكنيم و چقدر در برابر اين هزينه در كشور كار ايجاد ميكنيم؟ چقدر بهرهبرداري ايجاد ميشود؟ اين بهرهبرداري پايين است اين ساختار داراي مشكل است و بايد درست شود.
- براي درست كردن اين ساختار بايد در ابتدا نوع نگاه خود را به اين مجموعه عوض كنيم . مثلا ميپرسيم سيستم اداري مال كيست ؟ در جواب ممكن است گفته شود سيستم اداري مال ملت است. اما آيا اين سيستم تمام قد در اختيار ملت است؟
- ممكن است در اين ارتباط دو نگاه وجود داشته باشد نگاه اول اينكه تمام امكانات ما و خود ما بايد در اختيار مردم باشد و در واقع ما نوكر مردم هستيم و بايد به مردم خدمت كنيم. از طرف ديگر ممكن است اين نگاه نيز وجود داشته باشد كه ما هستيم مردم هم براي خودشان.
- در بخش آموزش مهمترين مساله فرهنگي كه بايد نهادينه شود، اين است كه همه بدانيم نوكر مردم هستيم و بايد به مردم خدمت كنيم و در واقع بايد نگاه انساني ،اعتقادي و آرماني را در سرلوحه كارها قرار دهيم. وقتي كه با اين نگاه به مسائل نگاه كنيم و خدمت كنيم بسياري از مشكلات حل ميشود و در واقع اين نگاه را داريم كه در خدمت ملت ايران هستيم، در خدمت انقلاب اسلامي هستيم و اين كار ارزشمند و مهمي است.
- نميگويم كه عيب و ايرادي نيست، هست، ولي انقلاب اسلامي يك گام بلند در راه رسيدن به آرمانهاي تاريخي بشر است و در ادامه حركت انبياء الهي است. اين انقلاب توسط بهترينهاي تاريخ بشر ايجاد شده و در تاريخ هيچ ملتي سرجمع بهتر از ملت ايران نيامده است و اين قابل بحث است. پس ما در يك مقطع بزرگ تاريخي و در بين بهترين مردم مسووليت داريم و بايد خدمتگذار مردم باشيم و چنين نگاهي داشته باشيم ، وقتي اين نگاه حاكم شد، تحول آسان ميشود.
- برخي از كارها را ميشود با 50 نفر نيز انجام داد، ولي ما بعضا ميبينيم كه اين كار را با 300 نفر انجام ميدهند. يا مثلا ميبينيم شركتي در مجموعه نفت در ايلام فعاليت ميكند، ولي دفتر مديرعامل آن در تهران است چرا؟ علت اين موضوع چيست؟ اگر خوب به اين مقوله توجه كنيم اين توهين به ملت است.
- متاسفانه در يك دوره مد شده بود كه همه بروند بالاي شهر به خصوص در مورد شركتها. اين تفكرات و نگاهها را بايد عوض كنيم و تغيير دهيم و باور دارم كه شدني است و خود شما ميتوانيد.
- ما بايد روندها را اصلاح كنيم مثلا از 108 هزار كارمند وزارت جهاد كشاورزي 100 هزار تاي آن در مزارع باشند. ما اكنون وزارتخانهاي داريم كه 1200 ساختمان در تهران دارد. اين ساختمانهاي اضافي را تجميع كنيم 80 درصد آن را صرف مردم و كارهاي عمراني بكنيد و 20 درصد آن را صرف كارمندان آن مجموعهها بكنيد.
- يكي از وزارتخانهها در تهران دو هزار و 500 كارمند داشته و تصميم گرفته كه 1800 تاي آنها از طريق دوركاري انجام وظيفه كنند و هر كس به آن وزارتخانه مراجعه ميكند، در همان طبقه همكف كارش را انجام ميدهد و در واقع در راستاي دوركاري قدم برداشته است.
