پيشنهاد كاهش دوره ليسانس بايد به صورت جدي بررسي شود
ميتوان واحدهاي غيرضروري را در برخي از رشتهها حذف كرد اكنون بسياري از موارد در نظام آموزشي كشور غيركاربردي است و در اين شرايط بايد تمام نواقص موجود را مورد توجه قرار داد.
تاريخ انتشار: دوشنبه ۶ دی ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۲۹
به گزارش تيترآنلاين، امير طاهرخاني عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفتوگو با فارس، با بيان اينكه كاهش دوره تحصيل در مقطع ليسانس ميتواند تاثيرات منفي بر كيفيت نظام آموزشي داشته باشد، اظهار داشت: كاهش 2 ساله دوران تحصيل در مقطع ليسانس در كيفيت آموزش تاثير دارد، مگر اينكه تعداد واحدها را در طول هر ترم افزايش دهيم تا تمام واحدهاي تعريف شده براي هر رشته در طول 2 سال به دانشجو ارائه شود.
وي افزود: اگر بخواهيم در همين شرايط و يا با كاهش تعداد واحدهاي درسي، پيشنهاد كاهش 2 ساله دوره تحصيلي مقطع ليسانس را عملياتي كنيم، اجراي اين پيشنهاد تاثيرات منفي روي بنيه علمي دانشجويان و كيفيت آموزشي كشور خواهد داشت.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه جزئيات اين گونه پيشنهادات بايد به صورت جدي بررسي شود، گفت: بايد به طور دقيق بررسي شود كه آيا امكان ارائه كل واحدهاي درسي تعريف شده براي هر رشته در طول 2 سال وجود دارد يا خير.
طاهرخاني با بيان اينكه به نظر بنده اجراي اين پيشنهاد امكانپذير نيست، خاطرنشان كرد: در صورت اجراي اين پيشنهاد فشار زيادي به دانشجويان وارد ميشود و به همين دليل بعيد به نظر ميرسد اين پيشنهاد امكان اجرايي شدن داشته باشد.
وي اظهار داشت: در اين شرايط ميتوان با حذف برخي از واحدها و يا تجميع برخي از آنها، طول دوره ليسانس را از 4 سال به 3 سال كاهش داد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه تاكنون بحثي در خصوص دوره 2 ساله ليسانس در كشور مطرح نبوده است، اضافه كرد: تجربيات موجود در جهان كه مجري دورههاي 3 ساله يا 5 ساله ليسانس بودهاند، بايد مورد بررسي جدي قرار گيرند تا يك الگوي مناسب در اين زمينه تدوين شود.
طاهرخاني در همين زمينه اظهار داشت: بايد شرايطي فراهم شود كه يك دانشجو در يك رشته خاص تمام واحدهاي تعريف شده را بگذارند و بنيه علمياش قوي شود تا كيفيت آموزشي كشور افزايش يابد.
وي با بيان اينكه بايد برنامهاي براي از بين بردن اوقات زايد دانشجويان داشته باشيم، گفت: مثلا ميتوان واحدهاي غيرضروري را در برخي از رشتهها حذف كرد اما كاهش 2 ساله دوره تحصيل به نظر غيرمنطقي ميرسد و ممكن است كيفيت آموزشي كشور را خدشهدار كند.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس در پايان يادآور شد: بايد با برنامهريزي مناسب به سمت كيفيسازي نظام آموزشي كشور حركت كنيم و در خصوص هر پيشنهادي مبني بر كاهش دوران تحصيل نيز بايد جزئيات بيشتري مورد بررسي قرار گيرد.
ضياءالله اعزازي ملكي عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه هر پيشنهادي در خصوص نظام آموزشي كشور بايد با نگاه به اثرات آن در تربيت نيروي انساني مورد بررسي قرار گيرد، اظهار داشت: پيشنهاد كاهش 2 ساله دوران تحصيل در مقطع كارشناسي در دانشگاههاي كشور
” اكنون بسياري از موارد در نظام آموزشي كشور غيركاربردي است و در اين شرايط بايد تمام نواقص موجود را مورد توجه قرار داد. “
اگر به نفع تربيت نيروي انساني باشد، ميتواند مورد بررسي قرار گيرد.
