تيترآنلاين - از آزاد‌سازي‌ قيمت‏‌ها‏ تا بازار مكاره وعده‌ها‏ - نسخه قابل چاپ

از آزاد‌سازي‌ قيمت‏‌ها‏ تا بازار مكاره وعده‌ها‏

6 بهمن 1388 ساعت 13:29

اكنون كه وقت اجراست همه نگران آينده هستند و شتاب‌زدگي در اجرا و يا اجراي ناقص قانون مي‌تواند تيغ جراحي را به چاقوي قصابي بدل سازد.


دولت در آزمون اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها چگونه اقدام خواهد كرد و مجلس در مقام ناظر بر اجراي اين قانون چه سازوكاري را در پيش خواهد گرفت؟
به گزارش همشهري، بي‌گمان اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها‏ به منزله جراحي بزرگ اقتصاد ايران در طول تاريخ اقتصادي كشور، نيازمند تعريف الزامات اجرايي و نظارتي شفاف و مدون است؛چه اكنون كه وقت اجراست همه نگران آينده هستند و شتاب‌زدگي در اجرا و يا اجراي ناقص قانون مي‌تواند تيغ جراحي را به چاقوي قصابي بدل سازد. به‌نظر مي‌رسد خطاي بزرگ دولت اين است كه پيش از آن‌كه الزامات اجرايي شدن قانون را شفاف تبيين و تدوين و اعلام كند تا بتواند مشاركت همه شهروندان را با خود همراه سازد، اعطاي يارانه نقدي را در اولويت كاري خويش قرار داده است، بي‌آنكه تدبير شود اجراي قانون نيازمند نقشه راه است. اما شتاب‌زدگي و شيفتگي رسانه‌اي برخي مسئولان رده پايين دولتي كه در قانون هدفمند كردن يارانه‌ها‏ نقشي براي آنها تعريف نشده است، مي‌تواند مشكل‌آفرين شود.

رويكرد شعار گونه و دور از واقع‌گرايي درخصوص پيامدهاي مثبت و منفي اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها در كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت باعث شده تا مردم در جست‌وجو براي آگاهي يافتن از واقعيت‏‌ها‏ي تلخ و شيرين آزادسازي قيمت‏‌ها‏ در 5سال آينده براساس گفته‌ها‏ و شنيده‌ها‏ به گمانه‌زني وضعيت آينده خويش روي آورند و اين مسئله را بايد زنگ خطري براي آينده قلمداد كرد.

جراحي اقتصادي و گنگ‏‌ها‏ي خواب ديده

تصور كنيد بيماري چون اقتصاد ايران به جراحي سنگين نياز دارد كه تشخيص بر اين قرار گرفته است كه اين جراحي در 5سال و به‌تدريج صورت گيرد تا تيم جراحي بتواند با بازبيني آثار جراحي و علائم، وضعيت حياتي بيمار را كنترل و بهبود ببخشد.

در اين ميان و در شرايطي كه هنوز بيمار به بيمارستان مراجعه نكرده است، برخي مقامات چون گنگ‏‌ها‏ي خواب ديده اقدام به انتشار اخبار و اطلاعاتي مي‌كنند كه به‌نظر مي‌رسد از اتاق عمل جراحي اين خبرها بيرون مي‌‏آيد، حال آن‌كه هنوز اقدام خاصي صورت نگرفته است و تداوم اين رويكرد بر دامنه نگراني‏‌ها‏ مي‌افزايد و به جاي اينكه سخنگوي تيم جراحي پاسخگو باشد، برخي از پرستاران از آنجا كه خود را جراح حاذق تصور كرده‌اند، لحظه به لحظه خبر مي‌‏آورند.

آغاز بحث هدفمند كردن يارانه‌ها‏ در اجرا با انتشار اخباري چون ميزان يارانه نقدي و گروه‌ها‏ي هدف دست‌كم دو پيام روشن دارد ؛ پيام نخست اينكه برخي دستگاه‌ها‏ي دولتي و مقام‌هاي دست چندم كه مسئوليت مستقيم ندارند خواسته يا ناخواسته اين مسئله را مهم ديده‌اند، بي‌آنكه تدبير كنند قانون چه مي‌‏گويد و پيام دوم اينكه دولت مصمم است تا اولويت اجرا را به پرداخت نقدي يارانه‌ها‏ و تحت پوشش قراردادن گروه‌ها‏ي هدف قرار دهد. كه درصورت درست بودن فرض دوم بايد عميق‌تر نگران بود. چرا؟

فهم قانون، مهم‌تر از اجراي شتابزده

يكي از چالش‏‌ها‏ي اجراي قانون در تاريخ ايران به فهم ناقص قوانين و مقررات و اجراي آن براساس برداشت‏‌ها‏ي سطحي، منافع سازماني و رويكردهاي بخشي نگرانه بر مي‌‏گردد و اين چالش بنيادين در اجراي مهم‌ترين قانون تاريخ اقتصاد ايران مي‌‏تواند جامعه را به التهاب ناخواسته سوق دهد و حتي دشواري‏‌ها‏ي سياسي، اجتماعي و امنيتي را به ارمغان آورد و هزينه‌ها‏ي اعمال حاكميت را به‌طور ناخواسته افزايش دهد. قانون هدفمند كردن يارانه‌ها‏ در واقع در 3محور قابل فهم است: نخست چگونگي آزادسازي يارانه‌ها‏، دوم چگونگي باز توزيع منابع ناشي از يارانه‌ها‏ و سوم ساز و‌كارها و الزامات اجرايي قبل، حين و بعد از اجرا.

