تيترآنلاين 16 تير 1402 ساعت 21:54 http://titronline.ir/vdcb.9b0urhba8iupr.html?6491 -------------------------------------------------- عنوان : ۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند! -------------------------------------------------- مشتریان به دلیل ماهیت تغییرپذیری سریع مد، از خرید خودرو با رنگ‌هایی که به‌تازگی مد شده‌اند امتناع می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا خودرویشان رنگی داشته باشد که حالا حالاها از مد نیفتد متن : با نگاهی گذرا به خودروهای سطح خیابان، فارغ از اینکه در ایران زندگی کنید یا کشورهای دیگر، می‌توان متوجه شد که سفید، رنگ غالب خودروهایی است که در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند. تمایل مشتریان به خرید خودروهایی با رنگ سفید تنها در میان مشتریان ایرانی باب نیست؛ بلکه براساس پژوهش‌های صورت گرفته در دیگر کشورهای دنیا نیز مالکان خودرو بیشتر گرایش به خرید خودروهای سفید دارند تا رنگ‌های دیگر. چرا امروزه رنگ اکثر خودروها انقدر خسته‌کننده شده‌اند و شبیه به همدیگر است؟ نگاهی به رنگ خودروها در دنیای امروز نشان می‌دهد که در حال حاضر برخی از رنگ‌ها در خودروها، رنگ‌های غالب هستند. برخلاف سال‌های گذشته که اکثر خودروها دارای رنگ‌های متنوع و شاد بودند، در حال حاضر اکثر خودروهایی که در خیابان‌ها دیده می‌شوند، چه در ایران و چه در کشورهای دیگر، منحصر به چند رنگ محدود و خنثی مانند سفید، مشکی و و طیف‌های این دو رنگ مانند نقره‌ای و خاکستری شده‌اند. کارشناسان می‌گویند که صنعت رنگ خودرو امروزه پیشرفت‌های بسیار چشمگیری کرده است و دلیل اینکه مشتریان بیشتر از رنگ سفید یا طیف‌های آن در خودروها استقبال می‌کنند به دلیل ناتوانی صنعت رنگ خودرو در عرصه‌ی رنگ‌های متنوع نیست. آن‌ها همچنین می‌گویند که امروزه با پیشرفت صنعت رنگ خودرو، رنگ‌سازان قادرند تا گستره‌ی وسیعی از طیف‌های رنگ سفید را هم تولید کنند که ممکن است مشتریان قادر به تشخیص دقیق آن‌ها از رنگ سفید هم نباشند و این رنگ‌ها تا پیش از این وجود نداشتند. کارشناسان حوزه‌ی خودرو در دسترس بودن، روانشناسی انسانی و پیشرفت تکنولوژی را از دلایل عمده‌ی این تغییر سلیقه‌ی مشتریان خودرو از رنگ‌های متنوع به رنگ‌های خنثی می‌دانند. این رنگ‌های خنثی، هم در ایران هم در کشورهای مختلف جهان جزو پرتقاضاترین رنگ‌های خودرو محسوب می‌شوند و اکثر خریداران، خواهان خرید خودرو با این رنگ‌ها هستند. کمپانی BASF که یک شرکت آلمانی و بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی مواد شیمیایی صنعتی از جمله انواع رنگ و همچنین رنگ خودرو در جهان است. هرساله تحقیقات مختلفی را درخصوص انتخاب رنگ مناسب خودرو انجام می‌دهد. براساس یکی از ارزیابی‌هایی که این موسسه انجام داده، ۷۷ درصد خودروهای موجود در ایالات متحده و آمریکای شمالی دارای یکی از رنگ‌های سفید، مشکی، نقره‌ای و خاکستری بوده‌اند. ۳۹ درصد خودروهای جهان سفیداند! جالب است بدانید که پرطرفدار بودن رنگ‌های خنثی محدود به آمریکا نمی‌شود و در حال حاضر ۳۹ درصد از تمام خودروهای جهان رنگ سفید دارند. در رتبه‌ی دوم این بررسی، رنگ مشکی قرار دارد که ۱۶ درصد از کل خودروهای موجود در جهان را به خوداختصاص داده است. پس از رنگ مشکی، رنگ طوسی با ۱۳ درصد و پس از آن رنگ نقره‌ای با ۱۰ درصد در رتبه‌های بعدی از لحاظ شمار خودروها در سراسر جهان قرار دارند. پس از این رنگ‌ها، رنگ آبی در رتبه‌ی بعدی پرطرفدارترین رنگ در خودروها قرار دارد و آبی ۹ درصد از رنگ تمام خودروها در جهان را به خود اختصاص داده است. رنگ آبی در خودروها، تنها رنگی است که از سفید و مشکی و رنگ‌های طیف میانی این دو رنگ تشکیل نشده است. پل چورنیج، مدیر بخش طراحی شرکت معتبر BASF در این رابطه می‌گوید: «نتایج آخرین تحقیقات جامعی که موسسه‌ی ما انجام داد و بررسی سلیقه‌ی مشتریان خودرو در بازارهای بزرگ جهانی نشان داد که رنگ سفید برای خودرو، رنگ غالب و پرطرفدارترین رنگ برای خودرو است.» خودروهای رنگی همچنان در رده‌ی خودروهای اسپورت و لیمیتد ادیشن وجود دارند اما در بازار و برای مصرف‌کننده‌ی معمولی، رنگ‌های سفید، مشکی، نقره‌ای و مشکی بسیار بیشتر عرضه می‌شوند. چرا خودروهای با رنگ خنثی و بدون تنوع رنگی این‌ روزها این‌قدر محبوب شده‌اند؟