تيترآنلاين 12 تير 1390 ساعت 21:34 http://titronline.ir/vdcf.xd0iw6detgiaw.html?2705 -------------------------------------------------- عنوان : افزايش 5/1برابري نرخ بليت اتوبوس منطقي نيست! حميده اميني فرد -------------------------------------------------- البته حكايت سوار شدن با زور در فضايي كه روزنه‌اي براي تنفس ندارد بماند! جايي كه مسافران بدون حتي ميليمتري فاصله به هم چسبيده‌اند و گرماي هوا، مكالمات تلفني و درددل‌هاي روزانه هم چاشني آن شده است متن : پس از افزايش 20 تا 50 درصدي نرخ كرايه تاكسي‌ها، سرانجام نوبت به اتوبوس‌هاي بخش خصوصي رسيد تا نرخ بليت در هر كورس 7كيلومتري با مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران 50 تومان (با احتساب 25تومان سال گذشته) گرانتر شود. اين افزايش قيمت البته در شرايطي اعمال مي‌شود كه تعداد زيادي از شهروندان هنوز از شوك گران شدن كرايه تاكسي‌ها بيرون نيامده و از افزايش چند برابري نرخ‌ها گلايه‌مندند. اين در حالي است كه بسياري درصدد بودند تا گراني نرخ تاكسي‌ها را با استفاده از وسايل حمل‌ونقل عمومي مثل اتوبوس‌ها جبران كنند اما با گران شدن قيمت بليت اتوبوس‌هاي خصوصي و نويد گران‌شدن قيمت بليت مترو، اين خواسته نه‌تنها محقق نمي‌شود كه شهروندان را براي استفاده از خودروهاي عمومي بيشتر مردد مي‌كند، چه آنكه اگر گران شدن تاكسي‌ها به علت لوكس بودن آن توجيه‌پذير باشد افزايش 5/1برابري نرخ بليت اتوبوس به علت آن كه وسيله‌اي براي افراد كم درآمد و آسيب‌پذير است، منطقي نيست! شايد با اين افزايش نرخ استفاده يك يا دو بار از اتوبوس‌هاي خصوصي در روز هزينه زيادي را به مردم تحميل نكند، اما به طور حتم براي آنهايي كه بنابر نيازشان روزانه تا 6 بار از اين وسيله عمومي استفاده مي‌كنند، بسيار هزينه‌بر است! آن هم در شرايطي كه بايد ساعت‌ها (بدون اغراق) درصف طويل اتوبوس ايستاد تا اتوبوس‌ها كه پشت سر هم رديف مي‌شوند جايي نه براي نشستن كه براي ايستادن پيدا شود! و البته حكايت سوار شدن با زور در فضايي كه روزنه‌اي براي تنفس ندارد بماند! جايي كه مسافران بدون حتي ميليمتري فاصله به هم چسبيده‌اند و گرماي هوا، مكالمات تلفني و درددل‌هاي روزانه هم چاشني آن شده است. با اين توصيف بي‌انصافي است اگر بخواهيم بدون هيچ منطقي تنها به صرف اينكه سالي آمده و كرايه‌‌ها بايد گران شود، چشم‌مان را به روي واقعيت‌هاي تلخ اتوبوس سواري ببنديم و به يكباره نرخ‌ها را دوچندان كنيم! چرا كه اتوبوس‌هاي پايتخت جدا از اينكه پيرو زمان‌بندي خاصي براي به موقع رسيدن نيستند، امكانات و تسهيلات مناسبي هم براي رفاه حال شهروندان ندارند! به نظر مي‌رسد مسئولان شوراي شهر در اين باره بايد متناسب با شرايط اقتصادي جامعه براي اقشار كم درآمد به نحوي تصميم‌گيري كنند كه باري از دوش اين افراد برداشته شده و كمترين هزينه به آنها تحميل شود. براين اساس بهتر است اعضاي شوراي شهر در مورد مصوبه افزايش نرخ حمل‌ونقل عمومي تجديدنظر اساسي انجام د