تيترآنلاين - قاليباف : كساني كه سند مالكيت پاركينگ نداشته باشند خودرو به نامشان نشود - نسخه قابل چاپ

قاليباف : كساني كه سند مالكيت پاركينگ نداشته باشند خودرو به نامشان نشود

2 اسفند 1390 ساعت 16:55

حداقل مي‌توانيم اين حرف را بزنيم كه كسي خودرو شخصي سوار مي‌شود چنانچه سند يك پاركينگ در دستش نباشد خودرو به نامش نمي‌كنيم و اين سند پاركينگ قابل انتقال است.


شهردار تهران گفت: اگر زور ما به خودروسازها و پشت سرآنها نمي‌رسد بايد شرايطي را ايجاد كنيم كه دارندگان خودرو تنها به شرط داشتن پاركينگ، خودرو به نامشان شود و اين سند قابل انتقال باشد.

به گزارش ايسنا، محمدباقر قاليباف در افتتاح يازدهمين كنگره بين‌المللي مهندسي ترافيك كه با حضور سردار حسين رحيمي ـ رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ و تعدادي از كارشناسان كشورهاي خارجي آغاز شد، گفت: امروزه يكي از چالش‌هاي مهم در عرصه مادي شهر تهران بحث آلودگي هوا، آلودگي صوتي و ترافيك است كه در صدر مشكلات اين كلانشهر وجود دارد.

وي افزود: يكي از مهمترين پارامترهايي كه مي‌تواند اين مشكل را به طور اساسي حل و فصل كند توجه به حمل‌ونقل عمومي در اين كلانشهر است و اين موضوع به قدري مهم است كه در بعد روحي و رواني شهر تاثير گذاشته است و در بعد اقتصادي نيز خسارت‌هاي جاني و مالي بالايي را متوجه شهروندان شهر تهران كرده است.

قاليباف اظهاركرد: براي حل اين مشكلات مهم بايد دو رويكرد را پيش‌رو داشته باشيم كه يكي از آنها توجه اساسي به زيرساخت‌ها در شهر تهران است و بايد هزينه، امكانات و وقت خودمان را به گسترش تقاطع‌ها، تونل‌ها، بزرگراه‌ها و پل‌هاي استاندارد معطوف كنيم و از سوي ديگر خودروهاي استاندارد و غيراستاندارد به صورت لجام‌گسيخته وارد شهر شوند كه اين مي‌تواند يكي از رويكردها باشد.

وي ادامه داد: يك نگاه ديگر نيز اين است كه شهر را از سلطه خودروهاي شخصي بيرون بياوريم و نسبت به اين خودروها سختگيري بيشتري داشته باشيم.

شهردار تهران تصريح كرد: امروز در شهر تهران ناگزيريم هر دو رويكرد را با هم پيش ببريم و در طرح جامع كه مورد بازنگري قرار گرفت و بيش از دوسال با آخرين ديدگاه‌ها و نظريات مورد بررسي قرار گرفت احساس كرديم در زيرساخت‌ها گلوگاه‌هايي وجود دارد كه بايد مورد توجه ويژه قرار بگيرد به ويژه در بزرگراهها اين مساله بسيار حائز اهميت است.

وي عنوان كرد: با اطمينان به همه شهروندان تهراني اعلام مي‌كنم كه پايان سال 91 در طرح زيرساخت‌هاي شهر تهران از نظر گذرگاه‌ها، پل‌ها و بزرگراهها به وضعيت قابل قبول و استانداردي خواهيم رسيد.

قاليباف ادامه داد: در حال حاضر در ادامه احداث و اتمام پروژه‌هاي بزرگراهها آنچه كه باقي مانده ادامه آزادراه آزادگان است كه بايد از منطقه 21 تا منطقه18 و ميدان جهاد سابق به سمت خروجي تهران ادامه پيدا كند.

شهردار تهران با بيان اينكه آزادراه آزادگان يكي از پرترافيك‌ترين نقطه در كشور است كه حجم ترافيكي سبك و سنگين بالايي در آن جريان دارد، گفت: اتمام اين بزرگراه يكي از مهمترين پروژه‌هاست، همچنين ادامه بزرگراه شهيد همت در بخش غربي و ادامه آن تا شهيد خرازي و محدوده شهر تهران همچنين ادامه شرقي آن تا شهيد زين‌الدين تا سه راه آزمايش و ابتداي جاده جاجرود بايد برسانيم.

وي تصريح كرد: همچنين بزرگراه شهيد حكمي را بايد به سمت ايران‌خودرو برسانيم و بزرگراه صدرـ نيايش كه يكي از بزرگترين بزرگراه‌هاي شرق و غرب تهران است و بزرگراه امام علي(ع) كه از دارآباد آغازشده بايد به حرم امام خميني(ره) برسد. همچنين در برخي تقاطع‌هاي غيرهمسطح نيز اشكالاتي وجود دارد كه بايد آنها نيز حل و فصل شود.

