تيترآنلاين - نتیجه انتخابات در ایران محصول حس خاصی است که در روزهای آخر به مردم دست می‌دهد! - نسخه قابل چاپ

نتیجه انتخابات در ایران محصول حس خاصی است که در روزهای آخر به مردم دست می‌دهد!

17 خرداد 1392 ساعت 21:12

دولت در جامعه ایرانی هم تأمین امنیت و هم تولید ثروت می‌کند. بنابراین نیازی به جامعه ندارد و این جامعه، جامعه ضعیفی خواهد بود، مولد نخواهد بود و طبقه متوسط در آن رشدی نخواهند کرد


برنامه کمپین‌های سیاسی می‌تواند یک تجربه پرهیجان باشد. اتفاقات زیادی تا روز انتخابات روی می‌دهند که یک کمپین کارآمد می‌تواند خود را برای فراز و نشیب‌های این راه آماده کند تا به مهم‌ترین هدفش یعنی پیروزی دست یابد.
به گزارش عصرخبر؛ سیدرضا موسوی‌نیا، استاد دانشگاه در گفت‌وگو با سی وهفتمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات معتقد است که جامعه ایران، جامعه‌ای است که احزاب و تشکل‌های قوی ندارد، اتمیزه است و بنابراین کمپین نیز به معنای حقیقی کلمه نمی‌تواند نقش اصلی خود را ایفا کند. بخش‌هایی از نظرات وی را اینجا و متن کامل گفت‌وگو را در ماهنامه خرداد ماه مدیریت ارتباطات بخوانید:

- جامعه‌ای که مستغنی از دولت است، یارانه ماه به ماه از دولت نمی‌گیرد، پول نفت نمی‌گیرد و از آن طرف دولتی که نفت نمی‌فروشد و وابسته به مالیات است و اگر دولت خدمت کند در قبال آن نیز مالیات نیز دریافت می‌کند. در چنین جامعه‌ای کمپین به راحتی و با آزادی محض شکل می‌گیرد. یعنی عده‌ای دور هم جمع می‌شوند، هدف مشخصی را ثبت و تعیین می‌کنند و پیگیر مطالباتشان هستند. در جامعه ایرانی، جامعه تولید ثروت نمی‌کند و دولت نه تنها مالیات نمی‌گیرد بلکه نفت هم می‌فروشد و با پول نفت همه مردم را در استخدام خود درآورده است. یعنی دولت در جامعه ایرانی هم تأمین امنیت و هم تولید ثروت می‌کند. بنابراین نیازی به جامعه ندارد و این جامعه، جامعه ضعیفی خواهد بود، مولد نخواهد بود و طبقه متوسط در آن رشدی نخواهند کرد. پس اصناف ضعیف هستند، تشکل‌ها و احزاب قوی ایجاد نمی‌شوند و کمپین نمی‌تواند نقش اصلی خود را ایفا کند.
- کمپین با هدف مشخصی شکل می‌گیرد و رسانه در راستای آن هدف عمل می‌کند و بسته به اینکه رسانه دولتی باشد یا خصوصی، دو شکل متفاوت به خود می‌گیرد. رسانه خصوصی براساس پولی که می‌گیرد نقش مبلغ را برای کمپین ایفا می‌کند و در مقابل رسانه دولتی که نیازی به پول ندارد کمپین‌ها را براساس سیاست رسانه‌ای خود گزینش می‌کند و عده‌ای از آنها را مطلوب و عده‌ای از آنها را نامطلوب معرفی می‌کند. در اینجا کمپین ابزار رسانه قرار می‌گیرد و این در جوامعی است که رسانه‌های دولتی دارند و این رسانه‌ها در خدمت کمپین نیستند بلکه این کمپین‌ها هستند که در خدمت رسانه‌ها قرار می‌گیرند.
- کمپین یا باید بتواند گفتمانی جدی تولید کند تا مطرح شود یا اینکه همسو با گفتمان مسلط باشد یا زاویه اندکی داشته باشد. بنابراین کمپین باید قشر وسیعی از مردم را همسو با پیام خود قرار دهد و در حاشیه قرار نگیرد تا درون متن اجتماع عمل کند.
- شیوه انتخابات در ایران با جوامع پیشرفته متفاوت و خاص است. تجارب انتخاباتی در ایران به ما می‌گوید نتیجه انتخابات محصول حس خاصی است که در روزهای آخر به مردم دست می‌دهد. دلیل این انتخاب‌های حیرت‌انگیز در جامعه ایرانی آن است که این جامعه یک جامعه اتمیزه است و متشکل نیست. جامعه متشکل دارای آگاهی سیاسی است و این آگاهی از سوی احزاب و تشکل‌ها در طول چهار سال به مردم داده می‌شود.


کد مطلب: 5793

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcf.1dtiw6demgiaw.html?5793

تيترآنلاين
  http://titronline.ir