وي با بيان اينكه مطالب مطرح شده در خصوص استفاده غير مفيد از 4 ساله دوره ليسانس در برخي از رشتههاي تحصيلي درست است، افزود: نكته قابل توجه اين است كه اين مسئله تنها به زياد بودن اوقات فراغت و زمان در اختيار دانشجويان مربوط نميشود.
اعزازي ملكي با بيان اينكه دوره 4 ساله ليسانس بايد به طور كامل به پژوهش و آموزش اختصاص يابد، خاطرنشان كرد: اگر دانشجويان بخواهند تمام وقت خود را به اين امور اختصاص دهند، ممكن است 4 سال نيز براي آنها كم باشد.
وي با بيان اينكه در بعضي از موارد شاهد هستيم كه دانشجويان چند ماه بعد از فارغالتحصيلي آموزشهاي دوران دانشگاه را از ياد ميبرند، تصريح كرد: اكنون بسياري از موارد در نظام آموزشي كشور غيركاربردي است و در اين شرايط بايد تمام نواقص موجود را مورد توجه قرار داد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه پيشنهاد كاهش سالهاي تحصيل در دوره ليسانس قابل بررسي است، اظهار داشت: در اين خصوص نياز به يك تحول اساسي در نظام آموزشي كشور احساس ميشود كه بسياري از ملزومات آن در نقش جامع علمي كشور در نظر گرفته شده است و اميدواريم كه اين نقش هر چه زودتر تصويب و اجرايي شود.
اعزازي ملكي در پايان يادآور شد: تاكنون بحث و پيشنهادي در خصوص كاهش 2 ساله دوره ليسانس در كميسيون آموزش مجلس مطرح نشده است.
فرهاد بشيري عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي نيز با بيان اينكه كاهش 2 ساله دوره تحصيلي ليسانس را مطلوب نميدانم، اظهار داشت: به نظر بنده 2 سال براي تحصيل در مقطع كارشناسي بسيار كم است و در اين مدت، فرصت مناسب براي تحصيل وجود نخواهد داشت.
وي با بيان اينكه پيش از اين مباحثي در خصوص كاهش يكساله دوره كارشناسي مطرح بود، افزود: اگر براي كاهش 2 ساله دوره كارشناسي دانشگاهها تنها به زياد بودن اوقات فراغت دانشجويان استناد ميشود، بايد در اين خصوص برنامهريزي مناسبي انجام داد.
عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس با بيان اينكه اوقات فراغت دانشجويان بايد به طور مناسب مديريت و برنامهريزي شود، گفت: كاهش دوره ليسانس در اين شرايط مقدور نيست چون زمان كافي براي كسب علم و انجام تحقيق و پژوهش از بين ميرود.
بشيري با تاكيد بر لزوم كارشناسي جدي و دقيق اين گونه پيشنهادات خاطرنشان كرد: در اين زمينه ميتوان از تجربيات مختلف موجود در دنيا استفاده كرد كه البته بايد آنها را بوميسازي كنيم.
وي با بيان اينكه براي انجام هر اقدامي در اين زمينه بايد نيازهاي منطقهاي و ملي مورد بررسي قرار گيرد، تصريح كرد: انجام هر اقدامي در اين زمينه نياز به كارشناسي جدي دارد و تاكنون نيز بحثي براي كاهش 2 ساله دوره ليسانس در مجلس مطرح نشده است.
بر اساس اين گزارش، محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاهها پيش از اين با اشاره به طولاني بودن دوره تحصيل و زياد بودن اوقات فراغت در نظام آموزشي كشور گفته بود كه "بايد در برخي رشتهها به جاي 4 سال، مدت 2 سال را براي گذراندن واحدهاي درسي مقطع ليسانس در نظر گرفت. "