ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
جرم نوشتن پارک مساوی با پنچری
نگران این 60 درصد باشیم
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
سازمان جهانی بهداشت یکی از پرطرفدارترین افزودنی‌های خوراک ...
گران قیمت‌ترین بازیکنان فوتبال جهان معرفی شدند
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
ساعات جدید کاری بانکها، ادارات و حمل و نقل عمومی
20 May 2025, سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۴ , ۲۲ ذو القعدة ۱۴۴۶
پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس خبرنامه RSS
 
صفحه اصلی سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري گزارش تصويری
 
داخلی     آرشيو گفتگو     كتاب و ادبيات
کد مطلب : 4348
۲
توصيه مطلب 
شرط رمان‌نویسی، نگاه حرفه‌ای به نوشتن است
مشكل ما از آنجا است كه از ابتدا فرهنگ رمان نوشتن نداشتيم اما‌ حاصل نگاه و رفتار حرفه‌اي نويسنده قطعا يک رمان پرطرفدار خواهد بود و خود به خود تلاش نويسنده نتيجه مي‌دهد
تاريخ انتشار: جمعه ۲۶ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۲۳:۴۴
شرط رمان‌نویسی، نگاه حرفه‌ای به نوشتن است
يوسف عليخاني،‌ با بيان اين‌كه نسل داستان‌نويس معاصر ايران آثار شاخص و ماندگاري را در حوزه داستان كوتاه خلق كرده‌اند، شرط رمان‌نويسي را لزوم نگاه حرفه‌اي به اين عرصه دانست و گفت: نويسنده‌اي كه به طور حرفه‌اي نوشتن را آغاز مي‌كند، حاصل كارش شاخص خواهد بود.

به گزارش ايبنا، عليخاني در ابتدا درباره نسل جديد داستان كوتاه‌نويسي در ايران گفت: اگر بخواهيم منصف باشيم،‌ در ادبيات داستاني معاصر ايران در حوزه داستان كوتاه خيلي خوب عمل كرده‌ايم و قدرتمند بوده‌ايم.

وي افزود: مثلا ما آثار بسيار قوي را در ميان آثار نويسندگاني چون صادق چوبک، بهرام حيدري، غلامحسين ساعدي و در جديدترها اميرحسن چهلتن، محمدمحمد علي،‌ ابوتراب خسروي و در ميان نسل سوم و جوانان حسن محمودي، مرتضي كربلايي‌لو و امیر حسین خورشيدفر می‌بینیم.

نويسنده منتخب جايزه ادبي جلال آل‌احمد در ادامه درباره وضعيت رمان‌نويسي توضيح داد: مشكل ما از آنجا است كه از ابتدا فرهنگ رمان نوشتن نداشتيم اما‌ حاصل نگاه و رفتار حرفه‌اي نويسنده قطعا يک رمان پرطرفدار خواهد بود و خود به خود تلاش نويسنده نتيجه مي‌دهد. به عنوان مثال در يكي، ‌دو سال كه گذشت، نويسنده‌اي مانند فريبا كلهر، ‌فقط در خانه نشسته و مي‌نويسد و توانسته در طول يک سال سه رمان با سه ناشر منتشر كند كه هر سه كتاب او نيز با استقبال مواجه شد.

عليخاني در ادامه افزود: نويسنده وقتي حرفه‌اي مي‌نويسد، به سوي رمان كشيده مي‌شود، ولي داستان كوتاه نوعي تفنن است. من به عنوان نويسنده‌اي كه داستان كوتاه مي‌نويسم، فكر مي‌كردم اين بهترين شيوه براي نوشتن است؛ ‌ولي وقتي به طور حرفه‌اي با مخاطب مواجه شدم،‌ ‌ فهميدم كه مخاطب حرفه‌ای هم سراغ داستان كوتاه نمي‌رود و حاضر است يک رمان 400 صفحه‌اي بخواند، ولي داستان كوتاه نخواند.
Share/Save/Bookmark
تعداد ازدواج مهم است یا دوام آن؟!
تسهیلات اعطایی با قیمت مسکن هیچ تناسبی ندارد!
روش‌های برخورد با کشف حجاب عوض می‌شود
ساعت کاری بانک‌های دولتی از 16 شهریور ماه
درس عبرتی که از روابط آنکارا - مسکو باید گرفت
۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند!
تغییر در حوزه‌ کتاب خیلی هم واقعیت ندارد
جهان ادبیات یکی از نابغه‌هایش را از دست داد
ترجمه منطق الطیر عطار در فرانسه، 21 هزار نسخه فروش رفته است
سرانه‌ی پایین مطالعه و خلاء مدیریت فرهنگی
تنهایی مترجم صدسال تنهایی
اداره کتاب مسوولیت‌های متعددی جز ممیزی دارد
 
صفحه اصلی پيوندها ارسال خبر ارتباط با ما جستجوی پيشرفته آرشيو نسخه تلکس نسخه موبايل RSS
سياسی اجتماعی اقتصادی فرهنگي دانش و فناوري

تمام حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سايت با ذکر منبع بلامانع است.

Copyright©2009- Titronline.ir, All Rights Reserved. info@Titronline.ir

توليد شده توسط نرم افزار جامع ”استوديو خبر“