با تغذیه مناسب خود را در برابر آلودگی هوا ایمن کنید

22 آبان 1392 ساعت 18:56

مصرف روزانه یک عدد سیب به دلیل اینکه سرشار از پکتین است در هنگام آلودگی هوا بسیار توصیه می‌شود


با توجه به اینکه افراد بسیاری در شرایط آلودگی هوا مجبور هستند خارج از منزل فعالیت داشته باشند برای کم شدن اثرات این آلودگی‌ها راهکارهای تغذیه‌ای توسط متخصصین تغذیه پیشنهاد شده است که در این گزارش به مهمترین آن اشاره می کنیم. 

به گزارش سینانیوز، با آلودگی‌های هوا سموم مختلفی وارد بدن انسان شده که باعث ضعف سیستم ایمنی می‌شود. در واقع میزان اکسیدان‌های بدن در هنگام آلودگی افزایش می‌یابد که این موضوع بدن را مستعد انواع بیماری‌ها از جمله سرطان می‌کند به همین دلیل متخصصین تغذیه برای دفع این آلودگی‌ها راهکارهای تغذیه‌ای را پیشنهاد داده‌اند که با رعایت آن کمترین آسیب به بدن وارد می‌شود.

مصرف سبزی و میوه از مهم‌ترین موادی است که باید در طول روز مصرف شود. در واقع آنتی‌اکسیدان‌های موجود در میوه و سبزیجات نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها دارد.

مصرف میوه‌های رنگی از جمله گوجه فرنگی، خرمالو، انگور و هویج به دلیل منابع سرشار از ویتامینA دارای آنتی اکسیدان بسیار قوی هستند که سموم بدن را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.

مصرف روزانه یک عدد سیب به دلیل اینکه سرشار از پکتین است در هنگام آلودگی هوا بسیار توصیه می‌شود. پکتین مانع از نفوذ سرب به سلول‌های بدن می‌شوند. پرتقال، نارنگی، لیمو و گریپ فروت نیز حاوی پکتین هستند.

دریافت آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین C از دیگر نکاتی است که متخصصان تغذیه بر آن تاکید بسیاری دارند این ویتامین بدن را در برابر مولکول مضری به نام رادیکالهای آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد زمانی تشکیل می‌شوند که هوای آلوده وارد ریه‌ها شود و این مولکول‌های مضر نقش به سزایی در بروز بیماری‌های قلبی، سرطان و امراض تنفسی دارند.

کدو حلوایی، شلغم، گوجه فرنگی، اسفناج، آناناس، فلفل دلمه‌ای و مرکبات حاوی ویتامین c هستند.

مصرف روزانه شیر و مواد لبنی نیز در هنگام آلودگی هوا برای تقویت سیستم ایمنی مفید است. شیر به دلیل دارا بودن فسفر، منیزم و کلسیم، سموم از جمله سرب را خنثی می‌کند.

مصرف ماهی‌های روغنی که سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند می‌تواند در کاهش تنگی نفس و اثرات زیان‌بار ترکیبات التهاب آور مفید باشد. همچنین مصرف غذاهای سرخ کردنی باید در ایام آلودگی هوا کاهش یابد چرا که مواد حاوی اکسیدان، بیشتر درغذاهای سرخ شده وجود دارد.


کد مطلب: 6253

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdch.mn-t23nixftd2.html?6253

تيترآنلاين
  http://titronline.ir