از اين‌رو منطق حكم مي‌كند، افكار عمومي پيش از آنكه به سمت نحوه باز‌توزيع درآمدهاي ناشي از آزاد‌سازي‌ يارانه‌ها‏ براساس پيش فرض‏‌ها‏ي خوش بينانه سوق داده شود، ضروري است تا الزامات قبل و حين اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها تبيين، تكاليف همه دستگاه‌ها‏ي اجرايي مشخص و روند اجرا براي مردم تشريح شود تا از تصورات و تصوير‌سازي‌‏‌ها‏ي مبهم و كلي نزد افكار عمومي جلوگيري شود يا ازشدت و غلظت آن كاسته شود.

خطر بزرگي كه اجراي مبهم و ناقص قانون هدفمند كردن يارانه‌ها‏ به همراه دارد اين است كه در گام نخست به‌دليل اظهارنظرهاي كارشناسي نشده و اقدام‏‌ها‏ي رسانه‌اي مبتني بر شيفتگي و تبليغ محض، نوعي تورم انتظاري در جامعه نهادينه خواهد شد و پر واضح است كه تورم انتظاري را نمي‌‏توان با ابزارها و سياست‌ها‏ي پولي و مالي سركوب كرد و اين نوع تورم تهديد كننده‌تر از ديگر انواع تورم است و مي‌‏تواند اثر خنثي‌سازي‌ يا سياست‌ها‏ي جبراني براي كنترل و مديريت جهش حتمي قيمت‏‌ها‏ با آزادسازي يارانه‌ها‏ را خنثي سازد.

از آزاد‌سازي‌ قيمت‏‌ها‏ تا بازار مكاره وعده‌ها‏

اجرايي شدن قانون هدفمند كردن يارانه‌ها‏ چه فرايندي را بايد بگذراند؟ پاسخ به اين پرسش در سطوح سه‌گانه شيب آزادسازي قيمت‏‌ها‏ي يارانه‌اي، بازتوزيع منابع ناشي از آزادشدن يارانه‌ها‏ و الزامات اجرايي قانون قابل ارزيابي است.

از اين‌رو در سطح نخست دولت تكليف دارد تا قيمت حامل‏‌ها‏ي انرژي در سه سطح قيمت فروش فراورده‌ها‏ي نفتي شامل بنزين، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفيد و گاز مايع و ساير مشتقات نفت، (سطح اول)، قيمت فروش داخلي گاز طبيعي (سطح دوم) و قيمت فروش داخلي برق(سطح سوم) را به‌تدريج و در مدت 5سال در ميزان‏‌ها‏ي تعيين شده آزاد كند. البته آزادسازي قيمت حامل‏‌ها‏ي انرژي مشروط به رعايت موارد معين شده در قانون است و در نهايت دولت تنها حق دارد قيمت‏‌ها‏ي سال پايه اجراي اين قانون را به‌گونه‌اي تعيين كند كه براي مدت يك‌سال حداقل مبلغ 100هزار ميليارد ريال و حداكثر مبلغ 200 هزار ميليارد ريال درآمد به‌دست‌آيد.

‏از سوي ديگر براي آثار نوسان قيمت‏‌ها‏ي جهاني بر اقتصاد ملي قيمت اين حامل‏‌ها‏ به ميزان 25درصد، اين تكليف بر دوش دولت قرارداده شده تا يارانه حامل‏‌ها‏ي انرژي را در نوسان قيمت 25درصد جهاني پرداخت كند و اگر نوسان از 25درصد بيشتر شد، نسبت به بازنگري در قيمت‏‌ها‏ اقدام كند. افزون بر اين آزادسازي ميانگين قيمت آب براي مصارف مختلف با الزام تعيين قيمت ترجيحي و پلكاني و هدفمند كردن يارانه گندم، برنج، روغن، شير، شكر، خدمات پستي، خدمات هواپيمايي و خدمات ريلي (مسافري) هم در قانون آمده است. اما اصلي‌ترين پرسش‌ها، اينهاست:

1- آيا دولت مصمم است تا آزادسازي تدريجي قيمت حامل‏‌ها‏ي انرژي و ديگر كالاها و خدمات مورد نظر قانون را موازي با همديگر آغاز كند يا اينكه اولويت‌گذاري خاصي صورت مي‌‏گيرد و هدفمند كردن يارانه برخي كالاها و خدمات در اولويت قرار مي‌‏گيرند؟

2- ساز و كار محاسبه قيمت فراورده‌ها‏ي نفت و گاز براساس قيمت‏‌ها‏ي منطقه‌اي (فوب خليج‌فارس) توسط دستگاه‌ها‏ي اجرايي تا چه اندازه قابل اطمينان است و آيا مجلس سازوكار نظارتي خاص و شفافي براي دستيابي به قيمت‏‌ها‏ي واقعي منطقه‌اي پيش‌بيني كرده است يا خير؟

