تيترآنلاين 6 آذر 1389 ساعت 17:10 http://titronline.ir/vdcc.mqsa2bq1xla82.html?1370 -------------------------------------------------- عنوان : هوا صبح آلوده مي شود، آنها عصر را تعطيل کرده اند -------------------------------------------------- ظاهراً در پایتخت ایران هیچ کدام از اعضای شورایی که درباره وضعیت شهر در شرایط آلودگی هوا و راه های خروج از بحران و اضطرار ناشی از آن تصمیم می گیرد، حتی در این حد با مبانی هواشناسی و میکرو اقلیم آشنا نیستند متن : تيترآنلاين - استانداری تهران دیروز اعلام کرد با توجه به تداوم آلودوگی هوا در تهران امروز شنبه ادارات و سازمانها یک ساعت زودتر تعطیل می شوند تا با کاهش حجم ترافیک عصرگاهی میزان آلاینده های هوا کم شود. این تصمیم توسط شورایی وضع شده که اعضای آن را نمایندگانی از استانداری، سازمان محیط زیست، شهرداری تهران، وزارت بهداشت و نهادهای ذیربط دیگر تشکیل می دهد. حضور نمایندگان سازمان هایی با حوزه مسئولیت فنی و کارشناسی در زمینه آلودگی هوا، قاعدتاً بر می تابد که تصمیمات اتخاذ شده از حداقلی از منطق های فنی و علمی برخوردار باشند.اما تصمیم اتخاذ شده برای تعطیلی ساعات آخر وقت روز شنبه کاملاً مغایر با این انگاره است. می دانیم که بیشترین حجم از تولید و تراکم آلاینده های هوا در شهری با شرایط اقلیمی تهران در ساعات اولیه صبح رخ می دهد. یعنی زمانی که به دلیل وارونگی دما امکان عروج هوا وجود نداشته و هر میزان آلودگی تولید شده توسط انواع منابع آلاینده در سطح پایین متراکم خواهد شد.به گزارش تيترآنلاين به نقل از ايرن، هشتاد درصد آلودگی هوای تهران ناشی از وسایل نقلیه است، از سوی دیگر با توجه به هم زمان بودن ساعت آغاز به کار در تهران(اعم از مراکز دولتی، تجاری، آموزشی و ...) عملاً در تهران زمان بیشترین گره خوردگی ترافیک و بالاترین شدت وارونگی دما بر هم منطبق است، یعنی در همان زمانی که بیشترین تولید آلودگی صورت می گیرد، بیشترین امکان تراکم آلودگی در سطح پایین نیز وجود دارد. اما به تدریج با گرمترشدن سطح زمین بعد از ساعات اولیه صبح، هم زمان هم فشار بر معابر( و در نتیجه تولید ذرات معلق) کم می شود و هم ذرات تولید شده تحت تاثیر کاهش وارونگی دما امکان عروج و خروج از فضای شهر پیدا می کنند.بنابراین، اگرچه دومین پیک بزرگ ترافیکی تهران در ساعات بعد از ظهر و قبل از غروب رخ می دهد، اما تحت تاثیر دو پدیده اقلیمی الف) کاهش وارونگی دما ب) افزایش نقش جزیره حرارتی شهر به ندرت ممکن است در این ساعات " دودمه" (اسموگ) رخ دهد، به همین خاطر تاثیر ترافیک قبل از غروب از نظر میزان آلایندگی هوا اصلاً قابل مقایسه با ترافیک صبحگاهی نیست. مضافا بر آنکه بیشترین حجم ترافیک صبحگاهی در شصت دقیقه محدود(بین 7 تا 8 صبح) رخ می دهد در حالی که ترافیک عصرگاهی تقریباً به شکلی متوازن در 180 دقیقه (بین 16 تا 19 عصر)تقسیم می شود. پس، اگر قرار است یک ساعت تعطیلی ادارات نقشی در کاهش آلودگی هوای شهر داشته باشد، آن ساعت باید ساعت آغاز به کار صبح باشد، نه سه تا چهار بعد ازظهر.آنچه که گفته شد البته یافته های غامض و پیچیده علمی نیستند و همه آنها که دو واحد درسی مرتبط با اقلیم شناسی گذرانده باشند، قطعاً همه موارد پیش گفته را از بر هستند. اما ظاهراً در پایتخت ایران هیچ کدام از اعضای شورایی که درباره وضعیت شهر در شرایط آلودگی هوا و راه های خروج از بحران و اضطرار ناشی از آن تصمیم می گیرد، حتی در این حد با مبانی هواشناسی و میکرو اقلیم آشنا نیستند. تصمیم غیر کارشناسی، غیر فنی و غیر علمی این شورا مصداق بارز تخریب اموال عمومی (آیا وقت مردم و ادارات و سازمانها مشمول قاعده اموال عمومی نمی شود؟) و سهل انگاری و اهمال در انجام وظیفه است.