تيترآنلاين - صرفا برخورد خشن و تند فيزيكي با مقوله بدحجابي فايده ندارد - نسخه قابل چاپ

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران

صرفا برخورد خشن و تند فيزيكي با مقوله بدحجابي فايده ندارد

8 خرداد 1389 ساعت 14:58

نمونه‌اي را به ياد دارم كه از زني در خصوص الگوي زن مسلمان پرسيده بودند وي گفته بود الگوي من اوشين است؛ وقتي حضرت امام شنيدند كه آن زن اوشين را در مقايسه با حضرت زهرا(س) كه در اسلام الگو است انتخاب كرده است؛آن زن را مرتد دانسته...


تيترآنلاين- جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با بيان اينكه امام در مسائل ديني به‌هيچ‌وجه اهل سازش نبودند،گفت:امام معتقد به مدارا با مردم بودند.
حجت‌الاسلام ذوالنوري در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در خصوص سيره و روش حضرت امام در برخورد با مخالفان و حل بحران‌ها در دوران حياتشان اظهار داشت: حضرت امام(ره) در سيره عملي خود مخالفان را به چند دسته تقسيم مي‌كردند؛بدين معنا كه اگر كسي با اصل اسلام، قوانين، ضروريات و مسلمات اسلام مخالفت مي‌كرد و احكام و مباني ديني را زير سوال مي‌برد؛ امام(ره) كوچكترين اغماض نداشت و به شدت برخورد مي‌كرد.
وي ادامه داد: نمونه‌اي را به ياد دارم كه از زني در خصوص الگوي زن مسلمان پرسيده بودند وي گفته بود الگوي من اوشين است؛ وقتي حضرت امام شنيدند كه آن زن اوشين را در مقايسه با حضرت زهرا(س) كه در اسلام الگو است انتخاب كرده است؛آن زن را مرتد دانسته و گفته بودند كه بايد اعدام شود و مهدور دم است، در مورد برخي در نهضت آزادي و ملي مذهبي‌ها كه به قصاص اعتراض كردند امام فرمودند اينها مرتدند.
 
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با بيان اينكه امام در مسائل ديني به‌هيچ‌وجه اهل سازش نبودند ادامه داد: امام(ره) نسبت به افراد جاهل، نادان و كم اطلاع برخورد ارشادي داشتند و نهيب مي‌زدند تا آنها به اسلام بازگردند و كساني كه دايره فهم‌شان محدود بود امام معتقد بودند كه بايد با آنها مدارا شود. 

وي تصريح كرد: ممكن بود گروهي تشخيص سياسي غلطي داشته باشند اما تا زماني كه به محاربه و تضعيف ارزش‌هاي ديني نپرداخته‌اند امام مدارا داشتند ولي اگر جايي حركت انقلاب را كند مي‌كردند و در باورها و اعتقادات مردم تزلزل ايجاد مي‌كردند امام باز سختگير بودند، مثلا زماني كه آيت‌الله‌فاضل لنكراني نزد امام رفته بود تا از رفتار بني‌صدر شكايت كند امام پرسيده بودند ”اشكال كار بني‌صدر چيست؟“ كه فاضل لنكراني گفته بود ”حداقل اينكه هيچ مرجع تقليدي؛ از جمله شما را قبول ندارد“، امام در پاسخ فرموده بودند اين را خود مي‌دانم و زماني كه آيت‌الله فاضل لنكراني دليل عدم برخورد امام را جويا شده بود بنيان‌گذار انقلاب فرموده بودند در حال حاضر برخورد با بني‌صدر برخورد با راي مردم است؛ اگر برخورد كنيم گفته مي‌شود ديكتاتوري كردند و نگذاشتند منتخب ما كار كند اما اگر مردم پي بردند كه انتخابشان اشتباه بود او را پايين مي‌كشند، به نحوي كه آب از آب تكان نمي‌خورد. 

ذوالنوري گفت:مشاهده مي‌شود در اينجا استراتژي امام هم مدارا با مردم و هم روشنگري است.
وي با بيان اينكه امام (ره) همانگونه كه مقام معظم رهبري نيز تاكيد دارند حساب كار مردم و قاطبه ملت را از جريان‌سازها سياسي و آنهايي كه مردم را وجهه‌المصالحه قرار مي‌دهند جدا مي‌دانستند گفت: مسوولين نظام، نخبگان و قاطبه مردم ما به جز معدودي انتخابات را امري تمام شده و رئيس‌جمهور را، رئيس‌جمهور منتخب دانسته و هرگونه ادعايي مبني بر تقلب را كه برخي تبليغ مي‌كردند را باطل مي‌دانند، زيرا مرجع قانوني و رسمي شوراي نگهبان در همان زمان مهلت 10 روزه‌اي را نيز در نظر گرفت و حتي حاضر شد 10 درصد صندوق‌ها را نيز بازشماري كند اما ديديم كه مخالفين از اين فرصت‌ها استفاده نكردند؛ بنابراين مردم ما انتخابات را تمام شده و قانوني مي‌دانند. 

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران اضافه كرد: از طرف ديگر سران حوادث و فتنه‌ اخير و بعضي از سرخط‌هاي مخالف عليه انتخابات و نظام هنوز هم بر ادعاهاي خود باقي هستند و سعي مي‌كنند از فرصت‌هاي مختلف، مناسبت‌هاي سياسي، تاريخي و... براي اهداف خود استفاده كنند، مثلا ما شاهديم تلاش مي‌شود حوادث 18 تير به بعد از آن وصل شود؛ سپس قائله را از شهريور به 16 آذر كشيده و آن را به 22 بهمن و چهارشنبه‌سوري وصل مي‌كنند و اعتراضات خود را همين‌گونه ادامه دهند تا جايي‌كه برخي از اين آقايان به همراه خانم خود در خصوص 3 خرداد هم بيانيه مي‌دهند و مسائل انتخابات را به فتح خرمشهر نيز مي‌كشانند. 