- هر كار مثبتي كه ميخواهد انجام شود، مقاومتهايي در برابر آن صورت ميگيرد. وقتي مثلا بحث دوركاري مطرح شد، عدهاي گفتند ميخواهند كارمندان را اخراج كنند اين حرفهاي نادرستي است كه زده ميشود و به چه دليل برخيها در برابر يك كار ارزشمند ميايستند. همين دوركاري چقدر هزينه رفتوآمد را كم ميكند و تصويب كرديم كه هزينه رفتو آمد ، غذا و مهدكودك كودكان كساني كه از طريق دوركاري انجام وظيفه مي كنند، جزء درآمد آنها محسوب شود و به كارمند داده شود، ما معتقديم كارمند بايد خوب زندگي كند، نه در فقرولي با ابتكار عمل ميخواهيم هزينههاي اضافي را كم كنيم و به درآمد كارمندان اضافه كنيم. هزينههاي مصرفي را كم كنيم.
- هزينههاي مصرفي دولت با قيمت ثابت در اين چند سال كاهش پيدا كرده، ولي خدماتي كه انجام شده افزايش پيدا كرده است و اين نشان ميدهد كه هزينههاي مصرفي رابطه مستقيمي با ميزان خدمات ندارد. هزينههاي مصرفي را كم كنيم و آن را صرف كارمندان كنيم. مثلا در مورد همان ساختمانهاي اضافي كه گفتم اين ساختمانهاي اضافه را تجميع كنيم بفروشيم و 80 درصد آن را صرف كارهاي عمراني وبراي مردم كنيم. 20 درصد را صرف كارهاي اجرايي و مصرفي و خود كارمندان كنيم.
- من به آقای فرزونده گفته ام که هزینه های مصرفی دولت را کاهش دهد. از محل صرفه جویی این هزینه ها رقمی را به عنوان فوق العاده کار به کارمندان دولت اختصاص دهد.
- ما در طول اين چند سال افزايش خدمات را داشتهايم، و با توجه به ظرفيتهايي كه داريم سرعت حركت ما ميتواند چند برابر، مثلا پنج برابر شود.
- اگر به بخشی کاری ارجاع داده شد و کارکنان آن بخش از خود رفع تکلیف کردند این نشان دهنده آن است که در آن بخش بیماری وجود دارد.
- بسياري از رفتوآمدهايي كه در كشور و براي انجام كارهاي اداري انجام ميشود، را ميتوان كم كرد بعضي اوقات بيجهت مردم را در رفتوآمد به ادارات قرار ميدهيم .
- در حال حاضر دود مردم تهران را آزار می دهد و بایستی 60-70 درصد از کارمندان درخانه کارهایشان را انجام دهند تا هزینه ها کاهش و سلامتی آنها به مخاطره نیفتد.
- من غصه روستاها را ميخورم روستاها پايه آباداني و استقلال كشور هستند، يك ملت بدون توليد صنعتي ميتواند زندگي كند، ولي بدون محصولات كشاورزي نميتواند وقتي كه آنها(روستاييان) يك مشكل اداري پيدا ميكنند، چقدر خرج رفتوآمدشان ميشود و بعضا نيز ميبينيم كه جواب نميگيرند علت آن اين است كه اين ساختار براي خود تعريف شده، نه براي پاسخگويي.
- چند سال است حرف از پرداختها بر اساس حجم و كيفيت كار ميزنيم و بنده اين حرف را 40 الي 50 سال است كه ميشنوم، ولي كجاست؟ نميشود اين اتفاق بيفتد و از همين رو بايد پايه را درست كرد و اين اتفاق زماني ميافتد كه خودمان را خادم مردم بدانيم و عاشق مردم باشيم.
- روح حاكم بايد اين باشد كه آن فرد عاشق مردم باشد و با عشق خدمت كند و اگر چنين نگاهي حاكم نباشد، اولين خسارت ديده خود مامور دولت است.
- در دوره ای عده ای گفتند که باید خصوصی سازی صورت گیرداما بعد دیدیم که فردا آنها این قانون را برای خودنوشتند نه مردم به طوریکه کارها به دست خودشان بیفتد
- احمدينژاد با بيان اينكه چندين و چند سال است كه ما مي گوييم پرداختها بايد براساس حجم كار باشد، بايد براساس كيفيت كار باشد براي تحقق اين موضوع بايد در ابتدا پايه را درست كنيم روحيه درست شود و خود را خادم مردم بدانيم ، عاشق مردم باشيم .
