تيترآنلاين - همراه با زندگي خالق موسيقي نوستالژيک - نسخه قابل چاپ

همراه با زندگي خالق موسيقي نوستالژيک

آريا , 6 فروردين 1390 ساعت 6:31

او به موسيقي داني مستـقـل با عقايد و تفکري منحصر به فرد تبديل شد و به شهرت و محبوبيتي جهاني دست يافت و اين در حالي بود که ياني حتي قادر به خواندن و نوشتن ساده ترين نت هاي موسيقي نيز نبود.


در اين مقاله نگاه کوتاهي به زندگي "ياني کريسوماليس" آهنگساز و پيانيست مشهور يوناني خواهيم داشت. 
"ياني کريسوماليس" در 14 نوامبر سال 1954 (23 آبان 1333 ) در شهر کالاماتاي يونان به دنيا آمد و دوران کودکي و نوجواني اش را در شهر زيبا و کوهستاني کالاماتا گذراند. ياني در سن چهارده سالگي به رشته شنا علاقه مند شد و توانست رکوردي ملي در رشته شنا براي کشورش يونان به جا گذارد و تلاش گسترده اي براي رسيدن به رقابت هاي المپيک نمود. 

در سال 1972 ميلادي (1351 شمسي) به آمريکا براي تحصيل در رشته مورد علاقه اش، روان شناسي در مشهور ترين دانشگاه روان شناسي دنيا يعني مينسوتا رفت. پس از فارغ التحصيل شدن از دانشگاه در يک گروه محلي راک در مينسوتا بنام کاملئون (Chameleon) به عنوان نوازنده کيبورد آغاز به کار کرد. پس از آن کسي نمي داند چه اتـفاقي براي ياني افتاد اما او اکنون صاحب استوديوي شخصي است و بيش از 25 ميليون نسخه از آلبوم هاي وي در دنيا به فروش رفته است. 

او به موسيقي داني مستـقـل با عقايد و تفکري منحصر به فرد تبديل شد و به شهرت و محبوبيتي جهاني دست يافت و اين در حالي بود که ياني حتي قادر به خواندن و نوشتن ساده ترين نت هاي موسيقي نيز نبود. ولي با تبحري خاص ساخته هاي خود را با روش مخصوص خود و رسم الخط ابدائي خود مي نگارد. ياني قطعاتي کامل و زيبا دارد که کاملا ساخته خود اوست و در سبکي انحصاري اجرا شده است. 

اکثر آلبوم هاي ياني توسط شرکتهاي "ايي ام آي" توليد، تهيه و توزيع مي شوند. ياني موسيقي هاي بي شماري براي برنامه هاي تلويزيوني و سينمايي ساخته و همچنين قطعات تبليغاتي متعددي براي شرکت هاي تجارتي و بازرگاني خلق نموده است. او اوقاتش را بيشتر در لوس آنجلس و سياتل آمريکا مي گذراند و اکنون يک شهروند آمريکايي به شمار مي رود. 

ياني از اوايل سال 1998 تا ماه آوريل 1999 هيچ گونه فعاليت توليدي کنسرت و توري را برگزار نکرد و به استراحت پرداخت اما در سال 2000 يکي از بي نظير ترين آلبوم هاي خودش را ارائه داد. جالب اين است که تمام تنظيمات و تبديلات موسيقي اين آلبوم شخصاً و فقط توسط خود ياني در استديوي شخصي خودش انجام شد. 

ياني تا به حال موسيقي به سبک مذهبي ارائه نکرده است چرا که همواره اعتقاد به خلق کارهايي جديد با تکيه به انديشه هاي نو و جديد خود دارد. در قطعات "Niki Nana" و "Aria "موسيقي بر مبناي يک اپراي فرانسوي قديمي متعلق به قرن نوزدهم ميلادي بنام "Lakme" ساخته "Leo Delibes" مي باشد و اشعاري که در اين قطعات خوانده مي شود اکثراً اصوات آهنگين بوده و فاقد معناي خاص مي باشند و بر خلاف تصور، به زبان فرانسوي نمي باشند. به جز قسمت هايي محدود که به زبان انگليسي هستند و در اشعار آلبوم ستايش ذکر شده اند. 

ياني آهنگي تبليغاتي را با همکاري مالکوم مکلارن ساخته است که سابقاً با گروه Pistols همکاري مي کرده است. اين آهنگ تغيير يافته يک اپرا است که با افزودن يک ترانه تکميل شده است. اين آهنگ که "جرات آرزو" نام دارد براي شرکت هواپيمايي بريتيش ايرلاينز ساخته شده است. او معمولا خيلي به ندرت موسيقي گوش مي دهد و به گفته خود او موسيقي را صرفاً از ايستگاه هاي راديويي گوش مي کند. 

خواننده مورد علاقه او "پيتر گابريل" است و اعتقاد دارد که در سال هاي اخير به جز موسيقي محمد رسول الله، عيسي مسيح، دکتر ژيواگو، ايندرا گاندي و چند قطعه محدود ديگر، قطعه جالب توجهي نشنيده است. مادر و پدر ياني هر دو اهل يونان هستند. مادر وي فليستا و پدرش سوتيري نام دارند. ياني قطعه هايي را به نام مادرش ساخته است و علاقه خاصي به کشور خود و اماکن قديمي دارد. سال ها پيش ياني با جازيست خود چارلي آدامز آشنا شد و اولين کار خود را بنام "بيرون از سکوت" در سال 1987 (1366 شمسي) به بازار عرضه کرد. 



ياني سال ها پيش با شهداد روحاني نيز همکاري تنگاتنگي داشت و از تجربيات او استفاده فراوان برد و با همکاري شهداد و با استفاده از دانش و تجربه او، يکي از زيباترين کنسرت هايش را در شهر آکروپليس يونان و با رهبري شهداد روحاني اجرا نمود. 

ياني در سال 2003 آلبومي متفاوت و پر تنوع به نام "قومي قبيله اي" روانه بازار کرد و احاطه و قدرت خودش را در انواع مختلف موسيقي به دنيا ثابت کرد. در اين آلبوم ياني با استفاده از خواننده هاي جديد و البته زياد نسبت به کارهاي قبلي اش نوعي تفاوت آشکار از لحاظ موسيقي با شعر در آهنگ هايش ايجاد کرده و به سبک جديد و منحصر به فرد "تاک شو" روي آورده است. به عقيده کارشناسان موسيقي و طرفداران موسيقي، ياني در سال هاي اخير نسبت به دهه نود افت داشته هر چند اين افت نامحسوس است ولي تاثير زيادي بر روي يکه تازي ياني در عرصه موسيقي " دوران جديد" داشته است. 

البته خود ياني نام گذاري سبک "دوران جديد" را بر روي آثار او از بد شانسي اش مي داند و خودش نام "موسيقي هم عصر" را بيشتر مي پسندد.


کد مطلب: 2121

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdch.init23nzzftd2.html?2121

تيترآنلاين
  http://titronline.ir