تيترآنلاين - وجود 4 دارو به يك اسم در بازار به كارخانه‌هاي داروسازي آسيب مي‌زند - نسخه قابل چاپ

وجود 4 دارو به يك اسم در بازار به كارخانه‌هاي داروسازي آسيب مي‌زند

20 مرداد 1391 ساعت 14:12

به عنوان مثال قرص سرماخوردگي با سه يا چهار اسم اما با قيمت‌هاي يكسان در بازار وجود دارد در حالي كه بايد در قيمت‌گذاري ميان دو كارخانه‌ كه يكي از بهترين مواد استفاده كرده و ديگري خير تفاوت وجود داشته باشد


مدير كل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با بيان اين كه داروخانه‌هاي ما طرح ژنريك‌ را اجرا مي‌كنند اما زماني به كارخانه آسيب وارد مي‌شود كه چهار محصول به يك اسم در بازار وجود داشته باشد، اظهار كرد: به عنوان مثال قرص سرماخوردگي با سه يا چهار اسم اما با قيمت‌هاي يكسان در بازار وجود دارد در حالي كه بايد در قيمت‌گذاري ميان دو كارخانه‌ كه يكي از بهترين مواد استفاده كرده و ديگري خير، تفاوت وجود داشته باشد.

دكتر محمد عبده‌زاده در گفت وگو با ايسنا، در پاسخ به پرسشي مبني بر كيفيت داروهاي ايراني و خلاهاي موجود در ارتقاي اين مهم اظهار كرد: كيفيت چيزي نيست كه سقف داشته باشد. براي هر دارويي كه توليد مي‌شود پروسه‌اي براي ثبت و نظارت از مواد اوليه تا بسته‌بندي و توزيع وجود دارد و وزارت بهداشت براي ورود مواد اوليه كه همگي در آزمايشگاه‌ها تاييد شده‌اند نيز پروانه صادر مي‌كند. 

عبده زاده افزود: به همين علت كيفيت دارو از نظر ما مشكلي ندارد. كمپاني‌هاي خارجي بر اساس قيمت، اقدام به بازاريابي و معرفي دارو مي‌كنند، اما اين مورد را كمتر در داروخانه‌ها در ميان پزشكان و شركت‌هاي دارويي داخلي شاهد هستيم و وسع مالي‌شان هم دراين حد نيست در صورتي كه اگر پزشك دارو را بشناسد، فروش داروهاي داخلي بسيار بيشتر از داروهاي خارجي خواهد شد. اگر پزشك اعتقاد داشته باشد يك دارو اثربخشي بالايي دارد، قطعا در بهبود حال بيمارش موثر واقع مي‌شود.

مديركل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو با اشاره به اين كه يك باور عاميانه در ميان مردم مبني بر بهتر بودن داروهاي خارجي وجود دارد، گفت: بعضا شاهد هستيم عنوان مي‌شود يك داروي توليد داخل كيفيت‌ چندان بالايي ندارد در صورتي كه مشابه وارداتي همان دارو با يك منبع واحد به چند برابر قيمت عرضه مي‌شود.

عبده زاده با بيان اين كه داروخانه‌هاي ما طرح ژنريك‌ را اجرا مي‌كنند اما زماني به كارخانه آسيب وارد مي‌شود كه چهار محصول به يك اسم در بازار وجود داشته باشد، اظهار كرد: به عنوان مثال قرص سرماخوردگي با سه يا چهار اسم اما با قيمت‌هاي يكسان در بازار وجود دارد در حالي كه بايد در قيمت‌گذاري ميان دو كارخانه‌ كه يكي از بهترين مواد استفاده كرده و ديگري خير تفاوت وجود داشته باشد كه اين خود باعث به وجود آمدن يك رقابت صنفي مي‌شود.

وي اضافه كرد: عمده كارخانه‌هاي ما دولتي، نيمه دولتي و وابسته هستند و دولتي بودنشان محدوديت‌هايي ايجاد مي‌كند به همين علت موقعيت بخش‌هاي خصوصي را ندارند. براي ارتقاي كيفي در بخش دولتي بايد سرمايه‌گذاري كرد.


کد مطلب: 5043

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcd.o0k2yt0zsa26y.html?5043

تيترآنلاين
  http://titronline.ir