- در دوره انقلاب همين مردم روزانه 5 الي 8 برابر كار ميكردند و عدهاي مسابقه معكوس دريافت حقوق گذاشته بودند، بنابراين بايد به دنبال آن روحيه باشيم نه اينكه دريافت را معكوس كنيم بلكه ما به دنبال دريافت بيشتر كارمندان با كار بيشتر هستيم
- ما گفتيم تهران زلزلهخيز است و مطالبي در اين ارتباط مطرح كرديم . برخي شروع كردند به تكذيب كردن وگفتند دولت مشكلات دارد و چون مشكل دارد اين حرفها را ميزند دولت چه مشكلي دارد دولت كه 24 ساعته كار ميكند. ما گفتيم تهران زلزلهخيز است و در اين راستا صحبت شد كه بخشي از كارمندان از تهران بيرون بروند تا بخشي از خدمات بيرون رود، ولي ديديم عدهاي شروع به مقاومت كردند شلوغكاري كردند و تبليغات منفي. چه كسي گفته است تهران نميشود خلوت شود همين مقاومتها. وقتي صحبت از تغييرات ميشود و قرار است اين امر صورت بگيرد، مقاومت نيز ايجاد ميشود.
- خدمات در 5 سال اخیر بیش از سالهای قبل از آن است. همچنین حجم خدماتی که طی 30 سال گذشته انجام شده چندین برابر دوره تاریخ این کشور است.
- آرزوي من اين است و مي شود اين كار را كرد كه در همين دولت دو سه تا برنامه تحول اداري را اجرا كنيم و شما انشاءالله در اين راستا حركت خواهيد كرد.
نظرات بينندگان: ۱ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار
۱۳۸۹-۱۱-۰۲ ۲۱:۲۸:۵۹
در پاسخ به اظهارات فوق ، باید گفت : چه کسی گفته تهران قابل تخلیه است ؟ وچرا؟ در رابطه باچنین مسئله ای بحث ها میباید انچنان بر پایه مستندات وشناختء گرایشهای اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی کشور باشد که بتوان از ان نتیجه ای مشخص وقابل دفاع گرفت . نتیجه ای که دست اخر راهنما وراهگشای کار باشد . با گروکشی و عنوان ادله هائی که مبتنی بر توجه به همه ابعادمسئله نباشد ، که واقعا" به هزار دلیل نیستند ! مشکل نه تنها حل ویا حداقل تعدیل نخواهد شد ، بلکه درهمه ابعاد برشدت ان افزوده خواهد شد . مسئله بسیار روشن ومشخص است : افزایش جمعیت درمنطقه کلان شهری تهران وگسترش روز افزون جمعیت ان ، انهم در شرایط کنونی عمدتا بعلت گرایش به تمرکز جمعیت وامکانات – انهم فعلا" در کلان شهرها ود راینده نزدیک « فقط » به تهران - میباشد . مسئله اینجاست که بدون تحقق توسعه در همه ابعاد این روند ادامه خواهد داشت . یعنی در وضع موجود کنونی با توجه به همه ویژگیهای ساختاری موجود این تمرکز «غیرقابل اجتناب است » یعنی باهیچ سیاستی وترفندی وحتی هیچ برنامه ای حتی امایش سرزمین نمیتوان مانع ان شد . یعنی نباید باان به « تقابل » برخواست . تقابل مذکور که بگونه ای دستوری در همه زمینه ها تاکنون اعمال شده ومیشود . راه بجائی نخواهد برد . ما میگوئیم این تقابل – که امروزه همچون قبل از انقلاب اهداف بسیاری از طرحها را تشکیل میدهد ، ازجمله اهداف طرح جامع تهران - جزتشدید تمرکزهیچ حاصل وهنری نخواهد داشت . بنابراین ، ضروی است که در کلیه
این سیاست گزاری ها تجدید نظر اساسی شود . بجای توسل به این اهداف دستو ری وسلبی در پی راه حل قابل دفاعی که حاصل اش حداقل تعدیل مشکلات است باشیم . در غیر این صورت این گوی واین میدا ن . صلاح مصلحت خویش خسروان دانند . جوانب مختلف این مسئله وادله مربوطه را در سایت « شهرسازی وتوسعه » مطرح نمودهیم . از نقد وراهنمائی متقابل سپاسگزار خواهیم بود . سایت شهرسازی وتوسعه (2056)