به باور کارشناسان عرضه‌ی گسترده‌ رنگ‌های یاد شده یکی از عوامل مهمی است که مشتریان ترجیح می‌دهند خودرویی که می‌خرند سفید، مشکی، طوسی یا نقره‌ای باشد. تقریباً می‌توان گفت که تمام سگمنت‌های خودروهایی که به بازار عرضه می‌شوند، فارغ از نوع یا اندازه، از خودروهای سدان گرفته تا شاسی بلند و پیکاپ‌ها با رنگ‌های خنثی در بازار به راحتی پیدا می‌شوند و این رنگ‌ها از مد نمی‌افتند. ما در عصری زندگی می‌کنیم که مدهای فشن به سرعت عوض می‌شوند. اگر اهل دنبال کردن مد و فشن باشید می‌دانید که هر فصل با تغییر مدها و ترندها، لباس‌هایی که میخرید ممکن است از مد بیفتند یا رنگ دیگری مد شود و مجبور شوید لباس‌هایی با رنگ جدید تهیه کنید. خودرو اما کالایی است که به خاطر گران قیمت بودن آن با لباس تفاوت‌ چشمگیری دارد. مشتریان این کالا، اگر ببینند که در حال حاضر رنگ خاصی مد شده و کمپانی‌های خودروسازی آن رنگ را در ماشین‌هایشان استفاده کرده‌اند، به دلیل ماهیت تغییرپذیری سریع مد، از خرید خودرو با رنگ‌هایی که به‌تازگی مد شده‌اند امتناع می‌کنند و ترجیح می‌دهند تا خودرویشان رنگی داشته باشد که حالا حالاها از مد نیفتد. کارشناسان حوزه‌ی خودرو بر این باورند که با توجه به قیمت این کالا که به طور میانگین در ایالات متحده ۳۵ هزار دلار است، خودرو گران‌قیمت‌ترین کالایی است که یک مشتری در عمرش برای آن هزینه می‌کند. رفتار مشتریان خودرو در بازار آمریکا نشان می‌دهد که آن‌ها حتی اگر بخواهند خودرو را اجاره بکنند هم حداقل ۳ سال خودرو را نگه می‌دارند. بنابراین از مد نیفتادن رنگ خودرو مسئله‌ی مهمی هم برای خریداران خودرو است و هم برای اجاره‌کنندگان آن. ماهیت صنعت تولید خودرو هم نسبت به صنایع دیگر متفاوت است. تولید خودرو نسبت به دیگر کالاها زمان بیشتری می‌برد و به همین دلیل ممکن است خودرو از رنگ‌هایی که به سرعت وارد فشن و مد می‌شوند جا بماند و خودروسازان ترجیح می‌دهند که خودروها را با رنگ‌هایی عرضه کنند که وابستگی زیادی به رنگ‌های مد و فشن نداشته باشند و همیشه خریدار داشته باشند. فارغ از مد و ترندهای تغییرپذیر روز، کارشناسان خودرو دلایل مختلفی را برای تغییر سلیقه‌ی مردم و همچنین تغییر نوع عرضه‌ی خودرو توسط کمپانی‌های خودروساز می‌دانند اما نگاهی کوتاه به تاریخچه‌ی صنعت رنگ‌آمیزی خودرو می‌تواند به پیدا کردن پاسخ این سوال کمک کند. عوامل موثر در استقبال مشتریان ایرانی خودرو از خودروهای سفید یکی از مهم‌ترین دلایلی که مشتریان بازار خودرو ترجیح می‌دهند تا خودروی سفید بخرند این است که این رنگ عام‌پسندتر است و راحت‌تر در بازار دست دوم به فروش می‌رود. خودروی سفید به اصطلاح روی دست فروشنده نمی‌ماند. از آن‌جایی که خودرو در بازار ایران علاوه بر کالای مصرفی، یک کالای سرمایه‌ای هم محسوب می‌شود مشتریان ترجیح می‌دهند تا خودروهایی را بخرند که به‌راحتی به فروش برود. یکی دیگر از دلایلی که خودرو با رنگ سفید، بیشتر در میان مشتریان ایرانی محبوبیت دارد این است که رنگ سفید برای خودرو به راحتی در دسترس است. مشتری اگر به هر فروشگاه رنگ خودرو که سر بزند، می‌تواند رنگ سفید را تهیه کند و همینطور تمام خدمات‌دهندگان فنی مانند صافکارها و نقاشان خودرو، کدهای مختلف رنگ سفید را در کارگاهشان موجود دارند و مشتری معطل تهیه‌ی‌ رنگ‌ نمی‌شود. دیرتر کثیف شدن رنگ سفید در خودرو هم یکی دیگر از عواملی است که مشتریان خودرو، ترجیح می‌دهند خودروی سفید بخرند. رنگ سفید حتی خط و خش را هم کمتر از رنگ‌های دیگر نشان می‌دهد. بالا رفتن قیمت خودرو و بالطبع بالا رفتن هزینه‌ی خدمات خودرو مانند صافکاری و نقاشی هم از عوامل تأثیرگذار در انتخاب رنگ سفید است که خط و خش را کمتر نشان می‌دهد. قطعات یدکی بدنه‌ سفیدرنگ هم قیمت کمتری نسبت به انواع رنگی آن‌ها دارد. آب و هوا هم یکی از عوامل موثر در خرید خودرو در بازارهای مختلف جهان است. با توجه به آب و هوای گرم ایران، مشتریان ترجیح می‌دهند تا خودرویی بخرند که کمتر گرما جذب