پيش بيني دبير انجمن خودروسازان از تبعات هدفمندسازي يارانه ها
قيمت خودرو تا 20 درصد افزايش مي يابد
10 بهمن 1388 ساعت 9:46
دبير انجمن خودروسازان ايران گفت: در صورت اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها، شاهد افزايش 15 تا 20 درصدي قيمت فروش خودروها در کشور خواهيم بود.
پيش بيني دبير انجمن خودروسازان از تبعات هدفمندسازي يارانه ها ؛
قيمت خودرو تا 20 درصد افزايش مي يابد
دبير انجمن خودروسازان ايران گفت: در صورت اجراي قانون هدفمند سازي يارانه ها، شاهد افزايش 15 تا 20 درصدي قيمت فروش خودروها در کشور خواهيم بود.
احمد نعمت بخش در حاشيه ششمين نمايشگاه تخصصي صنعت خودروي اصفهان در گفتگو با ايلنا در اين خصوص اظهار اشت: البته در اين زمينه هنوز برآورد دقيقي صورت نداده ايم، اما پيش بيني مي شود، قيمت تمام شده تا اين ميزان افزايش يابد.
وي ضمن تشريح وضعيت صنعت خودرو در سال آينده و در صورت اجراي اين لايحه تصريح کرد: دولت در اين لايحه موظف شده است که 30 درصد از درآمد حاصله از يارانه ها را به بخش صنعت اختصاص دهد و چنانچه معادل هزينه تحميل شده بازگردانده شود، مشکلي نخواهيم داشت.
دبير انجمن خودروسازان ايران، آزادسازي تعرفه حاملهاي انرژي ظرف مدت 5 سال را نيز از مزيتهاي اين طرح دانست و افزود: عدم حذف يارانه ها به صورت يکجا مي تواند، راهکاري در اين زمينه باشد.
وي تأکيد کرد: به هر ميزان که بازگشت سهم صنعت از درآمد حاصله يارانه ها، جبران نشود به همان ميزان افزايش قيمت خواهيم داشت.
نعمت بخش در ادامه پيرامون مشکلات موجود در عرصه خودرو بيان داشت: عمده ترين مشکل موجود، اين است که بانکها در ايران به اندازه صنعت خودرو رشد نکرده اند.
وي اضافه کرد: در ديگر کشورها تنها 15 تا 20 درصد يک صنعت، آورده سرمايه گذار است و 80 درصد ديگر توسط بانکها تأمين مي شود اين در حالي است که در ايران اين گونه نيست و بانکها اين توانايي را ندارند.
نعمت بخش يکي از دلايل بالا بودن قيمت خودرو در کشور را لزوم پرداخت سود بالاي بانکي توسط قطعه سازان و توليدکنندگان دانست و گفت: تسهيلات کافي در اختيار خودروسازان نيست و سرمايه بانکها بسيار کمتر از ميزان فروش سالانه يک گروه خودروسازي است.
دبير انجمن خودروسازان ايران در پاسخ به پرسشي درباره ميزان عملياتي بودن سند توسعه صنعت خودرو اظهار داشت: اين سند براي افق 1404 ترسيم شده و اميدواريم که موانع تحقق آن تا آن زمان برطرف شود.
وي زمان ابلاغ اين سند به خودروسازان را دو ماه آينده اعلام کرد و افزود: خوشبختانه تمام بخشهاي پيش بيني شده در اين سند لحاظ شده و هم اکنون نيز برنامه هاي اجرايي از طريق جلسات هفتگي در دست تدوين است.
اين مسؤول انجمن خودروسازان ايران، سند مذکور را بدون اشکال دانست و گفت: بنده از تهيه کنندگان اين سند بودم!
رقابت سخت تر مي شود
رئيس سازمان بازرگاني استان اصفهان گفت: در حال حاضر قيمت تمام شده خودرو در ايران بسيار بالاست و با هدفمندسازي يارانه ها نيز رقابت در بازار خودرو سخت تر مي شود.
مظفر انصاري در حاشيه ششمين نمايشگاه صنعت خودروي اصفهان دراين باره افزود: چنانچه هدفمند سازي يارانه ها افزايش قيمتي را به قطعه سازان و توليدکنندگان خودرو تحميل کند، در خصوص افزايش قيمت تمام شده چه پاسخي براي خريداران خواهيم داشت؟
وي با اشاره به اينکه تعرفه ايران براي ورود خودرو به داخل کشور هم اکنون 90 درصد است، ادامه داد: يکي از شاخص هاي توسعه يافتگي در کشورهاي جهان، وجود تعرفه پايين است چرا که بالا بودن ميزان تعرفه ها به قاچاق مي انجامد و قاچاق نيز نابود کننده توليد داخلي است.
انصاري تعرفه را به آتلي براي پاي شکسته اقتصاد کشور تشبيه کرد و بيان داشت: اين آتل براي آن است که وضعيت بد موجود، تشديد نشود اما به هيچ عنوان تسکين درد نيست.
وي ضمن تأکيد بر اينکه در معاملات تجاري و بازرگاني کشور بايد به اين امر توجه ويژه داشت، نسبت به غيبت برخي گروههاي خودروساز بزرگ داخلي در اين نمايشگاه اظهار تأسف کرد و گفت: در نمايشگاهي که نمايندگي کشورهاي مهم جهان شرکت دارند، جاي خودروسازان داخلي خالي است.
کد مطلب: 55
آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcfa.dtww6dtiig.html?55