تيترآنلاين 23 مرداد 1393 ساعت 20:09 http://titronline.ir/vdca.mnik49nyy5k14.html?6454 -------------------------------------------------- عنوان : خودروهای تاریخی دوباره صاحب پلاک می‌شوند -------------------------------------------------- بزرگترین مزیت این پلاک در حال حاضر آن است که خودرو جزو میراث ملی کشور حساب می‌شود و دیگر فرسوده به شمار نمی‌آید و ارزشی هنری و میراثی پیدا می‌کند متن : حدود یک ونیم سال پیش نخستین پلاک خودروهای تاریخی با حضور محمود احمدی نژاد، رییس دولت قبل رونمایی شد. پس از آن پنج خودرو پلاک تاریخی دریافت کردند، اما در ادامه و تا به امروز کار متوقف ماند و از صدور آن پلاک ها، دیگر خبری نشد. کانون جهانگردی و اتومبیلرانی پس از گذشت یک و نیم سال، دوباره صدور پلاک خودروهای تاریخی را آغاز کرده است. از این هفته کار صدور شناسنامه ی این خودروها آغاز می شود که بعد از طی روند معینی، نوبت صدور پلاک تاریخی می رسد، پلاک هایی که طوق فرسودگی را از گردن این خودروهای آنتیک و عتیقه خارج و آن ها را به میراث ملی و ارزشمند کشور تبدیل می کنند. سلمان یارمحمدی، مدیر اتومبیلرانی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی دلیل متوقف شدن صدور پلاک خودروهای تاریخی را تغییر دولت دانست و به ایسنا، گفت: برای صدور این پلاک ها، لازم بود دستگاه های عضو کارگروه مربوطه، تأیید و یا دوباره تعیین شوند. ما بعد از انتخابات ریاست جمهوری و تا نزدیکی ها بهمن ماه سال 92 مدام در حال رایزنی بودیم تا تکلیف نمایندگان دخیل در صدور پلاک خودروهای تاریخی مشخص شود. پس از استعلام، بعضی از نمایندگان ابقاء و برخی، دوباره تعیین شدند؛ جز یک عضو کارگروه (فدراسیون اتومبیلرانی) که غایب است، با این وجود ما جلسه ها را ادامه دادیم، چون شش دستگاه نماینده ی خود را معرفی کرده بودند و نمی توانستیم کار را همچنان متوقف نگه داریم. به گفته او، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیروی انتظامی، سازمان حفاظت از محیط زیست، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت ورزش، فدراسیون اتومبیلرانی و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی از جمله اعضای کارگروه صدور پلاک خودروهای تاریخی هستند. یارمحمدی در ادامه به آغاز صدور شناسنامه ی خودروهای تاریخی از این هفته اشاره کرد و گفت: نماینده ی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به همراه یک کارشناس معتبر در زمینه خودروهای تاریخی از طرف کانون به صورت مشترک نسبت به تکمیل فرم شناسنامه ی خودروهای تاریخی با اولویت کارشناسی شده توسط کارگروه و همچنین ثبت نام در سایت اینترنتی مربوطه، اقدام می کنند. او اضافه کرد: در فاز نخست، کارشناسان به سراغ خودروهایی خواهند رفت که بیش از 50 سال قدمت دارند. پس از تأیید کارشناسان، شناسنامه ی تاریخی آن ها توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر می شود و خودرویی که این شناسنامه ی تاریخی را دریافت کند، از سوی سازمان به نیروی انتظامی برای دریافت و نصب پلاک تاریخی معرفی خواهد شد. یارمحمدی در پاسخ به این سوال که چقدر زمان می برد تا خودروهای تاریخی، پلاک ویژه ی خود را دریافت کنند؟ اظهار کرد: واقعاً مشخص نیست که چقدر طول می کشد، به هر حال ما کار را شروع کرده ایم. مهدی دریایی که از طرف کانون جهانگردی و اتومبیلرانی کارشناسی روی خودروهای متقاضی دریافت پلاک تاریخی را آغاز کرده است نیز به ایسنا، گفت: تاکنون حدود سه هزار متقاضی برای کارشناسی و دریافت پلاک تاریخی ثبت نام کرده اند و تشکیل پرونده داده اند و کارشناسی ها نیز از این هفته آغاز شده است. او درباره ی موانعی که گفته می شد از سوی نیروی انتظامی برای صدور پلاک تاریخی ایجاد شده و کار را تا کنون متوقف کرده است، توضیح داد: نیروی انتظامی به هیچ وجه با صدور این پلاک ها و روند آن، مشکلی نداشته است. روندی برای روش اجرا تعریف شده است که کار باید بر اساس آن اجرا شود. دریافت پلاک تاریخی برای مالکان این خودروها حدود 500 هزار تومان خرج برمی دارد؛ اما سؤال این است، مزایایی که این پلاک برای خودرو و مالک آن خواهد داشت، چیست؟ بسیاری از صاحبان این خودروهای ارزشمند به استناد قوانینی که در برخی کشورها حاکم است، معتقدند داشتن این پلاک باید خودرو را مشمول تخفیف بیمه و از شر فرسوده بودن خلاص کند. دریایی درباره ی مزایای پلاک تاریخی گفت: بزرگترین مزیت این پلاک در حال حاضر آن است که خودرو جزو میراث ملی کشور حساب می شود و دیگر فرسوده به شمار نمی آید و ارزشی هنری و میراثی پیدا می کند. خودرو به نوعی عتیقه و آنتیک است که جزو مفاخر ملی کشور حساب می شود. البته او اضافه کرد: پیش بینی هایی درباره ی صفر شدن حق بیمه ی این نوع خودورها شده است؛ ولی فعلا موضوع در حال بررسی است. مهم آن است که خودروهایی که این پلاک ها را دارند، جزو ثروت ملی کشور به حساب می آیند.