جدول نتايج راي اعتماد نمايندگان مجلس به هر وزیر پيشنهادي دولت يازدهم
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جز وزیر وزارتخانه های پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان به 15 اعضای دیگر کابینه پیشنهادی دولت یازدهم رای اعتماد دادند
نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جز وزیر وزارتخانه های پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان به 15 اعضای دیگر کابینه پیشنهادی دولت یازدهم رای اعتماد دادند. به گزارش خبرگزاري ها، روند بررسی صلاحیت 18 وزیر پیشنهادی دولت یازدهم از دوشنبه( 21 مرداد ماه) در صحن علنی مجلس شورای اسلامی آغاز شده بود که عصر امروز (پنج شنبه) با دفاع پایانی رییس جمهور پایان یافت و نمایندگان وارد مرحله رای دادن به اعضای کابینه پیشنهادی شدند.
پس از شمارش آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از مجموع 284 نماینده حاضر در صحن مشخص شد که به جز وزیر وزارتخانه های پیشنهادی آموزش و پرورش، علوم و ورزش و جوانان، 15 عضو دیگر کابینه پیشنهادی دکتر حسن روحانی رییس جمهور رای لازم را برای تصدی گری وزارتخانه های مربوطه کسب کرده اند.
حسن روحانی رییس جمهور در مراسم روز تحلیف خود در روز یکشنبه 13 مرداد ماه وزیران پیشنهادی خود را به نمایندگان معرفی کرده بود.
در روز نخست بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی 148 نماینده به عنوان موافق و 18 نماینده به عنوان مخالف برای صحبت در خصوص كلیات برنامه های روحانی و وزیران پیشنهادی او نام نویسی كرده بودند.
نحوه بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی به این نحو بود که پس از سخنان 5 نماینده موافق و 5 نماینده مخالف درباره کلیت کابینه پیشنهادی و دو نماینده موافق و مخالف برای هر وزیر پیشنهادی به غیر از وزیران دفاع و کشور که مخالفی نداشتند، رییس جمهور در پایان بررسی صلاحیت ها به دفاع از کابینه پیشنهادی خود پرداخت و رای گیری پس از آن درباره اعضای کابینه به صورت جداگانه برگزار شد.
بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی کابینه یازدهم بر اساس حروف الفبا انجام شد. درمیان 18 وزیر پیشنهادی رییس جمهور تنها برای دو وزیر دفاع و کشور مخالفی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی سخن نگفت و برای 16 وزیر دیگر نمایندگان مخالف و موافق به بیان نظرات خود پرداختند.
از میان وزیران پیشنهادی دولت تدبیر و امید بیژن نامدار زنگنه، محمد رضا نعمت زاده، محمد علی نجفی، محمود حجتی، عباس آخوندی و مصطفی پورمحمدی سابقه حضور در كابینه دولت و اخذ آرای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی را در كارنامه خود داشتند.
که از این میان تنها محمدعلی نجفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش تنها با دو رای کمتر موافق به کسب رای اعتمام مجلس نهم برای دولت یازدهم نشد.
نامدار زنگنه وزیر نفت تا كنون شش بار رای اعتماد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی را اخذ كرده است. نعمت زاده و نجفی وزیران پیشنهادی صنعت معدن و تجارت و آموزش و پرورش نیز تا كنون چهار بار به عنوان وزیر پیشنهادی دولت به مجلس رفته واعتماد نمایندگان را كسب كرده بودند.
حجتی وزیر پیشنهادی جهاد كشاورزی نیز یك بار به عنوان وزیر جهاد سازندگی و یك بار به عنوان وزیر راه و ترابری در كابینه دولت هفتم و همچنین یك بار به عنوان وزیر جهاد كشاورزی در دولت هشتم از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته بود.
آخوندی در دولت ششم و پور محمدی در دولت نهم به ترتیب به عنوان وزیر مسكن و وزیر كشور از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفته بودند.
پس از مشخص شدن وزیران، اولین جلسه هیات دولت یازدهم، هفته آینده در نهاد ریاست جمهوری برگزار خواهد شد.
وزیران وزارتخانه هایی هم که رای اعتماد نگرفتند از سوی رییس جمهور تا معرفی وزیر جدید به صورت سرپرست اداره خواهند شد.
نتایج اعلام شمارش آرای کابینه پیشنهادی دولت یازدهم به شرح جدول ذیل است:
علی طیب نیا گزینه پیشنهادی وزارت اقتصاد با کسب 274 رای موافق، بیشترین رای را در بین وزرای تاریخ جمهوری اسلامی ایران کسب کرد.
حمید چیت چیان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو با کسب 272 رای و حسین دهقان گزینه پینهادی وزارت دفاع نیز با کسب 269 رای موافق، بعد از طیب نیا بیشترین آرای موافق را کسب کردند.
نظرات بينندگان: ۱ نظر انتشار يافته ۰ نظر در صف انتشار ۰ نظر غيرقايل انتشار
محسن عبدالهی
۱۳۹۲-۰۵-۲۵ ۱۲:۵۹:۰۰
هم اکنون وزارتخانه آموزش و پرورش به معرفی یک وزیر پیشنهادی جدید نیاز دارد. وزیر آینده باید در ابتدا فردی اخلاقمدار باشد و در ثانی تخصص اصلی وی آموزش و پرورش باشد. او باید کسی باشد که رشته تحصیلی و کارش علوم تربیتی باشد و به خوبی با مسائل و مشکلات تربیتی آشنا باشد. چنین شخصی که علم و عملش «تعلیم و تربیت» است همیشه درگیر مسائل تربیتی بوده و به آن میاندیشیده است. چنین کسی است که به خوبی آموزش و پرورش کشور را سامان خواهد داد نه کسی که هر چند مدیر و مدبر است ولی تخصصش اصلیاش چیز دیگری است. متأسفانه آموزش و پرورش از جاهایی به حساب میآید که در آن تخصص ملاک نیست! و افرادی غیر متخصص که هر چند اهل علم و فرهنگ هستند و سابقه معلمی دارند به وزارت گماشته میشوند. در حالی که آموزش و پرورش خود یک علم است که در دانشگاهها با عنوان علوم تربیتی از آن یاد میشود. (13866)