تيترآنلاين 27 تير 1391 ساعت 12:28 http://titronline.ir/vdcg.n9trak9yupr4a.html?4957 -------------------------------------------------- عنوان : بدون خوردن سحري روزه نگيريد -------------------------------------------------- مصرف مايعات در حدود 2.5 ليتر در شبانه روز برای حفظ سلامتی کليه‌ها ضروری است که بخشي از اين مايعات در وعده سحري تامين مي شود متن : عضو انجمن تغذیه ایران گفت: بدون خوردن سحري روزه نگيريد، زيرا باعث آسيب به دستگاه گوارش و كليه خواهد شد. دکتر مصطفی نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه گرفتن روزه بدون سحري دليلي بر قوي بنيه بودن شخص و يا سلامت كامل او نيست، اظهارکرد: زنان، مردان و نوجوانان نبايد بدون سحري روزه بگيرند، زيرا باعث آسيب به دستگاه گوارش و كليه خواهد شد. این عضوهيئت علمي دانشگاه علوم پزشکی قزوین ادامه داد: مصرف مايعات در حدود 2.5 ليتر در شبانه روز برای حفظ سلامتی کليه‌ها ضروری است که بخشي از اين مايعات در وعده سحري تامين مي شود. غذاهاي توصيه شده در وعده سحر به گفته نوروزی در سحر بايد غذاي کاملي مثل انواع خوراک‌ها و پلو خورش‌ها صرف شود تا بدن در طول روز دچار مشکل نشود. متخصص تغذیه و رژيم درماني با اشاره به مصرف میوه جات به خاطر درصد بالاي آب آنها تاکید کرد: در گروه لبنیات، میوه‌ها و سبزی‌ها به ترتیب مصرف ماست، سيب، سبزي خوردن، سالاد، گوجه فرنگي و هندوانه توصیه می شود. نوروزی استفاده بيش از اندازه برخي از مواد مثل غذاهاي چرب، کشک، ته ديگ و آش در هنگام سحر را از عوامل ایجاد تشنگی در روزه داران عنوان کرد. این عضو انجمن تغذیه ایران یادآورشد: رژيم غذايي سحر بايد متنوع باشد و همه نيازهاي شخص را بر آورده کند و حدالامکان در وعده سحر يک کاسه کوچک سوپ جو ميل شود، زيرا به دليل نوع کربوهيدراتي که سوپ دارد احساس گرسنگي را در طول روز به تعويق مي اندازد. وی ادامه داد: علاوه بر مصرف سوپ جو در سحر، از نان، سيب زميني و برنج نيز مي‌توان استفاده کرد. در زمان افطار مقدار ذخائر قند خون بدن کاهش می‌یابد، بايد در وهله اول قند خون افزايش پیدا کند و در این راستا اگر افطار با يک استکان شير گرم و خرما شروع شود مناسب است. وی در مقايسه خرما و عسل با شيريني‌هاي مرسوم در افطار مثل زولبيا و باميه افزود: ارزش غذائی خرما و عسل بسيار بالاتر از زولبیا وبامیه است، زيراعلاوه برمواد قندي طبيعي، حاوي انواع ويتامين‌هاي مختلف و مواد معدني مورد نياز بدن هستند. نوروزی تاکید کرد: خطرات آلودگي شيميايي زولبيا و باميه در زمان غوطه ورشدن آنها در روغن معمولاً از کنترل خارج است و بايد توجه داشت که مصرف بيش از حد شيريني‌ها حتي خرما وعسل هم در افطار توصيه نمي‌شود، زيرا مانع صرف کامل شام شده و از طرف ديگر شيريني اضافي در بدن تبديل به چربي مي‌شود و خطر چاقي و افزايش وزن را نیز در پی خواهد داشت. این عضو انجمن تغذیه ایران مصرف حلیم در افطار را به شرط نداشتن نمک و يا چربی زیاد و در حد اعتدال مضر ندانست و ادامه داد: مصرف آش و سوپ‌های تند و پر ادویه را در افطار به دلیل اثرات سوء بر دستگاه گوارش توصیه نمی‌شود. وی هم‌چنین در مورد سایرغذاهای مورد توصیه براي افطار بیان کرد: بدن در طول شبانه روز مي‌بايست حدود 8 ليوان آب و یا مایعات ديگر دريافت کند زیرا کم آبي بدن موجب تاثير منفي در کليه‌ها و احتمال عفونت و سنگ سازي مي‌شود، بنابراين مصرف مايعات بين افطار و سحر در حد 8 ليوان و يا بيشتر توصيه مي‌شود. با توجه به گفته‌های نوروزی مايعات فقط آب آشاميدني نيست و انواع سبزي‌ها و ميوه‌ها مثل هندوانه، خربزه، گوجه، خيار و يا چاي کمرنگ، شير و سوپ حاوي مقدار آب بسيار بالايي هستند که آب موجود در آنها نيز تامين كننده جزيي از مايعات مورد نياز روزانه محسوب مي شود. این متخصص تغذیه و رژيم درماني عنوان کرد: از آشاميدن آب و نوشابه‌هاي سرد در شروع افطار بايد پرهیز کرد و هم چنین از مصرف قهوه و چاي پر رنگ به علت مدر بودن نیز خودداری شود. غذاهاي پروتئين دار توصيه شده در زمان افطار این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مصرف شير، نان، پنير، تخم مرغ آب پز، شير برنج و سوپ‌هاي سبزيجات، ماهي، گوشت‌های قرمز و سفید را توصیه کرد و ادامه داد: بين افطار و سحر از 5 گروه مواد غذايي شامل نان و غلات، ميوه، سبزي، شير و فراورده‌هاي آن و گوشت به طور متعادل و متنوع استفاده شود. وی خاطرنشان کرد: در صورت مصرف سبزی در اين ايام٬ انجام 5 مرحله ضدعفونی شامل، آبكشي مقدماتي، انگل زدایی با چند قطره مایع ظرفشویی به مدت پنج دقیقه، آبكشي مجدد، میکروب زدایی با محلول پرکلرین به مدت ده دقیقه و آبكشي نهايي ضروری