وي گفت: بدين‌ترتيب آنها بناي استمرار و ادامه اين روند را دارند و آنچه كه از منطق آنها و فضاي بيروني بر‌مي‌آيد بحث‌شان جريان، جنبش و نهضت است و بستر انتخابات تنها بهانه و فرصتي براي اين كار بود.
ذوالنوري خاطرنشان كرد: آنها به دنبال اين هستند كه از ايام رحلت امام نيز استفاده كنند و آن را به سالگرد انتخابات و 22 خرداد وصل كنند. 

وي با بيان اينكه البته در ميان سران فتنه در اين خصوص نيز اختلاف نظر است، گفت: برخي از اين فراد مي‌گويند اگر ما بخواهيم كاري هم انجام دهيم يا با مجوز است يا بي‌مجوز؛ اگر با مجوز باشد ديگر پس از سرد شدن مردم و تست مراسم‌هايي چون22 بهمن انگيزه‌اي وجود ندارد و كسي از اين قضايا استقبال نمي‌كند.
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران ادامه داد: اگر بخواهند بدون مجوز كاري كنند كه قطعا پيش‌بيني آنها هم اين است كه نظام به آنها مجوز نخواهد داد به طور قطع ديگر وارد ميدان نمي‌شوند چون ريسك برخورد نظام با آنها بالا مي‌رود و از آنجا كه ريسك‌پذيري اين جريان پائين است وقتي درجه ريسك بالا مي‌رود ديگر كسي نخواهد آمد. 

وي معتقد است كه اگر كسي هم پايه‌كار باشد و بيايد از آنجا كه برخورد مي‌شود و فضاي امنيتي و راديكاليزم حاكم خواهد شد بعضا خود آنها نيز تصريح كردنده‌اند كه 6 ماه تا يك سال از وضع فعلي‌شان عقب مي‌افتند.
ذوالنوري تصريح كرد: علي‌رغم اينكه خود آنها هم معتقدند كه حركت جاندار و محوري نمي‌توانند داشته‌باشند ولي از طرف ديگر هم مي‌گويند اگر سالگرد انتخابات بدون سروصدا باشد اين يعني پذيرش همه‌چيز و عقب‌نشيني؛ بنابراين سعي مي‌كنند كه به صورت محدود، پراكنده، با بيانيه‌ها و سخنراني‌ و يا سروصدا كردن در مراسم‌هاي رسمي كاري انجام دهند. 

وي ادامه داد:الحمدالله بيداري مردم ما بسيار بالاست و به طور طبيعي بهانه‌اي به دست آنها نخواهند داد. زيرا همه مي‌دانند آنها به دنبال فضاي تنش و برخورد هستند تا مظلوم‌نمايي كنند و از اين بن‌بست خارج شوند.
جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران تاكيد كرد: برداشت من اين است كه در سالروز رحلت امام(ره) اتفاقي نخواهد افتاد. 

وي در ادامه اين گفت‌وگو نسبت به آنچه كه به عنوان بدحجابي حساسيت‌ها را در جامعه و ميان مسئولين و مراجع تقليد برانگيخته است با بيان اينكه به تعبير حضرت امام(ره) و بزرگان ما اصل حجاب از ضروريات دين است گفت: بزرگان ما انكار حجاب به عنوان ضروري دين را تا حد ارتداد مي‌دانند و اينكه حجاب به عنوان يك بستر حيا، عفاف، پاكدامني و پاكيزگي در جامعه مطرح است قابل انكار نيست. 

ذوالنوري در پاسخ به اين كه آيا حجاب يك امر شخصي است يا مسئله‌اي اجتماعي تصريح كرد: نخير نبايد اين‌گونه تصور كرد؛ زيرا حجاب در منزل و حريم شخصي يك امر شخصي است، اما هركجا كه برد اجتماعي يافته و حضور نامحرم مطرح است و هركجا كه فضاي غيرشخصي حاكم شود؛ حجاب از شخصي بودن خارج مي‌شود؛ بنابراين اگر كسي در داخل منزل خود و حتي در برابر نامحرم حجاب خود را رعايت نكند نظام درون منزل كسي نمي‌رود و سراغ او را بگيرد، اما جامعه مربوط به همه است و حجاب يك امر عمومي. 

جانشين نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران با بيان اينكه در قوانين ما و در حدي كه شرع تعيين كرده حجاب واجب است گفت: كساني كه اين امر را هتك مي‌كنند بعضا جاهل، متعمد و به طور دقيق از برنامه‌هاي جنگ نرم است كه مباني اعتقادي، عفاف و حيا را در سطح جامعه مخدوش كند. 

وي در پايان تصريح كرد: حجاب يك امر فرهنگي است كه صرفا برخورد خشن و تند فيزيكي در مورد آن فايده ندارد و البته از طرف ديگر امري است كه نمي‌شود اصلا برخورد هم صورت نگيرد. بايد هر دو كار توامان صورت گيرد.


کد مطلب: 334

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcd2o0s6yt0s.a2y.html?334

تيترآنلاين
  http://titronline.ir