قاليباف گفت: در بزرگراه امام علي(ع) بايد شش هزار متر را بايد تملك كنيم كه اين تعداد تملك به حدود 800 ميلياردتومان هزينه نياز دارد كه بحث اتمام پروژه بخشي از كار است و امضاي قرارداد با شش هزار مالك و تملك آن بخش مهمي از كار اين بزرگراه را تشكيل مي‌دهد.

وي تاكيد كرد: در سال آينده اقداماتي در بخش توسعه بزرگراه‌ها در شهر تهران اتفاق خواهد افتاد كه تمام راهها، بزرگراهها و تقاطع‌ها به نقطه قابل قبولي بر اساس طرح جامع خواهد رسيد اما سوال اينجاست كه آيا اين پروژه‌ها به اتمام برسد ترافيك تهران حل خواهد شد؟ اگر تنها اين رويكرد را پيش‌رو داشته باشيم من اعلام مي‌كنم كه وضعيت ترافيك بدتر خواهد شد و بايد رويكرد ديگري را در كنار احداث بزرگراهها در دستور كار قرار دهيم.

شهردار تهران از انديشمندان و كارشناسان حوزه ترافيك خواست در كنار كمك‌هايي كه براي احداث بزرگراهها و حل مسائل تقاطع‌ها انجام مي‌دهند در استدلال و فرهنگ‌سازي اين موضوع نيز به شهرداري كمك كنند و اين مسايل را مباحث دست‌دوم، حاشيه‌اي و سياسي نكنند.

وي ادامه داد: افتتاح رمپ و لوپ تقاطع كردستان ـ شهيد همت بيش از 17 ميليارد تومان هزينه در بر داشت، اين در حالي است كه يك مترو را با در نظر گرفتن تمامي افزايش قيمت‌ها با 60 الي 65 ميليون دلار افتتاح مي‌كنيم، لذا اين هزينه‌ها در شهر هزينه‌هايي بسيار سنگين است. اينكه با هزينه‌هاي سنگين بزرگراه احداث كنيم و آن را در اختيار خودروهاي شخصي قرار دهيم نه انصاف است و نه عدالت و از هر منظري كه به آن نگاه كنيم ظلم به مردم اين شهر محسوب مي‌شود.

قاليباف گفت: زماني عنوان شد كه افزايش قيمت‌هاي بنزين مي‌تواند راه‌حل كاهش ترافيك باشد اما در همان زمان با اين موضوع مخالفت كردم چرا كه افزايش قيمت سوخت ترافيك را كاهش نمي‌دهد.

وي افزود: بسياري گمان مي‌کردند با افزايش قيمت سوخت مي‌توانند سبب کاهش ترد خودروها در معابر شهر شوند اما افزايش قيمت بنزين از 7 تومان سال 76 تا 700 تومان باز هم در ميزان مصرف اثري نداشت و به همان ميزان خودروها در سطح شهر ترد مي‌کنند و حتي اگر بنزين 2000 تومان هم شود در ترافيک تهران اثر ندارد.

وي همچنين با اشاره به ممنوعيت ورود خودروها به خيابان 15 خرداد،عنوان كرد: زماني كه ورود ماشين و موتور را به اين خيابان ممنوع كرديم اگر همت فردي من و اعتماد برخي از مسئولين به اين تصميم نبود حتما آن را قبل از اجرا وتو مي‌كردند، چرا كه با مخالفت‌ها و سرسختي‌هاي بسياري مواجه شدم اما امروز مردم از اين طرح استقبال كردند.

شهردار تهران در ادامه با تاكيد بر اينكه بايد در مقابل برخي مسايل كه منجر به بي‌عدالتي مي‌شود ايستاد، خاطرنشان كرد: پس از اختصاص لاين مجزا براي اتوبوس‌هاي تندور در اتوبان شهيد چمران برخي از دوستان و كارشناسان عنوان كردند كه چرا براي حمل‌ونقل عمومي لايني را در نظر گرفته‌ايد چه ضرورتي دارد و ما براي جبران اين مسئله هشت متر به عرض اتوبان اضافه كرديم اما معلوم نيست كه اين افراد به چه حقي چنين صحبت‌هايي را عنوان مي‌كنند چرا كه خيابان اموال عمومي است ومتعلق به همه مردم است.

شهردار تهران تاكيد كرد: سياست شهرداري اين است كه هرگونه افزايش بزرگراه در شهر تهران بايد با در نظر گرفتن سهم حمل‌ونقل عمومي باشد و مابقي آن به بخش خصوصي اختصاص يابد و هر كسي كه بخواهد از آن استفاده كند بايد هزينه‌هاي آن را بپردازد.