3- هزينه تمام شده كالاها و خدمات و حامل‏‌ها‏ي مورد هدف قانون نظير قيمت آب و برق، چگونه قابل محاسبه است و آيا تصوير و آمار دقيق و كارشناسي شده از قيمت تمام شده كالاها و خدمات يادشده موجود است؟

4- هدفمند كردن يارانه برخي اقلام كالايي و خدماتي نظير گندم، برنج، روغن، شير، شكر، خدمات پستي، خدمات هواپيمايي و خدمات ريلي (مسافري) در چه مدت زماني و براساس چه برنامه‌اي اجرايي خواهد شد و آيا دولت اين اجازه را دارد تا قيمت اين كالاها و خدمات ياد شده را در كمتر از 5سال آزاد كند يا به سياست سهميه‌بندي براي اختصاص يارانه‌اي اين اقلام و خدمات به گروه‌ها‏ي هدف ،روي خواهد آورد؟

5- درصورتي كه نوسان قيمت حامل‏‌ها‏ي انرژي در سطح منطقه‌اي (فوب خليج‌فارس) كمتر از 25 درصد باشد، دولت يارانه‌ها‏ي پيش‌بيني شده در قانون براي مديريت آثار نوسان قيمت‏‌ها‏ را چگونه به جامعه پرداخت مي‌كند و مهم‌تر اينكه اگر نوسان قيمت‏‌ها‏ي منطقه‌اي حامل‏‌ها‏ي انرژي و به‌طور مشخص قيمت فراورده‌ها‏ي نفت و گاز بر مبناي فوب خليج‌فارس بيش از 25 درصد باشد و دولت بخواهد براي مديريت آثار آن بر اقتصاد ملي نسبت به بازنگري قيمت فراورده‌ها‏ي يادشده در بازار داخلي اقدام كند، آنگاه چه اتفاقي در سطح قيمت‏‌ها‏ رخ خواهد داد؟

به عبارت روشن‌تر چنانچه قيمت نفت در بازارهاي جهاني بيش از 100 دلار شود و به‌دنبال آن قيمت فراورده‌ها‏ي نفتي افزايشي بيش از 25درصد داشته باشد، در آن زمان دولت تا چه ميزان حق دارد نوسان قيمتي را اعمال كند؟

6- هم افزايي قيمت‏‌ها‏ ناشي از آزادسازي قيمت‏‌ها‏ چگونه قابل محاسبه است؟ به‌طور مثال قيمت تمام شده برخي كالا‏‌ها‏ و خدمات ناظر بر محاسبه قيمت تمام شده فراورده‌ها‏ي سوختي است و طبيعي است انتظار اين است كه دولت بتواند تصويري شفاف از قيمت تمام شده اقلام و خدمات يارانه‌اي ارائه كند و در گام بعد با آزاد‌سازي‌ قيمت حامل‏‌ها‏ي انرژي اثر تورمي يا افزايش قيمت آن را روي ديگر كالاها و خدمات يارانه‌ها‏ي محاسبه كند تا از افزايش خودساخته قيمت‏‌ها‏ براساس ارزيابي‏‌ها‏ي بخش گرايانه دستگاه‌ها‏ي اجرايي جلوگيري شود.
البته بايد ديد درصورت نوسان قيمت‏‌ها‏ي منطقه‌اي فراورده‌ها‏ي نفتي كمتر و بيشتر از 25 درصد چه افزايش قيمتي در قيمت تمام شده ساير كالاها و خدمات يارانه‌اي و غيريارانه‌اي رخ خواهد داد و آيا سياست‌ها‏ي جبراني دولت و الزامات حاكم بر آن مي‌‏تواند از فشارهاي قيمتي بر اقتصاد خانوارها و بخش‌ها‏ي توليد بكاهد يا خير؟

داوري رئيس‌جمهوري مبني بر اينكه « با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ تا 3 سال آينده هيچ فقيري در ايران نخواهيم داشت» مستلزم جراحي غده سرطاني يارانه‌ها‏ در اقتصاد به دست جراحان حاذق در بيمارستان كاملا مجهز و براساس همفكري و همكاري گروه پزشكي متخصص و باتجربه و مهم‌تر در گرو همراهي و مشاركت مردم است و تيغ جراحي را نبايد به فرض اينكه نيت خير است در شكم اقتصاد ايران فرو برد.

از اين‌رو بايد انديشه كرد در داوري رئيس مجلس شوراي اسلامي كه مي‌‏گويد: «درصورت اجراي دقيق موجب رونق و بهره‌وري در كشور مي‌شود و اگر در اجراي آن بي‌دقتي شود باعث فقر، قاچاق و تورم‌ خواهد شد.» مهم اين است كه تيغ جراحي را چون چاقوي قصابي فرض نكنيم و... .


کد مطلب: 49

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdci2.a5tt1a3ccb.html?49

تيترآنلاين
  http://titronline.ir