تيترآنلاين 16 بهمن 1391 ساعت 21:32 http://titronline.ir/vdcb.gbsurhbsgiupr.html?5500 -------------------------------------------------- عنوان : کاپشن چرم بپوشید 18‌میلیون تومان -------------------------------------------------- خریداران چنین لوازم لوکسی اگر به جای خرید این کالاها سرمایه‌شان را به سوی تولید می‌برند چه اتفاقی برای اقتصاد ایران می‌افتاد؟ متن : روزنامه بهار نوشت: مراکز خرید را اگر سوک سوک کرده باشید قیمت ها همچون پتکی نوازشتان می کنند و سرگیجه می گیرید از درآمد 600 هزار تومانی خود در برابر قیمت 18 میلیون تومانی یک کاپشن چرم. باور کنید این جا قیمت ها، دنیای شما را عوض می کنند تا شاید شما هم تصویری از جور دیگر زندگی کردن را در ذهنتان پا به پا کنید. تصویری شکل گرفته در بوتیک های مدرن و چشم نواز. شاید باور نکنید اما ما به شما می گوییم در این بوتیک ها کاپشن های چرم ایتالیایی و آمریکایی از چهار میلیون تومان تا 18 میلیون تومان اتیکت خورده اند. این گونه کالاها دو تصویر در ذهن ایجاد می کنند. یکی ارتقای تولید سفارشی در گوشه ای از دنیا و دیگری مصرف این کالاها در کشورهایی که متکی به نفت است و ثروتمندان آن نیز در یک نمای کلی تاجر هستند. در چند سال گذشته که بازار فعالیت های غیرمولد در ایران داغ بود و از سوی دیگر تولید کنندگان به عنوان نیروهای مولد اقتصادی در حاشیه قرار گرفتند، مصرف نیز رنگ های متعددی را تجربه کرد. کالاهایی با قیمت های نجومی درست در همین سال ها که اقتصاد نیز بیش از هر زمان دیگری متکی بر واردات بود، راهی بازارهای ایرانی شده است و به طور کلی دو طیف مشخص مصرف کنندگان را در اقتصاد ایران نمایان کرده است. یعنی کسانی که می توانند کاپشن های 18 میلیونی، ساعت چند میلیاردی و... استفاده کنند ... آیا اگر به جای مصرف محصولات لوکس، صاحبان سرمایه به سمت تولید حرکت می کردند چه اتفاقی برای اقتصاد ایران رخ می داد؟ البته این پرسشی سخت است چون در اقتصاد ایران کار به گونه ای است که تولید دمار از روزگار فعالان اقتصادی در می آورد. برای همین، آن ها ترجیح می دهند که به جای تحمل این سختی از مزایای تجارت استفاده کنند و به سادگی نیز نیازهای خود را با کالاهای گران تامین کنند.