وي اعلام كرد: در بزرگراه صدر ـ نيايش نيز حتما يك لاين براي BRT اختصاص خواهد يافت چرا كه به عنوان مدير شهر تهران بايد پاسخگوي مردم و خداوند باشم.

قاليباف با بيان اينكه امروز جور برخي تصميمات گذشته را مي‌كشيم، عنوان كرد: در گذشته شهرداري به هر دليلي و بدون در نظر گرفتن ظرفيت حمل‌ونقل، سكونت ايجاد كرده است و امروز شهرداري تهران در حال ايجاد اين ظرفيت است اما بايد حمل و نقل عمومي در اولويت قرار بگيرد.

شهردار تهران تصريح كرد: يكي از سياست‌هاي شهرداري اين است تا سه سال و نيم آينده شرايطي در زيرساخت‌هاي شهرداري به وجود آيد كه شهروندان از 330 تا 350 متر از محل سكونت يا محل كار خود با پياده‌روي به هر جهت ( شمال، جنوب، شرق و غرب)به تابلويي برسند كه در آن قيمت، زمان و مقصد بر اساس نوع حمل‌ونقل (مترو، تاكسي واتوبوس) مشخص باشد. اين كار شدني است و در بدترين شرايط تا دوسال آينده شهر تهران به اين نقطه خواهد رسيد.

قاليباف گفت: اگر زور ما به خودروسازان وحمايت‌هاي پشت خودروسازان نمي‌رسد و عليرغم اينكه برخي‌ها اعلام مي‌كنند كه جلوي شماره‌گذاري برخي مدل‌هاي خودرو گرفته مي‌شود اما زور آنها پرزورتر از اين حرفهاست و منافعي پشت اين مساله وجود دارد كه نمي‌توانيم با آن مقابله كنيم، اما از سوي ديگر بايد بتوانيم راهكارهاي ديگري را در نظر بگيريم.

وي افزود: حداقل مي‌توانيم اين حرف را بزنيم كه كسي خودرو شخصي سوار مي‌شود چنانچه سند يك پاركينگ در دستش نباشد خودرو به نامش نمي‌كنيم و اين سند پاركينگ قابل انتقال است.

قاليباف ادامه داد: بحث الزام دارا بودن پاركينگ براي خريد خودرو با سازمان املاك مورد بررسي قرار گرفته و در طرح تفصيلي و طرح جامع شهر تهران در كنار تعريف كاربري‌هاي تجاري و اداري، كاربري پاركينگ‌ها را نيز لحاظ كرده‌ايم و بر اين اساس كساني كه ساختمان‌هاي مسكوني احداث مي‌كنند، مي‌توانند در كنار آن پاركينگ هم احداث كرده و در اختيار متقاضيان قرار داد.

وي در ادامه با تاكيد بر اينكه حمل‌ونقل شهري بايد به همه مناطق شهر تهران برسد، گفت: هنوز در مناطق 5، 22 ، 19 و 21 حمل و نقل عمومي وجود ندارد و لذا بايد حمل و نقل عمومي را در تمام مناطق گسترش دهيم تا شهروندان دسترسي بهتر و با كيفيت بالا به حمل ونقل عمومي داشته باشند.

قاليباف گفت: اين ظرفيت در شهرداري تهران وجود دارد كه 30 كيلومتر با 30 ايستگاه مترو را در هر سال تحويل شهروندان دهيم و امسال 17 كيلومتر ساخته و به بهره‌برداري رسيد و چنانچه در مرحله اول به 218 كيلومتر برسيم از اين بحران خارج خواهيم شد.

شهردار تهران با اشاره به اينكه در بخش فضاي سبز و پياده‌روها نيز بايد ساماندهي مناسب را انجام دهيم، خاطرنشان كرد: در تمام نقاط دنيا مركز شهر همواره بهترين موقعيت سكونت را دارد و اين در حالي است كه در تهران منطقه 12 كه مركز اصلي شهر محسوب مي‌شود در بهترين حالت حدود 130 هزار نفر ساكن را دارد چرا كه در تهران اين مساله كاملا برعكس است و مركز شهر به دلايل مختلف غيرقابل سكونت است، در شهرداري به دنبال اين هستيم كه اين بحث را ساماندهي كرده تا زندگي به معناي واقعي به مركز شهر و اين منطقه بازگردانيم و رفت و آمد در تمام منطقه 12 با پياده‌روي همراه باشد.

قاليباف گفت: با صراحت اعلام مي‌كنم اگر مديريت به خوبي صورت بگيرد و برنامه‌ها اجرايي شود تا چهارسال آينده معضلي به نام ترافيك نخواهيم داشت و اگر رويكردهاي اصلاح و احداث بزرگراهها و همچنين گسترش و توسعه حمل و نقل عمومي را در كنار هم داشته باشيم.


کد مطلب: 4189

آدرس مطلب: http://titronline.ir/vdcd.j0o2yt0fna26y.html?4189

تيترآنلاين
  http://titronline.ir