تيترآنلاين 24 اسفند 1392 ساعت 20:45 http://titronline.ir/vdce.f8pbjh8xf9bij.html?6377 -------------------------------------------------- عنوان : فروش اجباری کالا به هر بهانه ارمغان جوادنیا -------------------------------------------------- این روزها فروش اجباری کالا بیش از پیش در فروشگاه‌ها و برخی نمایندگی‌های معتبر سطح شهر مشاهده می‌شود متن : هرچند برخی مقامات دولتی معتقدند که فروش اجباری کالا تحت هر عنوانی غیرقانونی است و با خاطیان برخورد قاطع می شود اما این روزها فروش اجباری کالا بیش از پیش در فروشگاه ها و برخی نمایندگی های معتبر سطح شهر مشاهده می شود. برخی نمایندگی ها از جمله لوازم خانگی اخیرا به بهانه های مختلف چون نبود قطعات کالا و خرید یک کالا به همراه کالای دیگر و بهای کمتر کالاها مشتریان را به نوعی مجبور به خرید کالا می کنند. در این میان فروشگاه های لوازم خانگی، مواد غذایی، داروخانه ها و سوپرمارکت ها نیز از این امر مستثنی نیستند که هرکدام به نوعی فروش اجباری را در دستور کار خود قرار می دهند. بعضا این شکل فروش اجباری را می توان به بهانه نداشتن پول خرد نیز مشاهده کرد. در عین حال پیش از این علی اکبر مختاری، مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی استان مرکزی از تخلف یک نمایندگی در فروش اجباری کالا خبر داده و گفته بود که برای یک شرکت پخش مواد غذایی که اقدام به فروش کالای خود به صورت اجباری کرده پرونده تشکیل شده است. وی همچنین عنوان کرده بود در شهرستان اراک یک شرکت در کنار تی تاپ با اجبار نان روغنی به فروش می رساند. همچنین یک واحد صنفی سبزی فروشی در یزد به اتهام فروش اجباری به اداره کل تعزیرات حکومتی استان یزد معرفی شده است. فروش اجباریبه هر بهانه خانم خانه گوشی تلفن را برمی دارد و شماره را می گیرد. بعد از اینکه صدای ضبط شده، تمام می شود، صدای خانمی از آن طرف خط شنیده می شود. نمایندگی... بفرمایید. با مسئول تان کار داشتم. امرتان؟ یکی از قطعات اصلی یخچالم از کار افتاده است. به مسئول مربوطه وصل می شود. مسئول نمایندگی گوشی را برمی دارد. هنوز حرف خانم تمام نشده که می گوید قطعه مورد نظر یخچال موجود نیست. باید یخچال را تعویض کنید. وقتی مشتری دلیلش را می پرسد، این پاسخ را می شنود: چاره دیگری ندارید، یا باید قطعه مورد نظر را پیدا کنید یا با یک دستگاه نو تعویض کنید! سوال دیگر مشتری در ارتباط با شرایط تعویض است که مسئول نمایندگی می گوید: یخچال تان را 500 هزار تومان می خریم، مابقی را نقدی باید پرداخت کنید. 500 هزار تومان هم تخفیف دارد. 10 روز بعد هم کارت هدیه 350 هزار تومانی برایتان ارسال می کنیم. شما می توانید به جای پرداخت 6 میلیون و 500 هزار تومان که همتراز با یخچالتان است، یک میلیون و 350 هزار تومان تخفیف بگیرید. 10 روز بعد هم یخچال به دست تان می رسد. مشتری بعد از شنیدن این گفته ها گوشی را قطع می کند. روز دوم تلفن زنگ می خورد. خانم خانه گوشی را برمی دارد. می گوید از نمایندگی... تماس گرفته است. خانم خانه با خوشحالی می پرسد: قطعه را پیدا کردید؟ فرد تماس گیرنده پاسخ می دهد: نه خانم. گفتم که نیست. خیلی وقت است، دیگر نیست. خواستم ببینم فکرتان را کردید. خانم خانه اخم هایش را درهم می کند و می گوید: فکر؟ مسئول نمایندگی می گوید: تعویض یخچال را می گویم. خانم خانه پاسخ می دهد: پرداخت هزینه اش سنگین است. یعنی راه دیگری ندارد؟ نمی توانید کاری کنید؟ تماس گیرنده می گوید: خیر، خانم. همان که گفتم، باید دستگاه تان را تعویض و یک دستگاه نو خریداری کنید. خانم خانه می گوید: باید با همسرم مشورت کنم. روز سوم هنوز آفتاب نزده که تلفن خانه زنگ می خورد. خانم خانه گوشی را برمی دارد. از شرکت... تماس می گیرم. کی برای خرید می آیید؟ خانم خانه کمی مکث می کند و با تعجب می پرسد: فروش اجباری است؟ لحنش عوض می شود و می گوید: فروش اجباری کجا بود، چاره دیگری ندارید. مجددا می گوید: بالاخره می خواهید چه کار کنید؟ و این ماجرا همچنان تکرار می شود. این اتفاق تنها در این یک مورد خاص نیست. فروش اجباری خلاف است این چنین موردهای مشابه در بازار هر روز در حالی رخ می دهد که از نگاه مقامات مسئول فروش اجباری کالا ممنوع و غیرقانونی است. در همین مورد یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران، فروش اجباری کالاها را خلاف قانون عنوان می کند و به فرهیختگان می گوید: فروش اجباری کالا به همراه کالای دیگر خلاف قانون است. وی با بیان اینکه فروش اجباری معمولا اتفاق نمی افتد، اضافه می کند: فروش اجباری امروز نسبت به گذشته بسیار نادر است و زمانی اتفاق می افتد که کالاها سهمیه بندی بود اما اکنون دیگر اتفاق نمی افتد. وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اقدامات وزارت صنعت در صورت مشاهده فروش اجباری کالاها اظهار می کند: در صورت مشاهده چنین مساله ای این وزارتخانه طبق نظام صنفی اقدام می کند و جریمه در مراحل مختلف در دفعات اول، دوم و سوم تعریف خواهد شد. آمارهای سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از تخلفات واحدهای صنفی نیز نشان می دهد که بیشترین تخلف های محرز شده توسط این سازمان گران فروشی و نصب نکردن برچسب قیمت محصولات است و به نظر می رسد بیشترین تمرکز این سازمان برای بررسی تخلفات اینچنینی است و حداقل تاکنون کمتر به تخلفی مثل فروش کالا رسیدگی کرده اند. با وجود این، چندی پیش سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان رسما در بیانیه ای اعلام کرده بود: فروش اجباری هر نوع کالا به همراه کالای دیگری ممنوع، خلاف و غیرقانونی است و از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با این نوع تخلفات برخورد می شود. جدای از مقامات دولتی، حتی مقامات خود اصناف نیز اذعان کرده اند که فروش اجباری کالا ممنوع است و فروشندگان نباید محصول یا کالایی رابه اجبار به مشتری بفروشند. در همین مورد قاسم نوده فراهانی، رئیس شورای اصناف با بیان اینکه فروش اجباری غیرقانونی است، به فرهیختگان می گوید: در صورتی که در این خصوص شکایتی باشد، حتما رسیدگی خواهد شد. وی می افزاید: طبق قانون با فروشندگان کالاهای اجباری برخورد خواهد شد. نوده فراهانی همچنین در مورد فروش متفاوت در برخی فروشگاه های لوازم خانگی از جمله یخچال و تلویزیون به دلیل نبود قطعه عنوان می کند: اگر کالایی از گارانتی خارج نشده باشد، فروشنده موظف است آن قطعه را تهیه و در اختیار مشتری قرار دهد اما اگر کالای مورد نظر از گارانتی خارج شده باشد، فروشنده تعهدی برای تامین قطعات مورد نظر نخواهد داشت. وی با بیان اینکه خدمات پس از فروش وظیفه فروشندگان است، تاکید می کند: همچنین در همان ابتدا از همه فروشندگان تعهدات لازم برای خدمات پس از فروش برای کالاها گرفته می شود و در صورت محقق نشدن چنین مساله ای با فروشنده خاطی طبق قانون برخورد می شود، البته تهیه قطعات کالاهایی که گارانتی آنها تمام شده، جزء خدمات پس از فروش نیست.