تيترآنلاين 18 آبان 1390 ساعت 16:27 http://titronline.ir/vdci.3apct1a5zbc2t.html?3491 -------------------------------------------------- عنوان : 83 درصد دانشجویان کشور شهریه می پردازند -------------------------------------------------- آیا ایجاد ظرفیت در دانشگاه های داخل و گرفتن هزینه از خود دانشجویان به صورت توافقی سیاست غلطی است؟ متن : نادری منش گفت: اکنون 14 درصد از جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه های تابع وزارت علوم و سه درصد در دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت تحصیل می کنند و بقیه با پرداخت شهریه در دانشگاه هایی همچون پیام نور و مووسسات غیردولتی و غیر انتفاعی مشغول به تحصیل هستند معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: 83 درصد از جمعیت دانشجویی کشور شهریه می پردازند و فقط 17 درصد به صورت کاملا رایگان تحصیل می کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از ایرنا، حسین نادری منش در چهل و دومین گردهمایی معاونان آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور، افزود: اکنون 14 درصد از جمعیت دانشجویی کشور در دانشگاه های تابع وزارت علوم و سه درصد در دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت تحصیل می کنند و بقیه با پرداخت شهریه در دانشگاه هایی همچون پیام نور و مووسسات غیردولتی و غیر انتفاعی مشغول به تحصیل هستند. وی ایجاد ظرفیت مازاد با اخذ شهریه از دانشجویان در دانشگاه های داخل را از جمله رویکردهای آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه ذکر کرد و گفت: آیا ایجاد ظرفیت در دانشگاه های داخل و گرفتن هزینه از خود دانشجویان به صورت توافقی سیاست غلطی است؟ نادری منش، ایجاد ظرفیت مازاد و اخذ شهریه از دانشجویان را یکی از راه های جلوگیری از خروج بی رویه دانشجویان به خارج از کشور عنوان کرد و گفت: دانشگاه های تمام کشورهای همسایه که دانشجویایی از ایران را میزبانی می کنند، کیفیت آموزشی بسیار پایین تر از دانشگاه های ایران دارند و حتی کیفیت آنها به 80 دانشگاه اول کشور نیز نمی رسد. وی هزینه بورسیه دانشجوی ایرانی در مقطع دکترا برای تحصیل در کشور مالزی را نزدیک به 250 میلیون تومان ذکر کرد و افزود: این هزینه برای بورسیه دانشجویان در کشورهای غربی به 350 میلیون تومان نیز می رسد و حتی هزینه یک دانشجوی دکترا در استرالیا برای ما 550 میلیون تومان تمام می شود. به گفته وی، به جای خروج دانشجویان از کشور و صرف هزینه های هنگفت که بعضا به مشکلات فرهنگی نیز منجر می شود بهتر است به توسعه دوره های تحصیلات تکمیلی در داخل کشور توجه بیشتری شود. معاون آموزشی وزارت علوم، تربیت نیروی متخصص برای جهان اسلام را یکی از رویکردهای آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه خواند و گفت: تعداد دانشجویان غیر ایرانی ما از چهار هزار نفر فعلی باید به 25 هزار نفر تا پایان برنامه پنجم ب